Provkörning av Volkswagen Scirocco R

Nuvarande Scirocco lanserades 2008 och sedan dess har cirka 800 bilar sålts här i landet. Scirocco är en doldis, tillsammans med Eos, i Volkswagens annars storsäljande fordonsflotta. Nu kommer en uppgraderad version, och frågan är om den kan öka på siffrorna?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Scirocco generation ett debuterade som modell redan 1974 och tillverkades i sju år. 1982 blev bilen något större men hade samma bottenplatta och tillverkades i tio år – 1992, då Scirocco II lades ner till förmån för VW Corrado som tillverkades från 1988 till 1995. Scirocco låg alltså i träda mellan 1992 och 2008 då den återupplivades och alltjämt baserades på Golf.

Bilen har 19-tumshjul och Borglund motorcykelboots. Går ganska mjukt.

Det är en ytterst blygsam visuell skillnad exteriört mellan förra och uppgraderade Scirocco. Ett tränat öga kan knappast se skillnaden - om inte bilarna står intill varandra. Omarbetad front, nya strålkastare/dimljus, snitsigare luftintag samt nya LED-bakljus och skarpare veck på bakluckan är de största skillnaderna förutom nya fälgar och färger. Inuti märks främst de tre nya instrumenten för oljetemp, stoppur och laddtryck högts upp på instrumentbrädan, men även ny design, färg och inramning av mittkonsolen och huvudinstrumenten.

Från och med nu kommer endast två motorer vara aktuella, båda tvåliters bensinare. Scirocco har 2,0 TSI med 180 hästkrafter medan Scirocco R har ytterligare 100 hästar, det vill säga 280. Standard i båda är sexväxlad manuell låda medan DSG är tillval för 14 500 kronor. Apropå priser så kostar Scirocco från 264 900 kronor och R från 384 900 kronor. Stor skillnad, men då får man inte bara 100 hästkrafter till utan också 18-tumsfälgar, bi-xenonstrålkastare med LED-varselljus och kurvljus, tvåzons klimatanläggning, elektronisk diffbroms, pedaler i rostfritt, regnsensor, tröskelbreddare och en del annat.

Båda versionerna har enastående vägegenskaper. Låg tyngdpunkt parat med bred spårvidd och små karossöverhäng ger snudd på fulländade köregenskaper. Själv skulle jag önska något snabbare styrning dock. Tillsammans med den låga, slanka karossen har Scirocco ett övertag över Golf just vad gäller hantering i hög fart på kurviga vägar, eller på bana. Inte är den speciellt stötig eller bullrig trots att R-modellen rullade på 19-tummare. I de flesta andra sammanhang är Golf en vettigare bil. Ta som exempel Golf R som har fem dörrar, bra baksäte, fyrhjulsdrift och 300 hästkrafter men som bara kostar 10 000 mer än Scirocco R.

Så troligtvis kommer ”nya” Scirocco inte öka i försäljning, utan fortsatt vara en nischbil. Men en kul sådan. Ett tips är att köpa en bättre begagnad Scirocco R. 265 hästkrafter, DSG och måttliga mil för 200 000 kronor.

Volkswagen Scirocco R

Pris

Från 384 900 kronor, säljstart nu, första kundleverans i november-december.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 9,8:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 280 hk (206 kW) vid 5 700-6 200 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 750-5 300 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 6-stegad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Kuggstång med elservo. Vändcirkel 11 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Alufälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/40 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 426, bredd 181, höjd 141, spårvidd f/b 157/158. Markfrigång 12,9. Tjänstevikt 1 280-1 387, maxlast 400, max släpvagnsvikt 0. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 312-1 006 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 5,7 s (manuell), toppfart 250 km/h (manuell).

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,8 (manuell). CO2 187 g/km (manuell).

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

1 800 kronor per år.

Rivaler

Opel Astra OPC

Astra OPC är lika körglad men finns inte att få med automatlåda. Kan vara avgörande för somliga. Däremot är Opel billigare än Scirocco R.

Pris: Från 319 900 kronor.

 

Seat Leon Cupra

Ett ännu mer prisvärt alternativ från VW-koncernen, är 280 hästkrafter starka Leon Cupra. Den har fördelen att den säljs i femdörrarsutförande vilket ger den en ärlig chans som sportig familjebil.

Pris: Från 282 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!