Toyota Avensis Verso och Volkswagen Sharan

Provkörning av Volkswagen Sharan Turbo mot Toyota Avensis Verso 2,0

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Volkswagen Sharan Turbo

Stark motor, bra stolar.

Snålt utrustad, bullrig i motorvägsfart.

Basfakta

Motor 

Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 5 ventiler per cylinder. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 81,0/86,4 mm, volym 1 781 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 800 r/min. Max vridmoment 220 Nm vid 1 800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad låda alt. 5-stegs automat. Hastighet på högsta växeln vid 1 000 r/min: 41,0 km/h.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram undre triangellänkar. Bak individuell upphängning med längsgående länkarmar.

Styrning 

Kuggstång, servo. 3,3 rattvarv. Vändcirkel 11,9 m.

Bromsar 

Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfria.

Hjul/däck 

Fälgbredd 6 tum.

Däck 195/60 R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 283, längd 463, bredd 181, höjd 176, spårvidd fram/bak 153/152. 

Tjänstevikt

1 830, maxlast 620. Taklast 75, släpvagns-vikt 1 900. Bränsletank 70 liter.

Toyota Avensis Verso

Komfort, utrustning, vägegenskaper.

Smal kupé, saknar antisladdsystem.

Basfakta

Motor 

Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning/slag 86,0/86,0 mm, volym 1 998 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 192 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda alt. 4-stegs automat. Hastighet på högsta växeln vid 1 000 r/min: 36,0 km/h.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram MacPherson fjäderben med undre L-formade länkarmar. Bak torsionsaxel.

Styrning 

Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv. Vändcirkel 11 m.

Bromsar 

Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfria.

Hjul/däck 

Fälgbredd 6,5 tum. Däck 205/60 R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 283, längd 465, bredd 176, höjd 173, spårvidd fram/bak 151/150. Tjänstevikt

1 610, maxlast 530. Taklast 100, släpvagns-vikt 1 500. Bränsletank 60 liter.

 

Sjusnitsigt

Toyota Avensis Verso och Volkswagen Sharan rymmer sju till rimliga kostnader.

Multi Purpose Vehicle eller MPV är bilbranschens namn på det som i folkmun kallas för familjebussar. Begreppet har vidgats på senare år och omfattar allt från kompakta femsitsiga flexibilar till stora och mer traditionella persontransportörer med plats för sju personer eller ännu fler.

En sak förenar de här bilarna: marknadsförarna hos respektive tillverkare aktar sig för att använda ordet buss om sina produkter. Framförallt uttrycket "minibuss" har fått en negativ klang efter några tragiska olyckor. Ett tag diskuterades man om det skulle krävas ett speciellt körkort för att få köra en så kallad minibuss eftersom de i kritiska situationer uppträder annorlunda än en personbil.

Samtidigt som marknadsavdelningarna undviker ordet buss strävar ingenjörerna efter att bygga sina MPV-produkter så personbilslika som möjligt. Ett tydligt sådant exempel är Toyota Avensis Verso. Bilen är byggd på en nykonstruerad bottenplatta som är framtagen för att framförallt ligga till grund för nästa Toyota Avensis (som premiärvisas nästa år). Den började säljas i slutet av september och konkurrerar i segmentet mellanstora familjebussar. 

Storsäljaren i klassen heter Volkswagen Sharan och med den välkända turbomotorn på 1,8 liter och 150 hk utgör den en naturlig jämförelsebil till nya Avensis Verso, både vad gäller pris och kunnande.

Ställda bredvid varandra är Avensis Verso och VW Sharan ganska lika. Toyotan är två centimeter längre, å andra sidan är Folkan tre centimeter högre och fyra centimeter bredare. Avensis Verso har i och med sin markerade motorhuv en personbilsprofil och karaktären av en svullen kombi. Sharans motorhuv övergår i en rak linje i vindrutan och busskänslan är mycket mer påtaglig.

När man sedan kliver in bakom respektive ratt är förhållandena, om inte omvända, så i alla fall utjämnade. VW Sharans ratt har en påtaglig "bussvinkel" men förarmiljön i övrigt andas väldigt mycket personbil. Stolen är mycket bekväm och höj- och sänkbar. Ratten har god justeringsmån både i höjd- och längsled vilket gör att det är lätt för de flesta att hitta en bra körställning.

Sittpositionen i Toyotan är något högre, ratten har mer personbilsvinkel. Den långa växelspaken sitter på "lastbilsvis" ganska långt bak. Högerhanden famlar väldigt ofta efter spaken i tomrummet framför panelen med luftkonditioneringsreglagen. Ratten går bara att vippa upp och ned och man saknar justeringsmöjligheten i längsled. Sittdynan är på japanskt vis lite i kortaste laget men stoppningen är bra. Även här sitter man fint, men det är lite redigare i tysken.

Båda bilarna har som väntat mängder av mugghållare och fack för både små och stora prylar. 

När det gäller materialval och kvalitetskänsla är Toyota snudd på ikapp VW i och med Avensis Verso. Det är inte bara snyggt och propert, det känns även gediget. Äntligen speglas det grundmurade kvalitetsrykte Toyota åtnjuter också i inredningsmaterialen.

Toyotans kaross är som sagt något smalare än Folkans och för att få plats med tre fåtöljer i bredd i den första baksätesraden är mittfåtöljen smalare. Här sitter en vuxen väldigt obekvämt. De som sitter på ytterplatserna hamnar mycket nära de inåtlutande sidorutorna. "Det känns som om man sitter utanför bilen", uttryckte någon det.

Mittfåtöljen går liksom alla andra stolar att fälla fram och blir då till lekbord för barnen eller till en fikaplats med drickahållare. Bäst blir det dock om mittplatsen lyfts bort helt och ställs i garaget. Då kan ytterplatserna flyttas in och den tidigare så smala kupén känns nu riktigt rymlig och det är lättare att röra sig mellan andra och tredje sätesraderna.

De två bakersta platserna är annars rätt svåra att komma åt, både för stora och små. "Stolarna är tunga att vika ihop, mina ungar klarade inte av det och i stället för att be om hjälp hoppade de över ryggstöden på mittraden", rapporterar en kollega och vägrar ta på sig ansvaret för fotspåren på ryggstöden.

Tack och lov är de bakersta platserna populära bland ungarna. Som vuxen bör du vara en bra bit under medellängd för att inte sitta med huvudet tryckt mot taket. Visst får man plats men sittställningen lämpar sig inte för några längre resor.

Volkswagen-interiören består också av fem separata, fällbara och urlyftbara stolar. Skillnaden är att alla stolar är lika stora och tack vare den bredare karossen går det fint att sitta tre vuxna i bredd i mittraden. Platserna längst bak är inte mycket bekvämare eller mer lätttillgängliga här än i Avensis Verso.

Med alla stolarna på plats är det ont om plats över för bagage i båda bilarna, det gäller att stuva resväskorna på högkant. Toyota har lyckats frigöra ett 70 dm3 stort utrymme under golvet längst bak. Praktiskt. Opraktisk är däremot den höga lyfthöjden.

På vägen är det Avensis Verso som imponerar och är mest personbilslik att köra. Bilen känns mer välbalanserad och har en något lägre tyngdpunkt än VW Sharan. Framförallt går den tystare, i Sharan läcker det in irriterande mycket vägljud från hjulhusen i motorvägsfart.

Toyota Avensis Verso har en tvåliters fyrcylindrig motor på 150 hk och 192 Nm. Det är en riktigt trevlig maskin, för övrigt samma som sitter i Avensis och RAV4. Toyotas teknik (VVT-i) med variabla ventiltider gör att den har mycket kraft i hela varvtalsregistret. Bilen känns aldrig undermotoriserad, inte ens med full last. Växellådan är smidig, precis och lättskött.

VW Sharan har ett trumfkort i sin turbomotor på 1,8 liter. Med det maximala vridmomentet 220 Nm tillgängligt redan från 1 800 r/min ger den bra skjuts åt den tunga bilen. Sexväxlad låda är standard och håller motorvarvet nere i höga hastigheter.

Men turbon kostar bränsle - under provperioden drog Avensis Verso 1,03 liter/mil, Sharan ganska exakt en deciliter mer per mil.

Grundpriset för en Toyota Avensis Verso är 232 900 kronor. Då ingår elhissar fram och bak, fjärrstyrt centrallås, sex krockkuddar (förare, passagerare, sidokuddar fram samt huvudkrockkuddar bak), radio/cd, takrelingar och lättmetallfälgar. Metalliclacken till "vår" provbil kostade 4 000 kronor extra. Toyota bjuder numera på tre års vagnskadegaranti vilket håller nere försäkringskostnaderna.

VW Sharan Turbo kostar i basutförande 230 300 kronor men då ingår vare sig radio, elhissar bak, takrelingar eller aluminiumfälgar. Den bil vi körde hade extrautrustats för 31 000 kronor med två integrerade barnstolar (2 400 kronor/ styck), aktivt antisladdsystem (ESP, 5 900 kr), klimatanläggning (11 900 kr), takrelingar (3 500 kr) och metalliclack (4 900 kr).

Sammanfattningsvis kan man konstatera att Toyota Avensis Verso och VW Sharan Turbo är två av klassens trevligaste och mest körglada familjebussar. Personbilskänslan är påtaglig, allra mest i Avensis Verso. 

För den som kräver plats för sju vuxna måste valet i den här duellen falla på VW Sharan. Men Toyotan är tystare, snålare, modernare och troligen säkrare (sex krockkuddar som standard). Ett antisladdsystem hade varit pricken över i:et. Euro-NCAP har ännu inte krocktestat Avensis Verso medan VW Sharan bara fick tre stjärnor. Bilen säckade ihop oroande mycket vid frontalkrock och kan inte fås med mer än fyra krockkuddar, däremot med antisladdsystem.

För sex personer eller färre känns Avensis Verso som det smakligare valet. I alla fall för runt de 230 000 kronor bilarna kostar. Förvisso går VW Sharan att utrusta med både Comfortline- och Highline-paket, V6-motor och fyrhjulsdrift. Men då handlar det om helt andra priser.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!