Touran har fått en helt ny kaross, nya motorer, ny bottenplatta och nya säkerhetssystem. För att inte tala om det nya infotainmentsystemet.
Det borde kännas som… Wow!
Men eftersom det är en Volkswagen är det svårt att känna nyhetspulsen. Jag har sett motorerna i Golf, säkerhetssystemen i Passat och infotainmentpaketet i Skoda.
Men paketeringen är i alla fall helt ny. Touran har blivit 13 centimeter längre, fyra centimeter bredare och en halv centimeter lägre än sin föregångare. Utseendet är som alltid en smaksak, men jag tycker att Volkswagen har lyckats skärpa linjerna på Touran på ett förträffligt sätt. Busskänslan är nedtonad, profilen har en tydlig motorhuv. Den har blivit mer Golf Sportsvan, mindre buss.
Den längre karossen har dock gjort underverk för utrymmet. Kupélängden är drygt sex centimeter längre än i gamla Touran och benutrymmet är furstligt i baksätet. Dessutom sitter man högt. Det gör insteget lätt, utsikten fin och lårstödet bra. Det här med sitthöjden ger Touran nästan suv-känsla. För att du ska förstå skillnaden kan jag berätta att man i framsätet sitter 15 centimeter högre än i Golf GTi. Det är klart att det känns.
Touran är som standard sjusitsig och alla bakre stolar är individuellt fällbara. Vuxna sitter faktiskt relativt bra i tredje raden, det enda som krävs är empatiskt lagda passagerare i mittraden som skjuter fram sina säten. Upp till 20 centimeter är möjligt.
Takhöjden i tredje raden är bra liksom benutrymmet, som nu har fått fem centimeter extra. Enda problemet är knävinkeln, Touran är lite bättre än sjusitsiga suvar men inte lika bra som familjebussar i fullstorlek. Men för den som inte ofta behöver använda tredje raden eller bara kör korta sträckor med full besättning är Touran en vettig kompromiss.
Vill man lasta går det att få in upp till 1 857 lådliter när alla ryggstöden är fällda platt till golvet. Med sista raden fälld i golvet rymmer lastutrymmet 743 liter, betydligt mer än till exempel Volvo V70, som tar 575 liter. Även det främre passagerarsätet går att fälla framåt och då kan över två meter långa paket skjutas in i bilen. Allt detta i en kompakt bil som är 4,53 meter lång.
Trots utrymmena känns Touran inte som en buss att köra. Ratten har fått en mer stående vinkel jämfört med förra modellserien. Chassit ger i princip samma körkänsla som Volkswagen Golf, och det är inget dåligt betyg.
Den som gillar att sitta högt trivs bakom ratten. Instrumenteringen är av det nya Volkswagen-snittet, med uppkoppling av smarta telefoner till bildskärmen. Därmed får du upp appar på skärmen, som till exempel Google Maps och Spotify. Så länge du är uppkopplad har du alltså tillgång till ett navigationssystem.
Andra tekniknyheter är säkerhetssystemen som Volkswagen har börjat rulla ut i koncernprogrammet. Standard är adaptiv farthållare med autobroms som dock bara reagerar på bilar, inte på människor. Kökörningsassistent och döda vinkel-varning är tillval.
Andra finesser som går att beställa till är bland annat rörelsestyrd öppning av baklucka och släpbackningsassistans.
Bästsäljaren i Sverige tror generalagenten blir den 150 hästkrafter starka bensinmodellen 1,4 TSI. Man har fått ner förbrukningen till 0,54 liter per mil i EU-körcykeln, och då finns det inte så mycket att spara på att köpa de dyrare dieselmodellerna.
Efter allt beröm avslutar jag med de dåliga nyheterna. Prislistan.
258 900 kronor vill Volkswagen ha för Touran 1,4 TSI, och 14 500 kronor extra för automatlådan, samma DSG-låda som taxi och andra brukare har haft så mycket problem med. Inte ens instegsmodellen Touran 1,2 TSI på 110 hästkrafter känns överkomlig, pris 245 900 kronor.
Dieselalternativen är två, 1,6 TDI på 110 hästkrafter, 266 900 kronor, och 2,0 TDI på 150 hästkrafter, 290 900 kronor.
Nästan 300 000 kronor för en basutrustad diesel-Touran!
Volkswagen Touran 1,4 TSI 150 hk
Pris
258 900 kronor (DSG +14 500 kr), säljs nu, första kundleverans oktober.
Motor
Bensin. Tvärställdmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 74,5/80,0 mm, cylindervolym 1 395 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 000-6 000 r/min, max vridmoment 250 Nm mellan 1 500-3 500 r/min.
Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad automatlåda (dubbelkopplingslåda).
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.
Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,5 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.
Hjul
Plåtfälg/Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 279, längd 453, bredd 183, höjd 166, spårvidd f/b 157/154. Markfrigång 16. Tjänstevikt 1 505, maxlast 725, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 58 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 137 (743–1 857) liter.
Fartresurser (DSG)
Acceleration 0-100 km/h 8,9 s, toppfart 209 km/h.
Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,54. CO2 126 g/km.
Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, lack 3 år, rostskydd 12 år.
Skatt
690 kronor per år.
Rivaler
Citroën Grand C4 Picasso BlueHDI 120
Sjusitsig, prisvärd och dessutom miljöklassad med 0,4 l/mil i förbrukning. Välutrustad med navigation. Pris för lagerbil.
Pris: 241 900 kronor.
Opel Zafira 1,4 turbo 140 hk
Föregångaren bland MPV-modeller i Golf-klassen har blivit hela 4,66 meter lång. Sju individuella stolar, precis som Touran.
Pris: 239 900 kronor.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.