Foto: Linus Pröjtz

Provkörning av Volkswagen Touareg V6 TSI 340 4Motion Edition X

Nya Volkswagen Touareg har radat upp testsegrarna, men försäljningen går trögt. Vi kör bensindrivna V6 TSI 340 4Motion Edition X och undrar – blir det ändring nu?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Insteget i denna stora suv-klass är högt prismässigt. Jättehögt, allra mest om du ska gå på alternativen från de europeiska premiumtillverkarna. Förresten, vilket ord. Premiumtillverkare...

Volkswagen Touareg börjar prismässigt på 599 900 kronor, oavsett om du väljer dieseldrivna TDI 286 eller den provkörda bensindrivna V6-versionen TSI 340. Med den prissättningen ligger man faktiskt ganska bra till i klassen, men trots det säljer Volvo XC90 mer än tre gånger fler enligt färsk försäljningsstatistik över 2019 från Bil Sweden. XC90 noterades för 2 853 sålda och Volkswagen Touareg 856 sålda exemplar under fjolåret. Utan att göra några djupdykningar i ämnet kan vi konstatera att Volvo har sin T8 laddhybrid i utbudet, ett alternativ som Touareg-familjen ännu saknar.

Foto: Linus Pröjtz

Vid test av bland annat Volkswagen Touareg TDI 286 och Volvo XC90 D5 för drygt ett år sedan gick Touareg segrande ur striden. Prismässigt hamnade de bägge bilarna inte så långt ifrån varandra med all sin extrautrustning. Testade Touareg var extrautrustad för 225 000 kronor och den slutgiltiga prislappen landade på 802 800 kronor.

1 av 2: Dörrarna går ner över trösklarna, vilket hjälper till att hålla dina byxor rena. Foto: Linus Pröjtz
2 av 2: Touareg är en stor bil, men den känns inte fullt lika stor på vägen. Bara ytterst behaglig. Foto: Linus Pröjtz

Provkörningsbilen du ser framför dig heter Touareg Edition X, ett utförande som säljs till både TSI 340 och TDI 286 för 55 000 kronor. Enkelt uttryckt innebär det en prisreducering på fullutrustning av modellen på i runda slängar 170 000 kronor, för Touareg blir just det – fullutrustad. Stora säkerhetspaketet, digital instrumentering med trådlös telefonladdning och adaptiv luftfjädring. R-Line-paket, dragpaket och panoramasoltak. Head up-display, Executivepaket (med bland annat de adaptiva LED-strålkastarna) och så vidare. Listan kan göras lång.

Känslan att köra runt med Touareg är att den verkar vara redo för allt. Vägens beskaffenhet eller väglaget i sig spelar ingen roll, bilen går rakt och stabilt utan bekymmer oavsett. Den gör det dessutom med synnerligen god komfort, såväl stöt- som ljudmässigt. Stolarna kallas för ergoComfort, de har både värme och kyla samt massage i ryggstöden. Jag säger inte att man behöver allt det där, men mot slutet av långresan så gör det faktiskt åkkomforten bättre.

1 av 2: Bensindriven V6-motor på 340 hästkrafter ger mer prestanda men sämre vrid än dieselversionen. Foto: Linus Pröjtz
2 av 2: R Line innebär bland annat hellackerad kaross. Lite bättre karosspassning vore att föredra. Foto: Linus Pröjtz

Bensinmotorn då? Den är effektiv och det märks främst högre upp i varvtal att den har mer prestanda att erbjuda än den tidigare testade dieselmotorn. Kombinationen med den åttaväxlade automatlådan fungerar alldeles utmärkt, både i kötrafik och ute på vägen. Omkörningsprestandan är bra, men förvänta dig inte världens explosivitet då vårt exemplar redovisas för 2 354 kg i tjänstevikt.

1 av 2: 285/40 R21. Foto: Linus Pröjtz
2 av 2 Foto: Linus Pröjtz

Inte helt förvånande så är V6-motorn törstig, förbrukningen längs landsvägar och motorvägar landar på 1,11 liter per mil. Notera att Porsche Cayenne E-Hybrid, som vi låter duellera mot Range Rover Sport P400e Si4 PHEV och som du som Premium-läsare inom kort får ta del av här på teknikensvarld.se, har samma bensinmotor (kombinerad med elmotor). Vid liknande förbrukningstest som för Touareg noteras Cayenne för 1,13 liter per mil. Stora och tunga, dessutom bensindrivna. Men effektiviteten när det gäller framkomlighet är det inget fel på, fyrhjulsdriften fungerar ypperligt.

Digital instrumentering och den stora skärmen i mitten dominerar den lättöverskådliga förarmiljön. Foto: Linus Pröjtz

Utrymmena interiört är riktigt bra, det finns en rad smarta förvaringsfack och minst så många ladduttag som den moderna familjen kan behöva. Uppvärmda baksätet uppskattas och baksätesdelningen 40/20/40 är smart. Lastutrymmet är stort och bra, men här har Volvo XC90 en fördel i sitt ännu större bagageutrymme. Lägg därtill möjligheten att utrustas med sju sittplatser, något som Touareg saknar.

Sköna stolar med både värme och kyla. Ryggstöden bjuder även på massage. Foto: Linus Pröjtz

Sedan årsskiftet ligger skatten numera på 14 108 kronor under de tre första åren, därefter på 3 066 kronor. Detta tack vare de höga koldioxidutsläppen, så visst hade en laddhybridversion varit att föredra. All utrustning för reapris till trots.

Volkswagen Touareg V6 TSI 340 4Motion Edition X

Pris

654 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. 11,2:1. Borrning/slag 84,5/89,0 mm, cylindervolym 2 995 cm . Max effekt 340 hk (250 kW) mellan 5 300-6 400 r/min, max vridmoment 450 Nm mellan 1 340-5 300 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 5 länkarmar per sida.

 

Styrning

Elservo. Vändcirkel 12,2 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 9 tum, däck 285/45 R20.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 290, längd 488, bredd 198, höjd 172, spårvidd f/b 165/167. Markfrigång 21. Tjänstevikt 2 354, maxlast 446, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 90 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 810-1 800 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 5,9 s, toppfart 250 km/h.

 

Bränsleförbrukning (WLTP)

Blandad körning 1,07 l/mil. CO 234 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

 

Skatt

14 108 kronor per år under de tre första åren, därefter 3 066 kronor per år.

Rivaler

Foto: Glenn Lindberg

Volvo XC90 B6 AWD

Stora Volvo XC90 har tidigare förlorat i test mot Touareg, men då i dieseldrivet utförande. Här i stället med bensindriven turbofyra och mildhybridteknik.

Pris: 659 900 kronor.

Foto: Tom Kirkpatrick

BMW X5 xDrive40i

Den exakt lika starka BMW X5 kostar på pappret bara aningen mer, men blir radikalt dyrare med samma utrustningsnivå.

Pris: 678 600 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr