Volkswagen Sharan 2,0 TDI 170 hk Foto: Volkswagen / Abdruck fuer Pressezwecke honora

Provkörning av Volkswagen Sharan 2,0 TDI 170 hk

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

 Pris

 Ej fastställt 

 Motor

 Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 16,5. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4     200 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 750 r/min. Kraftöverföring Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. Automat (DSG) 

 Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Individuell upphängning fram och bak. 

 Styrning

 Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,9 meter. 

 Bromsar

 Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. 

 Hjul

 Fälg 7 tum, däck 225/75 R 17. 

 Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 292, längd 485, bredd 190, höjd 172, spårvidd f/b 157/162. Tjänstevikt ca 1 690, maxlast ca 750, max släpvikt 1 900. Tank 70 liter. Bagage-volym (VDA-liter) 711 – 2 297 liter 

 Fartresurser*

 Toppfart 191 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,9 s. 

 Bränsleförbrukning*

 Stad 0,69, landsväg 0,50, blandad körning 0,67 l/mil. CO2 149 g/km. 

 Garantier

 Nybil 2 år, vagnskada 3 år. Rostskydd 12 år. 

 Skatt

 869 kronor. 

 * Enligt tillverkaren.

 

Nygammal storlastare

Det tog en stund, rättare sagt femton år, men så fick Volkswagen fram en ny Sharan. Ritad av en svensk, Martin Kropp.

I historieböckerna kommer det att stå att det är Walter da Silva som designat nya VW Sharan. Men det är bara halva sanningen.

 Da Silva är designchef på Volkswagen och då är det han som får äran av jobbet även om han bara godkänt slutresultatet och visat upp det för ledningen.

 Volkswagen Sharan är resultatet av den svenske designern Martin Kropps arbete. Han är även mannen bakom Passat CC.

 Femton år i samma kostym är en evighet för en bilmodell, men Volkswagen Sharan har sålt så bra att företaget inte haft någon brådska. Men nu är det till slut dags för en efterträdare.

 VW Sharan är ny ut i fingerspetsarna. Det är bara de två solskydden som hänger med från föregående modell. Lite av en gimmick kanske men VW tycker att de var så bra att de kan hänga med en stund till.

 Även om fyrkantigheten finns kvar så är det stor skillnad mot föregående Sharan. Skjutdörrar är helt nytt och nu behöver herrskapet inte lyfta ut de sju stolarna överhuvudtaget. Det går för övrigt inte.

 Det är bara att fälla ihop dem och även om de inte fälls ner i något dubbelt golv bildas ett plant lastgolv. OK, lite täckbrickor krävs men det är en tämligen enkel operation att förvandla sin Sharan till en storlastare, vi pratar 2 297 liter upp till taket! Med alla säten nedfällda, utöver de främre förstås, skapas ett 2,1 meter långt lastutrymme.

 Den andra sätesraden består av tre separata stolar som var för sig kan justeras i längsled med 16 centimeter. Ryggstöden kan justeras med 20 grader.

 De två yttre stolarna kan beställas med integrerade barnstolar, lämpade för barn från tre år och uppåt.

 Den tredje sätesraden funkar faktiskt hyggligt även för vuxna vilket är ovanligt i sjusitsiga bilar.

 Med alla dessa utrymmen låter det ju som om Sharan är en kloss att frakta runt, men det är i princip som att köra personbil. Sharan är också baserad på Volkswagen Passat. Det känns aldrig som att man åker MPV även om man sitter lite högre upp.

 Som tillval finns ett adaptivt chassi så att man kan ställa in bilens fjädringshårdhet, det finns även ett nivåregleringssystem om så beställs.

 På motorsidan finns både TSI och TDI-motorer. Vi provkörde 170 hästkrafter starka dieselmoton och den lär inte besvika någon. Bra punch!

 För den ekonomiskt sinnade är dock 140 hästars-dieseln alternativet. 0,55 liter milen för denna 2.0 TDI Blue Motion Technology är lägre än någon annan bil i storleksklassen.

 Om gamla Sharan kunde leva i femton år är det inget som säger att den nya inte kan leva lika länge!

Volkswagen Sharan 2,0 TDI 170 hk

Pris

Ej fastställt

Motor

Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 16,5. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4   200 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 750 r/min. Kraftöverföring Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. Automat (DSG)

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Individuell upphängning fram och bak.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 225/75 R 17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 292, längd 485, bredd 190, höjd 172, spårvidd f/b 157/162. Tjänstevikt ca 1 690, maxlast ca 750, max släpvikt 1 900. Tank 70 liter. Bagage-volym (VDA-liter) 711 – 2 297 liter

Fartresurser*

Toppfart 191 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,9 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 0,69, landsväg 0,50, blandad körning 0,67 l/mil. CO2 149 g/km.

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år. Rostskydd 12 år.

Skatt

869 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr