Provkörning av Volkswagen Transporter/Multivan

Provkörning av Volkswagen Transporter/Multivan

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

5-cyl tvärställd radmotor, diesel, enkel överliggande kamaxel, 2 ventiler/cylinder. Kompression 18,0. Borrning/slag 81/95,5 mm, 2460 cm3. Max effekt 174 hk (128 kW) vid 3500 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 2000 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Aktivt antisladdsystem (ESP). 

Fjädring/hjulställ

Fram fjäderben (Mc Pherson) och nedre triangellänkar, krängningshämmare. Bak snedlänkar med skruvfjädrar, krängningshämmare.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg 6,5 tum, däck 215/65 R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 300, längd 507, bredd 199, höjd 193, spårvidd fram/bak 163/163. Tjänstevikt ca 1940, maxlast ca 1060, max släpvikt 2500 kg. Tank 80 liter.

Fartresurser

Toppfart 168 km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,2 s.

Bränsleförbrukning

EU-norm blandad körning 0,78 l/mil.

Bussigheten bevarad

Ny folkabuss! Större, trevligare att köra, massor av motorer att välja på. Vi provar lyxiga Multivan med ny femcylindrig diesel. 

Volkswagen Transporter, generation fem är här. Det gedigna arvet sträcker sig från 1950 och den modell som ikonförklarats om och om igen och som snart ska "återfödas" i Microbus. Microbus och Transporter delar bottenplatta, men Microbus får kortare överhäng - och en helt egen form och ett eget uppdrag. Microbus är ett livsstilstillbehör. Transporter är här för att jobba. 

Generation två, 1968-79, är den folkabuss som framställts i flest exemplar, nästan tre miljoner, med en daglig påfyllning från fabriken i Brasilien, as we speak! Därpå följde den kantiga bakmotorfolkan, 1980-90. Alltjämt med i matchen därute, allt snedare och rostigare. Förra generationen - T4 - vändes bak och fram, fick tvärställd motor och framhjulsdrift. Ett rationellt koncept för en transportlåda. 

Upplägget är detsamma på nya T5. Trots att det rör sig om en helt ny bil får man först känslan av det bara är en facelift. Käkmuskulaturen är stärkt runt fronten. Resten är förvånande utspätt. Designprat kan förefalla oväsentligt i detta segment där axeltryck och stilleståndstider är reella köpargument. Men för den lilla firman som vill synas är en skåpbil med driv i formen ingen nackdel, exemplen på roliga och snygga arbetskamrater är numera flera: Renault Trafic/Opel Vivaro, Mercedes Viano och Ford Transit.

Ändå infinner sig snart den där sympatiska VW-känslan av långlivad "bussighet" som man vant sig vid oavsett generation. Och då syftar jag inte på körkänslan, mer om den strax.

Inredningen har mer att säga. Här råder geometrisk stramhet utan putslustigheter. 

Ändå är det modernt och riktigt snyggt, med god funktion och eget stuk. Växelspaken sitter i anslutning till panelen. Golvet belamras därmed inte av någon konsol och det är möjligt att vid paus kunna ta sig bakåt i bussen för snytning av barn eller taktiksnack med halvbackar.

Överallt rejäla fack. Mitt i panelen för stora PET-flaskor, under snurrfåtöljerna vanliga fack och under soffan längst bak riktiga lådor, som i en byrå. Och dörrfack förstås. Mellan snurrfåtöljerna står en skjutbar, vridbar, snurrbar - bar? Plats för flaskor finns det i alla fall, kakburkar, kritor, smådatorer också.

Den kryddhyllebetonade ovankanten på dörrsidan bjuder plats för en vänsterarm i vila. Inte tillrådligt om du frågar körskoleläraren, men väldigt skönt. 

I den Multivan som jag provkör finns också armstöd, vilket i kombination med en sällsynt skön stol och ställbar ratt föder ett körbegär. 

Känslan underblåses av den dragvilliga men inte överstarka dieselmotorn på 2,5 liter och 400 Nm vid 2000 r/min. Utvecklingen har ju gått därhän att vridmomentet i en dieselmotor ibland tenderar att vara alltför kraftigt, vilket i lätta bilar gör körning ryckig.

Här sitter motorn som en smäck.

Tomgången är vass, men under arbete är ljudet inte påträngande. Den sexväxlade lådan är medgörlig och exakt. På den smala landsvägen utanför Poznan i Polen medges inga högfartsexperiment, till det är andelen Polonez och Polski Fiat för hög. Ändå faller bitarna snabbt på plats, vilket man också ska kunna begära för 400000 kronor! Multivan är mycket behaglig. Sikt och rymd är starkt bidragande, liksom bra vägkontakt och låg ljudnivå.

Jämfört med förra generationen har busskänslan slipats av. Innermåtten är större, men centimeterkriget är inte alls lika intensivt som bland vanliga bilar.

Här finns det helt enkelt plats så det räcker.

De positiva intrycken tas ner en smula av ett lokalt högtryck som far omkring i kupén och som den automatiska luftkonditioneringen inte får bukt med, inte ens under maxblås. Den verkar inte vara kurant.

Transporter är ett oräkneligt koppel av varianter och skepnader, varav Multivan är toppmodell - sett ur biljournalistens synvinkel. Kollegerna från lastbilstidningarna vältrar sig i dubbelhytter, takhöjder och påbyggnadspaket.

Jag konstaterar bara att Transporter erbjuds med två axelavstånd: 300 cm eller 340 cm.

Fyra motorer finnes: 1,9 liters dieselfyra på 86 hk, 2,5 liters dieselfemma på 130 eller 174 hk, 2-liters bensinfyra på 115 hk eller 3,2-liters V6 på 235 hk (samma motor som i Phaeton).

Vidare finns tre takhöjder. Enkel och dubbelhytt, om vi talar flakbil. Skåpbil finnes och självklart minibuss, kallad Kombi, som i sitt lite mer inklädda utförande heter Shuttle, ersättare till Caravelle. Det kommer att finnas rikliga möjligheter att plugga in allt detta på hyrbilsfirmorna framöver.

Steget från lyxiga Multivan till den fångtransport-variant benämnd Kombi jag nätt och jämnt hinner med att köra är stort. Väldigt stort. Komforten är inte alls lika omfamnande. Plastmaterialen tunnare. Ljudnivån en helt annan.

Känslan i Multivan; att man vill åka långt, länge, med folk man gillar omkring sig och litervis med läsk jämnt fördelad över flaskställen. 

I Kombi är allt det där som bortblåst. Här är det A till B, inget annat.

Men så är också VW mästare i genren. Exakt kalkylerad mängd förfining i förhållande till syfte, målgrupp, pris och position på marknaden. 

Själv är jag mest tacksam över att inte vara lastbilsjournalist. 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!