Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Volvo 245 Turbo

I en tid då sportbilar oftast var ouppnåeliga för vanligt folk introducerade fotriktiga Volvo sin folkbil 240-serien i en het Turbo-version. Framför allt kombimodellen 245 Turbo slog undan benen på alternativa konkurrenter. Alla andra häpnade över prestandaskåpet från Göteborg.

Ett nytt decennium var fött, 80-tal, disco-eran var redan inledd, yuppietrenden stod för dörren och Volvo gläntade på den sportiga lyxbilsvärlden på sitt vis. Volvo hade lyckats rejält med sin satsning på 

240-serien i mitten av 1970-talet. Trots sina rötter i 140-serien gillade kunderna världen över säljsnacket om ”tillförlitlig, säker, tidlös”.

Men en ny modell stod för dörren, den moderna 700-serien skulle avlösa men tji fick planerarna i Torslanda. Det skulle nämligen dröja ända till försommaren 1993 innan 240-serien skulle ända. 1981 tog Volvo mod till sig och introducerade turbokonverteringen på 240. Svenska folket var redan bortskämda eftersom Saabteknikerna i Trollhättan hunnit före med att bulta fast turbo på både 99 och 900.

Ratt med mindre diameter skänker bättre körkänsla och var acceptabelt eftersom servostyrning var standard på 245 Turbo. Högtidsstund för Hedberg! Foto: Glenn Lindberg

I Sverige lanserades endast fyrdörrars 244 Turbo men utomlands fanns även 245-kombin att köpa, till en början under modellnamnet GLT Turbo. Volvo 245 GLT fanns för övrigt under samma period med både fyrcylindrig B23-motor och V6 B28-motor, leveransmatriserna från Volvo Personvagnar under tidigt 1980-tal är minst sagt ett sammelsurium att studera. Just kombinationen kombi och turbo är på den svenska marknaden koncentrerad till modellåren -84 och -85, något som givetvis höjer exklusiviteten hos modellen.

I samband med Volvos årliga ÄT (Ändrings Tillfälle) på hösten 1983 för årsmodell -84 passade man på. Versionerna GLT, GLE och Turbo fick den högre grillen som tidigare endast funnits på 260-serien och på vissa utländska marknader. De sportiga GLT och Turbo var utseendemässigt snarlika med allt sitt mattsvarta listverk men märkeskännare spejade in turbomodellens unika femekrade Virgo-fälgar för att stilla sin nyfikenhet. De tydliga ”Turbo”-emblemen i grill och på bakluckan sorterade ut om den nyinflyttade grannen var mellanchef (GLT) eller rent av verkställande direktör (Turbo). Det satte liksom nivån på skvallret i kvarteret.

Volvo 245 Turbo blev stilbildande för Volvo. Modellen fanns enbart åren 1984-85, senare tog nykomlingen 745 Turbo över lastlustan. Foto: Glenn Lindberg

Vi lånar en vit 245 Turbo 1984 som ägs av Per-Åke Fröberg, till vardags chefar han passande nog över Volvo Cars klassikeravdelning ”Heritage”.

– Just 245 Turbo var drömbilen för många under 80-talet, den var spjutspetsen hos Volvo och har fortfarande fartresurser att matcha moderna bilar! berättar en stolt Fröberg. Även om almanackan säger vintertid och snön ligger fläckvis vit på marken tvekar inte Per-Åke att lämna över den tunna bilnyckeln med sin typiska topp i svart lakritsliknande hårdplast.

Alla som kört Volvo 240 känner igen ljudklangerna när nyckeln sätts i dörrlåset, när dörrhandtaget lyfts och gångjärnen öppnar. Något ihåligt, samtidigt solitt, som är genomgående för alla 240. Just Per-Åkes exemplar har rullat över 29 000 mil och är delvis renoverad, men känns max fem-tio år gammal. Hos en fräsch och väl omhändertagen Volvo 240 sitter nämligen allting fast även om den rullat långt.

245:ans rakryggade bakdel sliter fortfarande ont i Sverige, men bilarna fasas ut i rask takt. Turbomodellen har dock redan fått sin klassikerstatus. Foto: Glenn Lindberg

– Att finna en svensksåld 245 Turbo är svårt, de fick ofta slita hårt som nya och som begagnad i fel händer har många Turbo gått till skroten, fortsätter Fröberg. Nu när 240-serien nått samlarstatus är det många som liksom jag åtrår ”värstingen” Turbo-versionen.

Just kombinationen kombi och turbo är… något som givetvis höjer exklusiviteten hos modellen.

Vad det vita värdeskåpet på garageutfarten kostade Per-Åke låter vi vara hemligt men 245 Turbo börjar stiga rejält på hobbybilsmarkader både i Europa och i USA. Räkna med 100-150 000 kronor och uppåt för fina exemplar. Hjärtat hos 245 Turbo heter B21ET med sitt ”röda” klassiska motorblock i gjutjärn och lättmetalltopp. Borrning och slaglängd var samma som hos enklaste DL-versionen, men där förgasarvarianten B21A gav 106 hästkrafter frustade turbomotorn med sin insprutning ur sig hela 155 hk vid 5 500 r/­min. Vridmoment 240 newtonmeter vid 3 750 r/ min var björnstarkt på sin tid.

Foto: Glenn Lindberg

I Sverige kopplades turbotekniken endast ihop med manuell växellåda M46 med fyra växlar plus elektrisk överväxel. En titt under den plåtiga näbbhuven avslöjar att tidigare ägare låtit montera laddluftkylare ”Volvo Original Intercooler” med sitt extra kylarpaket bultat bakom ordinarie kylare plus fler anslutningar. Effektökningen angavs av Volvo till +15 hästkrafter och såldes egentligen mest till tävlingskonverteringar.

Trycket hos drivlinan är påtagligt, särskilt vid fullgasaccelerationer. Den tidstypiska turbofördröjningen hjälper till vid körning på halt underlag. Den förrädiska fläckvisa svartisen motas enkelt bort genom att medvetet köra 245 Turbo på lågvarv. Innan turbomätaren rinner över i gulmarkeringen är den vita blixten följsam, även i slipprigt väglag. Trygg och tung förmedlar den körkänslorna ofiltrerat genom ratt, växelspak och pedaler. Vem var det som sa att 240 var en traktor? Jämfört med en modern bil är urikonen från Hisingen en väloljad upplevelse, framför allt om du glömt bort hur det var att köra bilar förr. Samtidigt fungerar 240-serien som en hyfsat rymlig, komfortabel och billig rajd även i nutid.

Instrumentbrädan fick ny design i samband med faceliften 1981. Det klossiga utseendet behölls ända till 240-seriens nedläggning 1993. Foto: Glenn Lindberg

Låter den illorangea mätarvisaren på den läskburksstora turboklockan vandra över in gulmarkerat fält och rusa vidare in i toppvarvsrödmarkeringen. Swooosch! B21ET-motorn visar musklerna och slungar iväg mig och min last snabbare än jag någonsin upplevt i en Volvo 245 och jag önskar mig sommarnatt, kompassriktning söderut, Autobahn och ett fulladdat bensinkort. Snacka om expressvagn ämnad för kontinetalkryssningar!

LÄS MER: Volvo 245 Transfer

De allra flesta 245 Turbo beställdes ofta ordentligt extrautrustade men Per-Åkes exemplar är välkommet befriat från attiraljer som elfönsterhissar, elstyrda sidobackspeglar och snobbig skinnklädsel med knappstoppning. Chosefri är ordet som dyker upp i ordbanken när det rattas på vägarna söder om Göteborg. Det som märks mest är de dubbla Volvo Original Tweeter-diskanthögtalarna uppe vid A-stolparna, ljudet är pikant och lokalradion varnar för snösvängen.

Provexemplaret saknar den lyxigare ribbade plyschklädsel som Turbomodellen ofta utrustades med. Stolskomforten är fortfarande i världsklass 2018! Foto: Glenn Lindberg

Vi tar en paus ”hemma hos” en i dagarna nyligen bortgången stor 245-förespråkare. Ingvar Kamprad körde länge Volvo 245, hans sista var givetvis av sista årsmodellen 1993. Magkänslan säger oss att någon dyrbar Turbo knappast parkerades utanför Kamprads residens. Men Ikea-huset i Kållered som invigdes redan 1972 är i vart fall en kopia av det allra första möbelvaruhuset i Älmhult.

”En bil som heter Ingvar” platsar som titel på en eventuell kommande film om Volvo 245. Än har dock inte sista Ikea-lasset körts med 245 Turbo. Foto: Glenn Lindberg

För sin tid var Volvo 245 Turbo ofta något oöverkomligt och kanske väl skrytsam för jantelags-Sverige. Som en verklig ulv i fårakläder eller hellre en racerförare i blåställ som revolutionerade värstingmodellen på den svenska bilmarknaden i mitten av det rusande 1980-talet samtidigt som den visade Volvo som ett kommande lyxbilsmärke. Endast två år fick 245 Turbo lov att flyga i Sverige, men vi lovar att de få återstående exemplaren kommer att höjas till skyarna för fler än enbart redan förlorade Volvo-fans.

Volvo 245 Turbo 1984

Pris

Ursprungligt pris (1984): Ca 95 000 kronor. Uppskattat pris (2018): Brukskick med mellan 15-20 000 mil på mätaren runt 90-120 000 kr. Riktigt fina lågmilare från 150 000 kr.

 

Motor

Bensin. 4-cylindrig längsmonterad radmotor med överliggande kamaxel,2 ventiler per cylinder. Insprutning, turbo. Cylindervolym 2 127 cm3. Max effekt 155 hk vid 5 500 r/­min, max vridmoment 240 Nm vid 3 750 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 4-växlad manuell låda med elektrisk överväxel.

 

Hjul

Fälg 6 tum, däck 195/60 R15.

 

Mått/vikt (cm/kg )

Axelavstånd 265, längd 490, bredd 172, höjd 146, spårvidd f/b 143/136. Tjänstevikt 1 460, maxlast 390. Tank 60 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0–100 km/h ca 9 s. Toppfart 195 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning ca 1,16 l/mil.

Standardutrustning

Servostyrning

Lättmetallfälgar

Varvräknare

Mattsvart karossdekor

Sportchassi

Växeldamask i läder

Säten i trikåplyschklädsel

Tillval från fabrik

Elmanövrerade yttre backspeglar

Luftkonditionering

Elektriska fönsterhissar

Centrallås

Metalliclack

Färganpassad instrumentbräda

Säten i plysch- eller läderklädsel

Artikeln är tidigare publicerad i Klassiska Bilar 4/2018.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!