Provkörning av Volvo C30 2,0D

Provkörning av Volvo C30 2,0D

Halvvägs in i livscykeln är det dags för lill-Volvon att byta skepnad. C30 får delvis nytt utseende tillsammans med C70 (se provkörning TV 4/2010), stilinfluenserna kommer givetvis från sportiga S60 som väntar runt hörnet.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Den förväntade säljsuccén med den mindre C30-modellen baserad på Volvos lilla P1-plattform (C30, S40, V50 samt C70) blev inte i klass med BMW:s lyckade Mini-satsning, men 100 000 sålda bilar sedan premiären 2006 får ändå betraktas som acceptabelt. Mini säljer samma antal och lite till – per år.

För att behålla nyhetsvärdet har C30 begåvats med liknande nylle som cabrioleten C70. Rejäla framlyktor dominerar synintrycket, lamporna sträcker sig en bit upp längs de nya och mer böljande framskärmarna vilket tillsammans ger en elak blick åt C30. Tillsammans med den stora frontgrillen med det jättelika Volvo-märket är signalerna tydliga. Mer uppkäftiga luftintag och stötfångare kompletterar fronten.

 Även aktern har stuvats om. Linjerna är mindre horisontella, i stället liknar linjespelet på den bakre stötfångaren fronten med mer sneda vinklar som gör C30 nättare och mer intressant att titta på.

 Det som saknas i aktern är ny ljusteknik i de stående baklyktorna. Personligt LED-ljus med Volvo-DNA hade inte skadat som aptitretare. Säkert ingen miss från produktutvecklingssidan, utan en ekonomisk eftergift när budgeten stramats åt.

 Nåväl, totalintrycket är godkänt och säkerhetskonceptbilen SCC från 2001 och 1970-talets klassiska 1800 ES-modell låter fortfarande hälsa.

 Förrutom den exteriöra omgörningen står C30 ovanligt orörd inför 2010. Största förändringen är att Drive-modellen utrustad med start/ stopp-system nu når under koldioxid­utsläppsgränsen 100 g/km med ett ynka gram. Den kommer antagligen att bli bästsäljaren i C30-programmet tillsammans med den etanolanpassade 2,0F-motorn som hämtats från V70 och S80. 20 hästkrafter fler än hos den utgående 1,8F innebär totalt 145 hk, tillräckligt snabb för de allra flesta situationer.

 En kombination som ”glömts bort” i Volvo-programmet är dieselmotorn 2,0D kopplad till sexväxlade dubbelkopplingslåda Powershift (kostnad 16 900 kr). Funktionen liknar de bästa i klassen med den skillnaden att Volvon inte tillåts växlas via paddelvippor på ratten. Enda sättet att växla manuellt är via växelspaken, snålt och inspirationslöst Volvo.

 I den mindre C30-karossen blir 136 hk och 320 Nm (lika mycket vridmoment som värstingen T5) mer än tillräckligt – 2,0D Powershift är både snål och snabb. För att förstärka sportigheten går det att beställa tillvalet R-Design som innebär färganpassade karossdetaljer, takspoiler, 17 tums fälg, backspegelhus i matt silver samt uppdaterat chassi.

 Rappare styrrespons, 30 procent styvare fjädring och hårdare stötdämpning gör C30 R-Design mer körglad men inte i klass med de bästa. Är inte underlaget slätt nog blir sportchassit tröttande i längden. Helst av allt hade man önskat sig en ställbar Four-C-sättning.

 Däremot välkomnas R-Design-paketet interiört, vanliga C30 ser identisk ut med fjolårets modell. R innebär sportiga pedaler i aluminium, blå mätartavlor och kraftigare ratt.

 Prissättningen på C30 är oförändrad inför 2010 och ett av modellens starkaste argument. Om man vill ha en tredörrars, fyrsitsig större småbil med säker väghållning och en rad olika motoralternativ kan C30 vara något för dig. Men det finns många konkurrenter som vill slåss om dig med sin livstilsprodukt. Bra att veta när du väljer vilken bilhandlarhall du ska sikta mot när det är dags för vårens inköp.

Motorutbud

Modell effekt/utsläpp

 1,6 100 hk/167 g/km

 2,0, 2,0F 145 hk/177 g/km

 2,4i 170 hk/200 g/km (aut 214)

 T5 230 hk/203 g/km (aut 211)

 1,6D 109 hk/119 g/km

 1,6D S/S 109 hk/99 g/km

 2,0D 136 hk/151 g/km (aut 156)

 D5 180 hk/164 g/km (aut182)

Volvo C30 2,0D

Pris

216 000 kronor.

Motor

Diesel, 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 18,0:1. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1 997 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda alt. dubbelkopplingslåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

Fälg 7 tum, däck 205/50 R 17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 427, bredd 178, höjd 144, spårvidd f/b 155/154. Tjänstevikt 1 440, maxlast ca 400, max släpvikt 1 500. Tank 52 liter.

Fartresurser*

Toppfart 205 km/h.
Acceleration 0-100 km/h 9,5 s.

Bränsleförbrukning/MILJÖ*

Stad 0,76, landsväg 0,49, blandad körning 0,59 l/mil. CO2 156 g/km.

Skatt

3 780 kronor per år.

*Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr