Volkswagen Phaeton V6 TDI

Provkörning av Volkswagen Phaeton V6 TDI

VW Phaeton har inte sålt i några större mängder men företaget vägrar ge upp produkten. Kommer nu ny­putsad och fin.



Att Volkswagen fortfarande tillverkar Phaeton beror bara på tjurighet. De ska helt enkelt ha en bil i lyxklassen. Punkt.

 Utan att ha tillgång till kassaböckerna konstaterar jag att Phaeton måste vara ett ekonomiskt praktfiasko för tyskarna.

 Tillverkningen startade 2002 i en fabrik med glasväggar i Dresden i forna östyskland. Det var på order av legendariske företagsledaren Ferdinand Piëch.

 Säljframgångarna har varit små. Sedan produktionsstarten har det tillverkats 46 000 bilar, i snitt lite drygt 5 000 bilar per år.

 I Sverige har Volkswagen sålt 37 bilar.

 Ja, ni läste rätt. 37 bilar!

 Att du ändå kanske lyckats se en Phaeton på väg beror på att ett hundratal har privatimporterats.

 Men Volkswagen ger sig inte och nu kommer det första riktiga ansiktslyftet på Phaeton.

 Företaget är omåttligt stolta över sin produkt och jämför gärna kvalitén med pianotillverkaren Bechstein och Leicas kameror. Handbyggt!

 Och de har all rätt till det. VW Phaeton är en utmärkt bil men med fel namn och prislapp. Även om det ingår mycket prylar i en Phaeton så är 599 000 kronor för en treliters diesel ganska magstarkt.

 V8 (335 hk) kostar 699 000 kronor, toppnummret W12 (450 hk) 899 000 kronor. V6 säljs inte i Sverige längre.

 Trots prislappen har generalagenten redan sålt 62 bilar av ”nya” Phaeton. Ja, sålt och sålt. De har skeppats till återförsäljare. Hur länge de sedan blir stående där är en helt annan historia.

 Det är främst V6 TDI som kommer att sälja i Sverige, och även i övriga Europa.

 Motorn på tre liters cylindervolym har turbo och direktinsprutning. 240 hästkrafter ser till att bilen från stillastående landar på 100 km/h efter 8,6 sekunder och har en toppfart av 237 km/h. Ganska imponerande siffror för en klump som har en tjänstevikt på drygt 2,2 ton.

 Det känns dock aldrig att det går så fort under acceleration. Phateon V6 TDI liksom bara smyger iväg utan direkt punsch och plötsligt så är du bara vid 100 km/h. Eller mer.

 Volkswagens tekniker har skruvat lite med motorn och lyckats få ned bränsleförbrukningen vid blandad körning från 0,9 till 0,85 liter per mil.

 Phaeton har fyrhjulsdrift och luftfjädring som standardutrustning, justerbar från sport till komfort. Det är få som köper en lyxbil och inte vill synas. För de som trots allt gör det är Phaeton det perfekta valet. Diskretion är en hederssak. Den kallas inte ”Jätte-Passaten” utan orsak.

 Den facelift som nu utförts förändrar inte detta även om Phaeton fått en något lyxigare framtoning än tidigare.

 Detta har skett genom en ny grill enligt Volkswagens nya design-DNA. Men i motsats till övriga VW-modeller som har svart grill är den här i krom.

 Nya bi-xenonstålkastare med integ-rerade blinkers och kurvljus med LED-lampor, och den tekniken används även i dimljusen. Stötfångarna fram har modifierats en aning och det gäller även den bakre. Även de bakre ljusen har begåvats med LED-lampor.

 Från sidan kan man identifiera en 2010 års Phaeton på nya sidolister och smala LED-blinkers i backspeglarna.

 I standardutrustningen ingår framstolar med oändliga el-inställningsbara möjligheter samt massagefunktion, fyra zons klimatanläggning, radio/navigationssystem med 8 tums pekskärm och hjälpsystem som adaptiv farthållare och kameror som bevakar omgivningen både fram och längs sidorna.

 Phaeton kommer med fem sittplatser som standard men kan beställas med två separata stolar bak och även i limousineutförande. 

 Oavsett de möjligheterna lär VW Phaeton fortsätta att vara en sällsynt syn på våra vägar.

Volkswagen phaeton v6 tdi

Pris

599 000.

Motor

Diesel. 6-cyl V längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 16,4:1. Borrning/slag 83,0/91,4 mm, cylindervolym 2 967 cm3. Max effekt 240 hk (176 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 500 Nm mellan 1   500 och 3   000 r/min. Kraftöverföring Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automat (tiptronic).

Fjädring/hjulställ

Individuell upphängning, luftfjädring och separata bärramar fram och bak. Fram fyra länkarmar, bak undre triangellänk och övre enkel länkarm.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 12,0 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 8,5 tum, däck 255/45 R 18.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 288, längd 506, bredd 190, höjd 145, spårvidd f/b 163/161. Tjänstevikt ca 2 252, maxlast ca 578, max släpvikt 2 500. Tank 90 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 500 liter

Fartresurser*

Toppfart 237 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,6 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,16, landsväg 0,67, blandad körning 0,85 l/mil. CO2 224 g/km.

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

Skatt

6 993 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!