Man måste troligen vara nörd för att lägga märke till de visuella skillnaderna mellan föregångaren och den faceliftade Touareg modellår 2015, om bilen ses enskilt. Står bilarna bredvid varandra ser även lekmän att fronten med grill, strålkastare och stötfångare fått ny design. Baktill är det mest lyktorna som ändrats, annars är det nya fälgar och nya färger som avslöjar bilen. Inuti märks en viss förfining med nya aluminiumvred till olika funktioner samt att instrumentbelysningen är vit mot tidigare röd. Framsätena har nu justerbart svankstöd som standard. Annat nytt invändigt är utökade valmöjligheter av klädsel och nya träpaneler. Och det är flott kan jag lova, man får ingen direkt känsla av att sitta i en terränggående bil. Det enda som skvallrar om det är terrängvredet där man kan välja karosshöjd och drivningsätt (om bilen är försedd med Terrain Tech-paket för 20 000 kronor ingår lågväxel och spärrbar mitt- och bakdifferential. Luftfjädring kostar 30 700 kronor). I standardutförande är bilen alltid fyrhjulsdriven via Torsendiff och har ett speciellt program för offroadkörning. Samtliga motoralternativ växlas av åttastegad automatlåda med frihjulsfunktion. Lådan kopplas bort när man släpper gaspedalen och bilen frirullar, vilket sparar soppa. Hörde jag någon ropa Saab?
Motoralternativen är tre för den svenska marknaden och vanligast kommer 3,0 V6 TDI att bli. Effekten har ökats till 262 hästkrafter och 580 Newtonmeter samtidigt som förbrukning och utsläpp minskat. ”Nya” Touareg ska dra 0,66 liter milen vid blandad körning. Tycker man den motorn är klen så väljer man 4,2 V8 TDI med 340 hästkrafter och 800 Nm. Den enda bensinvarianten är 3,0 V6 Hybrid där bensinmotorn assisteras av en elmotor och där den sammanlagda effekten är 380 hästkrafter/580 Newtonmeter.
Priserna startar på 524 900 kronor för V6 TDI och Hybriden kostar 834 900 kronor. Flera säkerhetsgrejor har tillkommit, bland annat förarassistentpaket som innehåller adaptiv farthållare inklusive Front Assist och City Emergency Brake. Filbytesassistent Side Assist och filhållningsassistent Lane Assist. Parkeringssensorer fram- och bak. Kostar 32 900 kronor. Utökat fotgängarskydd och multikollisionsbroms är standard på alla modeller i Sverige. Ja, sedan finns ett antal olika paket och enskilda tillval för tycke, smak och plånbok.
En sak är säker. Touareg hör till gräddan av lyxiga suvar. Rullar tyst och synnerligen bekvämt, men det står fortfarande Volkswagen på den, och för somliga är inte det fint nog. De får skylla sig själva.
Volkswagen Touareg 3,0 V6 TDI 262
Pris
Från 524 900 kronor, säljs nu.
Motor
Diesel. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. 2 967 cm3, 262 hk (193 kW) vid 3 800-4 400 r/min, 580 Nm mellan 1 750-2 500 r/min.
Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Mått/vikt (cm/kg)
Längd 480, bredd 194, tjänstevikt 2 185, maxlast 695, tankvolym 85 liter.
Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 255/55 R18.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,3 s, toppfart 225 km/h.
Bränsleförbrukning
Stad 0,77, landsväg 0,60, blandad körning 0,66. CO2 174 g/km.
Skatt
4 075 kronor per år.
Rival
Porsche Cayenne V6 Diesel
Lika stark, precis lika rymlig men 150 000 kronor dyrare. Touareg är ett betydligt smartare val för alla som klarar VW-logotypen.
Pris: från 675 000 kronor.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.