Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Volkswagen T-Roc Cabriolet 1,5 TSI

Volkswagen har gått från tre till noll och börjar nu om på ett. Vi pratar förstås om antalet cabrioleter i modellutbudet. Möt nya T-Roc Cabriolet – världens just nu enda suvcabriolet.

Bajslukten från de grönskande ängarna sköljer över oss och tar över alla sinnen, dammet från den mötande lastbilen väller in i sittbrunnen och ena stunden är aprilvädret stekande hett. Solen bränner i vägbanan och bländar när den lyckas leta sig ovanför vindruteramen. En minut senare slår det om till vinterkyla och hagel. Jag har förstått att det finns folk som tycker om det här. Självplågeri, eller att köra cabriolet.

Jag är av en annan uppfattning och på senare år verkar det som att även Volkswagen har varit det. På kort tid gick Volkswagen från att ha de tre cabrioletmodellerna Golf Cab, Beetle Cab och Eos i sitt modellutbud till att ha ingen cabriolet alls. Först rök plåtcabben Eos och året därpå Golf och Beetle. Segmentet ansågs dött innan man fick ett kort återfall med knasbilen Beetle Dune Cabriolet. Sedan gick även den i drontens fotspår.

Motorn passar T-Roc Cab perfekt, mer effekt och prestanda behövs absolut inte och vid mild belastning går den snudd på ljud- och vibrationsfritt. Foto: Glenn Lindberg

Nu provar Volkswagen igen och den här gången är det lilla suven T-Roc som blir av med sitt plåttak. Det kanske låter lite knasigt att göra en cabriolet av en högbyggd suv­modell, inte minst med tanke på att historien har flera exempel på liknande bilar som har slutat i fiasko, men Volkswagen tror så starkt på suvens dragningskraft att man trotsar olyckskorparna och väljer att glömma modeller som Range Rover Evoque Cabriolet och Nissan Murano CrossCabriolet.

T-Roc Cabriolet är inte ett så stort avsteg från Volkswagens cabriolettradition som man kan tro. Precis som New Beetle Cab och Eos baserades på Golf-plattformen bygger ju T-Roc på samma MQB-bas som nuvarande Golf, fast på ett helt annat sätt förstås. Utöver den uppenbara skillnaden att T-Roc Cabriolet inte har något plåttak skiljer den sig från vanliga T-Roc genom att ha en annan vinkel på vindrutan, fyra centimeter längre axelavstånd och två i stället för fyra dörrar.

T-Roc Cabriolet ser kort och rumphuggen ut, men är några centimeter längre än vanliga T-Roc. Foto: Glenn Lindberg

Trots att cabben har längre axelavstånd och en något längre kaross är baksätet väldigt mycket sämre än i vanliga T-Roc och någon mittplats finns inte. Boven är förstås det fällbara tygtaket som fälls ner och upp på nio respektive elva sekunder. Tacksamt nog läggs suffletten ovanpå bagageutrymmet, man får alltså med sig lika mycket, eller lite, bagage oavsett om taket är upp- eller nerfällt.

Att köra cabriolet med turbulensskydd och sidorutor uppfällda ska man helst inte göra om man vill se någorlunda världsvan ut. Och visst får T-Roc Cab en inte helt oangenäm profil när det bara är vindruteramen som sticker upp? Så fort Glenn har tagit alla bilder fäller jag upp turbulensskyddet och hissar upp alla sidorutor, annars går det ju inte att köra.

Man sitter lågt och skyddad från vinden av höga dörrar och effektivt turbulensskydd. Foto: Glenn Lindberg

I hastigheter upp till 90-100 km/h är det relativt dragfritt i den stora sittbrunnen och det är bara ett kalldrag vid vänsterhanden som stör. Det medföljande turbulensskyddet som täcker hela baksätet gör sitt jobb bra, men är lite bökigt att montera. Man ska helst vara två som hjälps åt och innan det kan komma på plats måste de bakre nackstöden skjutas upp och sedan ner. När turbulensskyddet inte används får det plats under lastgolvet.

Av motorn hörs just aldrig någonting. I andra delar av världen kan bilen köpas med en 115 hästkrafter stark 1,0-litersmotor eller den 150 hästar starka 1,5-litersvariant som är det enda alternativet på svenska marknaden. Motorn passar T-Roc Cab perfekt, mer effekt och prestanda behövs absolut inte och vid mild belastning går den snudd på ljud- och vibrationsfritt. 0-100 km/h går på ansenliga 9,6 sekunder, men man har sällan mer bråttom än så i en cabriolet. Sjuväxlad dubbelkopplingslåda är också enda alternativet.

T-Roc är så nära en fyrsitsig cabriolet man kan komma just nu. Men det betyder inte att baksätet är rymligt. Foto: Glenn Lindberg

Fyrhjulsdrift finns tyvärr inte, men med sin max tillåtna dragvikt på 1 500 kilo kan T-Roc Cab ändå bli en härlig båtdragare för lata sommardagar. Och den som rullar in nercabbad med en liten husvagn på kroken kommer att bli kung på campingen.

Cabrioletmodellen väger omkring 200 kilo mer än standardmodellen och med taket nere och ett lugnt körsätt märks det inte. Inte heller att den är mindre vridstyv än vanliga T-Roc. Den uppfattas mest som kort och smidig, men också hög och bred. Bakåtsikten är inte så bra som den ofta är i en cab eftersom bakluckan är så hög. Tur att parkeringssensorer fram och bak är standard.

Turbulensskyddet skyddar väl från fartvinden. Monteras enklast av två personer, en på varje sida om bilen. Foto: Glenn Lindberg

När man cabbar upp och höjer tempot märks vikten och flexandet mer. Innerbackspegeln darrar till vid stora ojämnheter i vägen och den höga och tunga karossen häver sig åt sidorna när det svänger fort. Efter att nyligen ha kommit från test av nya Golf och Octavia upplevs förarmiljön i T-Roc smått föråldrad. Här ser mittkonsolen, pekskärmen och den mekaniska växelväljaren likadana ut som de har gjort hos Volkswagen sedan många år och det känns inte lika modernt som i alldeles pinfärska Golf och Octavia.

I handskfacket hittar vi en lista över all utrustning som just den här champagnefärgade bilen har. Hoppsan, den kostar visst nästan 480 000 kronor med all utrustning! Men så har den också i stort sett allt i utrustningsväg. Det går att köpa en standardutrustad T-Roc Cabriolet för 339 900 kronor och då får man ändå en hyfsad utrustningsnivå där adaptiv farthållare, navigation, regnsensor och multifunktionsratt ingår. Trist är bara att luftkonditioneringen inte är automatisk, automatisk klimatanläggning kostar 6 000 kronor extra.

Erik Wedberg har aldrig tyckt om cabrioletbilar. Men han behöver något mer än en vattenspruta för att ta kål på dem. Foto: Glenn Lindberg

För att få T-Roc Cabriolet att se lite roligare ut måste man utrusta den med R-Line och då höjs priset till 386 900 kronor. Då får man också mycket utrustning på köpet.

Volkswagen T-Roc Cabriolet 1,5 TSI DSG R-Line

Pris: 386 900 kronor.

Motor: Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor. 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Cylinderavstängning. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/85,7 mm, cylindervolym 1 498 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 000 r/­min, max vridmoment 250 Nm mellan 1 500–3 500 r/­min.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad automatlåda/dubbelkopplingslåda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel i. u.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Ventilerade skivor fram och bak.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 225/40 R19.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 263, längd 427, bredd 181, höjd 152, spårvidd f/b 154/153. Markfrigång 16. Tjänstevikt 1 540, maxlast 295, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 284 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 9,6 s, toppfart 205 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,68 l/mil. CO2 154 g/km.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

Skatt: 5 548 kronor per år de första tre åren. Därefter 1 306 kronor per år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!