Foto: Ulli Sonntag

Provkörning av Volkswagen Polo GTI

Receptet är bra och Polo GTI har stor potential att ge mycket körglädje per krona. Kan den rent av vara bättre än Golf GTI? Häng med till ett regnigt Mallorca!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Tro det eller ej, men presskörningar är inte lagda runt Medelhavet för att vi journalister­ gillar att sola och bada. Mallorca är ofta skonat från regn samtidigt som naturen är bländande­ vacker. Men nu står jag här i depån efter ett fåtal mil på landsväg i nya Polo GTI. Blickarna från baninstruktörerna är tämligen nervösa­, regnet vräker ner över Mallorcas racingbana. När regnet lugnat sig en aning ger sig följebilen ut på banan för att se hur blött det är.

Foto: Ulli Sonntag

Några varv senare ges det klartecken att hoppa in i bilen. Jag sätter mig bakom ratten i Polo GTI och välkomnas av en färgglad interiör. Stolarna ger däremot ingen mersmak. Sittpositionen blir inte helt hundra vilket beror på att stolarna varken har dynförlängning eller ställbar höjd i framkant. Körpositionen går däremot att få riktigt låg vilket är ett stort plus.

Banan känns som en gokartbana­ med många tighta kurvor som­ kommer tätt efter varandra.­ Trots den riktigt våta banan och de tämligen sportiga däcken, Michelin Pilot Sport 4, är styrningen riktigt imponerande. Känslan i ratten är inte särskilt kommunikativ men Polon dyker in i kurvan med en imponerande respons.

Foto: Ulli Sonntag

Vid gaspådrag märks det däremot att Volkswagen har snålat in på differentialen. Polo GTI spinner hopplöst med det inre framhjulet vid gaspådrag. Volkswagen har en differential som är mer avancerad och betydligt mycket bättre, men den sitter i Golf GTI och dessvärre inte i Polo GTI. Därmed blir det enda sättet att göra bilen rolig ut ur svängarna att lägga antisladdsystemet i Sport-läget, det går tyvärr inte att stänga av helt, och balansera hjulspinnet med högerfoten. Med antisladden fullt ikopplad­ spinner det mindre men motorns effekt stryps­ för mycket och livremmen känns för hårt dragen.

Foto: Ulli Sonntag

Motorn i Polo GTI är en nygammal historia. Tidigare generationer har haft både en 1,4-liters motor med kompressor och turbo samt en 1,8-liters motor med turbo. Nya Polo GTI har bara fått åtta fler hästkrafter än föregångaren, men motorvolymen har ökat med 0,2 liter och har nu en volym på 1 984 cm3. Du som är påläst vet att det är cylindervolymen för Volkswagens EA888-motor. EA888 sitter i många bilar från Volkswagen-koncernen men kanske mest intressant är att den sitter i Golf GTI. Effektuttaget är 35 hk mindre i Polo GTI än i storebror men det är också två ganska vitt skilda motorer, enligt teknikerna på plats.

Slutresultatet är dessvärre ganska könlöst om jag ska vara helt ärlig, och det ska jag ju. Visst är den snabb men det är inte vad motorn presterar som tar udden av upplevelsen, utan det är hur den gör det. Motorn saknar helt spets och motorljudet är monotont och huvudvärksframkallande. Motorljudet är dessutom konstgjort i högtalarna och olika intensivt i bilens olika körlägen. I läget Individual går det att ställa in alla bilens parametrar och jag tillåts exempelvis köra med alla inställningar på Sport men motorljudet i Eco. Jag gillar när bilar låter och skäms inte för det, men motorljudet i Polo GTI vill till och med jag tysta ner.

Foto: Ulli Sonntag

Exteriört är Polo GTI som Volkswagens övriga GTI-modeller, röda detaljer, större fälgar och två slutrör i stället för ett. Standardutrustningen för Polo GTI är även kryddad med bland annat sportfjädring, LED-baklyktor och bättre infotainmentsystem med körprogramsväljare. Sexstegad dubbelkopplingslåda gäller för hela slanten vid lanseringen men manuell låda kommer till sommaren och någon manuell låda blir det inte. Det bestämde Volkswagen sig för i ett senare skede.

I år kommer även huvudkonkurrenten,­ Ford Fiesta ST. Att döma av hur bra den vanliga­­ Fiestan är, är det högst troligt att Polo GTI kommer få det svettigt mot Fiesta i sin nya sportiga ST-kostym…

Volkswagen Polo GTI

Pris

245 000 kronor, säljs nu (januari 2018).

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 11,65:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 4 400-6 000 r/­min, max vridmoment 320 Nm vid 1 500-4 400 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak Torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 215/45 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 255, längd 405, bredd 175, höjd 146, spårvidd f/b 152/150. Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 355, maxlast 525, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 40 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 351-1 125 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,7 s, toppfart 237 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,77 l/mil, landsväg 0,49 l/mil, blandad körning 0,59 l/mil. CO2 134 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

 

Skatt

866 kronor per år.

Rivaler

Ford Fiesta ST

Lika många hästkrafter och 0-100 km/h går på exakt samma tiondel. Fiestan har dock en 1,5-liter stor trecylindrig motor och kommer under början av 2018.

Pris: ingen uppgift.

Renault Clio R. S. 200 EDC

Billigare än Polo GTI men har mer karaktär och känsla. Polo GTI kommer snart med manuell låda men Clio RS kör med dubbelkopplingslåda.

Pris: 229 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr