Foto: Ingo Barenschee / Volkswagen

Provkörning av Volkswagen Tiguan eHybrid

Ny front, ny teknik, uppfräschad interiör och uppdaterade motorer. Men huvudnyheten när Volkswagen Tiguan får sitt ansiktslyft är att modellen nu kommer som laddhybrid.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Under 2019 var Tiguan den mest sålda modellen inom Volkswagen-koncernen med 910 926 antal tillverkade bilar globalt. Samma år blev Tiguan även den bäst säljande suven i Europa. I Sverige sitter Volvo XC60 på suvtronen räknat till antalet nyregistreringar med Tiguan på andraplats. Men i fjol var Tiguan den bilmodell som, sett över alla kategorier, toppade antalet nyregistreringar till privatpersoner. På företagssidan lär Tiguan få en uppryckning nu när en laddhybrid lanseras i samband med ansiktslyftet. Tiguan, som aldrig tidigare erbjudits med elektrifierad drivlina, får även en R-version med 320 hästkrafter.

Laddhybriden och R-versionen är de största nyheterna vid ansiktslyftet, men provkörningen tar sin början i en klassisk dieseldriven Tiguan. Effektuttaget är det högre på 200 hästkrafter, en svagare 150-hästare finns som alternativ. Regnet duggar ner och Hannovers flygplats målas in i en grå miljö. Hannover, som ligger drygt tio mil från Volkswagens hem i Wolfsburg, har blivit platsen där nya bilar från Volkswagen provkörs under pandemin.

1 av 4: Strålkastarna är den största nyheten utseendemässigt. Hela fronten är ny. Foto: Oskar Krüger / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Oskar Krüger / Teknikens Värld
3 av 4: På vägen går Tiguan som tidigare, fast men bekväm och skön att köra. eHybrid upplevs snäppet hårdare. Foto: Uli Sonntag / Volkswagen
4 av 4: Teknikens Världs Oskar Krüger bakom ratten. Foto: Uli Sonntag / Volkswagen

Tyskarna har tolkat uttrycket ansiktslyft bokstavligt – de yttre designförändringarna utgörs nästan uteslutande av den nya fronten. Utseendet ser ut som en mix av gamla Tiguan med strålkastare från nya Golf. Baktill är nyheterna färre och endast detaljer har ändrats. Bakljusen har fått annat innanmäte med LED-dioder som standard, modellnamnet står centrerat i större text och 4Motion-emblemet har fått ett nytt utseende. 4Motion betyder fyrhjulsdrift på VW-språk och har tidigare varit standard oavsett motor, men nu säljs Tiguan för första gången med framhjulsdrift på den svenska marknaden. Det gäller för instegsbensinaren TSI 150 men också för laddhybriden eHybrid, två motoralternativ som inte går att kombinera med fyrhjulsdrift.

Det ruskar till när dieselmotorn drar igång, den nya växelväljaren dras bakåt och händerna omfamnar den nya ratten. Just ratten är den mest iögonfallande uppdateringen interiört och ger bilen en modernare känsla. Pekskärmen har uppdaterats och känns som en mindre version av infotainmentsystemet som sitter i Touareg. Samtliga bilar på plats har det dyrare systemet Discover Pro som helt saknar analoga knappar och styrs genom fingerkontakt och till viss del gester. Som standard har bilen vred för volymen. Under pekskärmen har klimatreglagen gjorts om. I stället för att använda sig av analoga knappar eller vred har nya Tiguan en tryckkänslig anordning. Det ser snyggt ut, men funktionen är sämre än tidigare. På grund av den låga monteringen och att det är svårt att känna vad man trycker på, måste ögonen tas från vägen för att ändra temperatur. Ibland borde vissa lösningar lämnas orörda.

1 av 3: Som laddhybrid rymmer Tiguan 139 liter mindre. Foto: Oskar Krüger / Teknikens Värld
2 av 3: Laddlucka på vänster framskärm, nu är det slut med lucka i nosen. Foto: Oskar Krüger / Teknikens Värld
3 av 3: Volkswagen har bytt spår och gått från namnet GTE till eHybrid för sina laddhybrider, men inte helt eftersom Golf laddhybrid med samma drivlina som i Tiguan eHybrid heter just Golf GTE. Golf eHybrid har en svagare 204-hästarsdrivlina. Foto: Ingo Barenschee / Volkswagen

200-hästarsdieseln visar sig, inte helt oväntat, upplevas stark med sina 400 newtonmeter i vrid. Gången i motorn är bra, den arbetar tyst men i vissa lägen upplevs samma slags seghet som vi tidigare upplevt i flera Volkswagen-produkter bestyckade med TDI 190-motorn i kombination med DSG-låda. TDI 200 är en vidareutveckling av nämnda motor som blivit både starkare och snällare mot miljön. Utöver 10 extra hästkrafter har den nya motorn dubbla SCR-katalysatorer vilket ska sänka utsläppen av kväveoxid (NOx). Även koldioxidutsläppen och förbrukningen har sänkts, men med 169 utsläppta gram per kilometer landar skatten på 9 687 kronor per år de första tre åren. Om regeringens förslag för nya skatteregler träder i kraft ökar den summan till 12 323 kronor från och med första april 2021. För den som köper bil med plånboken är instegsbensinaren med 150 hästkrafter ett smartare alternativ. Kraften är fullt tillräcklig och den förhållandevis lilla motorn på 1,5 liter är både pigg och tyst. Att enbart driva på två hjul har sina fördelar när det kommer till ekonomin. Kombinationen av bensindrift och fyrhjulsdrift kommer senare med 2,0 TSI 190 4Motion.

1 av 3: Ny ratt och uppdaterade skärmar. Tiguan har fått en fräschare känsla. Foto: Oskar Krüger / Teknikens Värld
2 av 3: Nya klimatanläggningen är osmidig att använda. Att gå från vred till touch är dumt. Foto: Oskar Krüger / Teknikens Värld
3 av 3: De eljusterbara sätena är bekväma, standardsätet är sämre med plattare dyna och ryggstöd. Foto: Ingo Barenschee / Volkswagen

Laddhybridlösningen i Tiguan eHybrid (eHybrid är namnet på nya laddhybrider från Volkswagen) känns igen från Golf och Passat. Hybridsystemet härstammar från förra generationens Golf GTE som debuterade 2014, men har uppdaterats med tiden och det i nya Tiguan matchar det i nya Golf GTE. Bensinmotorn är alltjämt en äldre pjäs på 1,4 liter med en effekt på 150 hästkrafter. Elmotorn ger 115 hästkrafter och den kombinerade effekten anges till 245 hästkrafter. Batteripaketet är detsamma som i första generationens Golf GTE men energidensiteten har ökat och totala kapaciteten är nu 13 kilowattimmar (brutto), den användbara kapaciteten ligger på 11,5 kilowattimmar. I WLTP-körcykeln klarar sig Tiguan eHybrid 50 km på eldrift. I verkligheten längs Tysklands landsvägar som slingrar sig genom diverse byar kommer jag 4,2 mil på el med fulladdat batteri från start. En föga imponerande räckvidd för en ny laddhybrid 2020.

1 av 2: Volkswagen Tiguan R. Foto: Ingo Barenschee / Volkswagen
2 av 2: Nya R-logotypen. Foto: Volkswagen

Körmässigt beter sig laddhybriden bra, bilen känns tillräckligt pigg med enbart elmotorn och övergången mellan de olika motorerna är sömlös. När batteriet har slut på laddning arbetar motorerna effektivt tillsammans, bensinmotorn stänger av sig om vartannat utan att man som förare tänker på det. Det är endast vid accelerationer som 1,4-liters motorn visar att den har några år på nacken genom att bullra en del och kännas något ansträngd.

Uppdaterade Tiguan har Sverigelansering i november och kostar från 289 900 kronor. Laddhybriden och Tiguan R dröjer ett par månader och priserna är inte presenterade i skrivande stund.

Rivaler

Foto: Glenn Lindberg

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Tiguans självklara motstånd kommer från Toyota. Det må vara si och så med designen hos RAV4, men räckvidden på el 7,5 mil slår nästan ingen.
Pris: 499 900 kronor.

Foto: Volvo Cars

Volvo XC40 T4 Recharge
Volvos minsting finns nu med svagare effekt vilket pressar priset på laddhybriden. Årets Bil-vinnaren är välpaketerad och trevlig rakt igenom.
Pris: 486 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!