Foto: Ingo Barenschee

Provkörning av Volkswagen Touareg 3,0 TDI 4Motion

Som svensk medias ende representant är Oskar nere i norra Spanien och möter Volkswagens mest tekniskt avancerade produkt någonsin. Har den kraft att putta ner Volvo XC90 från svensktoppen?

När ni läser detta vet ni alla hur nya, tredje generationen, Volkswagen Touareg ser ut (se även galleriet nedan). Men som en av ett fåtal journalister världen över är Teknikens Värld i Zaragoza och kör några av de första nya Touareger som sett ljuset. Maskeringstejpen är fortfarande kvar och i alla bilar åker tekniker från Volkswagen med för att se till att vi inte smygfotar den nya interiören.

Volkswagen brukar vara väldigt konservativa när det gäller design men nya Touareg är helt olik föregångaren. Dragen från Arteon känns tydligt igen över höfterna och i grillen­ som har mer krom än lack. Mängden krom beror främst på den kinesiska marknaden, där borta är nämligen krom viktigare än mycket annat.

Foto: Ingo Barenschee

Solen skiner och det är varmt för svensken, +8 grader celsius räcker gott i vintermånad. Nya Touareg trivs också i Spanien, allra bäst trivs den på motorvägen. Jag vågar påstå att det här är en av de absolut bekvämaste bilarna som går att köpa. Touareg flyter fram och maskerar farten otroligt bra. Touareg bygger på samma grundkonstruktion som bland andra Audi Q7, Touareg har dock en luftfjädring (tillval) som skiljer sig från Audin då den är mjukare.

För att öka komforten ytterligare finns Touareg även med elektroniska krängnings­hämmare, även det är tillval. Hos Audis värsting, SQ7, används ­elektroniska krängningshämmare för att ladda upp 48-voltssystemet. Så funkar det inte i Touareg då den saknar det starkare elsystemet som hos SQ7 bland annat ger kraft till elturbona, dessa saknas också i Touareg. Men krängningshämmarna kan på elektroniskt vis kopplas i och ur för att styra karossrull när det svänger. Detta i kombination med fyrhjulsstyrning (tillval) ska enligt Volkswagen göra att Touareg känns smidig som en mellanklassuv, vilket den inte gör.

Foto: Ingo Barenschee

Touareg är bland de största och tyngsta suvarna på marknaden och det känns. Uppför de fantastiska bergsvägarna strax utanför Zaragoza kombineras tighta ­hår­nålar med snabbare svepande partier. Utsikten över de torra bergsdalarna är episk och trafiken är obefintlig. Touareg har tidigare varit en bekväm bil men har inte kunnat utmana konkurrenterna i körglädje, har Volkswagen ändrat detta med nya Touareg? Knappast. Och det är ett medvetet och ganska smart val av Volkswagen när systerbilarna stavas Audi Q7, Porsche Cayenne och Lamborghini Urus. Även Bentley Bentayga, världens dyraste suv, delar mycket med Touareg.

Mycket av att Touareg saknar körglädje är för att den känns klumpig vilket i sin tur främst beror på nya utsläppskrav. Vid gaspådrag ur svängarna tar det en halvsekund innan det händer något, detta fenomen är påtagligt­ trots att jag styr växlarna manuellt. Avgaserna måste renas mer än tidigare så innan kraften kommer måste avgaserna gå ett varv till i reningsprocessen.

Foto: Ingo Barenschee

Motorn är en V6 diesel och har en väldigt­ tyst och len gång. Kraft har den också så det heter duga, papperet säger 286 hästkrafter.­ Men just den där fördröjningen gör att Touareg känns som en slö, gammal hund som inte vill gå ut. Nya Touareg lanseras enbart med V6-motorer, en bensinare (340 hk) och en diesel med två olika effektuttag 286 hk och 231 hk. Till årskiftet kommer även en V8 diesel på 421 hk.

När jag frågar Touaregs talesman Martin Hube, om varför det inte finns mindre motorer i Touareg, känns det verkligen som Volkswagen fastnat i tiden. Deras förklaring är enkel, Touareg ska vara en praktisk bil och ha en dragvikt på 3 500 kg. Den finns dock med fyrcylindrig bensinmotor, men enbart i Kina. Någon laddhybrid finns inte vid lanseringen men det är under planering. Laddhybriden kommer dock initialt till Kina och något lanseringsdatum till Europa finns inte.

Då Touareg agerar flaggskepp hos Volkswagen har den samma roll som S-klass har hos Mercedes och A8 hos Audi. Att visa vad de kan och bana väg för kommande modeller­ från märket. Och Touareg är teknikspäckad till tårna. Men den saknar helt autonoma körsystem som finns hos de flesta konkurrenterna, men även inom VAG-koncernen. Audi har ett av bilvärldens i dag mest avancerade autonoma system i A8. Ett system som Touareg dessvärre inte fått ta del av.

Likt utsidan har även insidan fått en rejäl omkonstruktion. Skärmen på mittkonsolen har vuxit rejält och har en design och funktioner som ingen Volkswagen tidigare. Systemet är lätthanterat och teknikintresserade­ kan fippla runt i menyerna i timmar. Den styrs fortfarande med touchskärm men vissa funktioner går att styra med gester. Geststyrning brukar sällan fungera felfritt och Volkswagens system har sämre respons än flera av konkurrenterna.

Foto: Ingo Barenschee

Det digitala mätarklustret är nytt och sitter­ hopskarvat med den stora skärmen. Det liknar­ Mercedes E-klass men skärmen är ganska kraftigt vinklad mot föraren. När jag sitter i passagerarsätet gör vinkeln att jag har svårt att se och styra skärmen. Oavsett var man sitter är det hur som helst väldigt bekvämt. Framstolarna är i klass med de bästa på marknaden och har bra inställningsmöjligheter och mjuk stoppning. Baksätet känns riktigt rymligt och man sitter bekvämt då stolarna håller hög klass även på den bakre raden.

Volvo erbjuder XC90 med sju sittplatser men det gör inte Volkswagen i Touareg. En likhet mellan bilarna är dock att Touareg numera monterat regplåten platt på bakluckan. När vi ändå pratar om baken har Touareg inte heller begåvats med backkamera som gömmer sig i emblemet. Något som är riktigt smart då backkameran aldrig blir skitig. Men Volkswagen har inte glömt oss som lever i lilleputtlandet Sverige, för Touareg har nämligen spolning på backkameran!

Foto: Ingo Barenschee

På motorvägen tillbaka till flygplatsen har Touareg gjort stora intryck på mig, och det kanske låter som att jag inte gillar Touareg. Fel! Jag gillar designen, jag gillar den fantastiska komforten och jag älskar vridet ur V6an. Men tillbaks till min initiala frågeställning, har nya Touareg kraft att putta ner XC90 från svensktoppen? Just kraftkampen plockar tysken hem enkelt men gällande säkerhet och miljö ligger Sverige fortfarande i framkant. Nya Touareg kommer till Sverige i sommar och då får vi se vem som går vinnande ur vårt första test.

Volkswagen Touareg 3,0 TDI 4Motion

Pris

Ej fastställt, säljstart april, första kundleverans juni.

 

Motor

Diesel. Längsmonterad 6-cyl V-motor 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 83,0/91,4 mm, cylindervolym 2 967 cm3. Max effekt 286 hk (210 kW) vid i.u r/min, max vridmoment 600+ Nm vid i.u r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda från ZF.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring (luftfjädring som tillval), krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,2 meter (med fyrhjulsstyrning).

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd i.u, däck i.u.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd i.u, längd 488, bredd 198, höjd 170, spårvidd f/b i.u/i.u. Markfrigång i.u. Tjänstevikt i.u, maxlast i.u, max släpvagnsvikt i.u. Tank i.u liter. Bagagevolym (VDA-liter) 810 liter.

 

Fartresurser

i.u. Bränsleförbrukning: i.u.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

 

Skatt

i.u.

Vid pressläggningen av denna tidning är tillgången av tekniska data begränsade.

Rivaler

BMW X5 xDrive30d

Har sportigare köregenskaper än Touareg. Väldigt fin motor i form av en rak dieselsexa. Sportigare men bullrigare motorkaraktär.

Pris: 632 700 kronor.

Foto: Andreas Libell

Volvo XC90 D5 AWD

Prisvärd, men saknar sexcylindriga motorer. Bra balans mellan körglädje och komfort. Har semi-autonom körning som standard.

Pris: 557 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!