Volkswagen kallar Up den viktigaste lanseringen på många år. Det kanske det är men även om lilla Up är en bra bil så är det inget som revolutionerar småbilsmarknaden. Volkswagen Up är 354 centimeter lång och blir därmed företagets minsta bil på marknaden. Det är ett segment som inte är speciellt stort i Sverige, det handlar om bara några procent men Volkswagen räknar med att det ska öka på deras svenska bilförsäljning med ytterligare några procent. På andra marknader, till exempel Danmark och Holland, är dock segmentet stort med upp till 30 procent av totalförsäljningen.
Att provköra småbilar brukar vara en rätt turbulent upplevelse men Up levererar och känns välbyggd och modern. Den klarar potthålen i Roms innerstad med bravur och när vi förirrar oss ut på en motorväg klarar Up även detta med glans. Det är riktigt tyst i upp till 130 km/h. Ännu så länge finns det bara ett enda motoralternativ och det är en trecylindrig motor på en liters cylindervolym. Denna bjuds dock med två olika effektuttag, 60 eller 75 hästkrafter. Den något starkare motorn ska klara sig på 0,47 liter per mil blandad körning, med 60 hästkrafter sjunker den något till 0,45 liter per mil. I båda fallen är Up miljöklassad. Volkswagen Up har ny bottenplatta, ny trecylindrig motor, ny växellåda pch ett nytt designspråk vad gäller karossen. Volkswagen har satsat hårt när det gäller Up.
Teknikens Värld fick tidigare köra en förseriebil av Up, men gavs då aldrig tillfälle att testa säkerhetssystemet ”City Emergency Brake” som, likt namnet avslöjar, fungerar i stadstrafik i upp till 30 km/h. Vi fick köra Up mot en uppblåsbar version av sig själv och jag var övertygad om att det skulle bli en krock, om bara mot en ballong och i 25 km/h. Men systemet tog över kommandot och jag stannade med någon decimeter till godo. Bra när föraren sitter och fipplar med sin mobiltelefon och inte är alert. Ännu bättre att systemet blir standardutrustning i samtliga Up som kommer att säljas i Sverige. Volkswagen har bestämt sig för att enbart ta hem de mer utrustade versionerna. ”Move-up” som är komfortinriktad och ”High-up” som är en mer exklusiv version.
Står du i valet och kvalet? Läs även provkörningarna av syskonbilarna Skoda Citigo och Seat Mii.
Rivaler
Skoda Citigo
Rivaliserande koncernsyskon med i stort sett bara vissa visuella detaljer som skiljer.
Pris: från 102 800 kronor.
Seat Mii
Rivaliserande koncernsyskon med i stort sett bara vissa visuella detaljer som skiljer.
Pris: från 95 500 kronor.
Volkswagen Up 75 hk
Pris
126 900 kronor (60 hk: 106 900 kr).
Motor
Bensin. 3-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/76,4 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 6 200 r/min, max vridmoment 95 Nm mellan 3 000 och 4 300 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak halvstel axel med längslänkar.
Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 9,8 meter.
Bromsar
Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälg 5 tum, däck 165/70 TR 14.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 242, längd 354, bredd 164, höjd 149, spårvidd f/b 143/142. Markfrigång 14,4. Tjänstevikt ca 929, maxlast ca 360, max släpvikt 0. Tank 35 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 251–951 liter.
Fartresurser*
Toppfart 171 km/h. Acceleration 0–100 km/h 13,2 s.
Bränsleförbrukning*
Stad 0,59, landsväg 0,40, blandad körning 0,47 l/mil. CO2 108 g/km.
Garantier
2 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år rost, 3 år lack, assistans.
Skatt
0 kronor de fem första åren.
* Tillverkarens uppgifter.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.