Provkörning av Volvo C30 Green Racing

Provkörning av Volvo C30 Green Racing

Med Robert Dahlgren bakom ratten blev Volvo C30 Green Racing årets första vinnare i STCC. Men innan dess hann vi provköra bilen som enda biltidning i världen!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Platsen är Volvos demonstrationsbana på Hisingen och deras tävlingsavdelning Polestar släpper ut Volvo C30 Green Racing. De är där hela bunten. Den högste tävlingschefen Derek Crabb, hans svenska motsvarighet Alexander Murdzevski-Schedvin och ägaren av Polestar, Christian Dahl.

De verkar lite nervösa, tycker jag. Förstår inte riktigt varför. Jag har ju kört både BTCC och STCC-bilar. Att det var på 90-talet spelar väl ingen roll?

 Jag kommer i alla fall in i tävlingsoverallen och medan jag och fotograf Hans Hedberg står och väntar kommer en stor transportbuss farandes med ”Green Racing” skrivet över halva sidan.

 Där inne är min bil. Och den kommer direkt från Guadix-banan i Spanien dit Polestar varit tre gånger i år för att testa inför STCC 2009. Till den banan är det 325 mil enkel väg. Cirka 2 000 mil transport ”bara” för det alltså. Men det är mil som kan ge utslag i årets STCC-serie.

 Vid en första anblick ser det inte ut att ha hänt så mycket med Volvo C30 i STCC-stass från 2008 till 2009. Det har det inte heller, förutom ny färgsättning. Men Volvo profilerar i år konceptet Drive mer än att bilen går på etanol.

 När Volvo gör denna behandling på civilbilar syftar det främst till att dra ner bränsleförbrukningen. Då ingår även annat som lättrullande däck, välsmorda växellådor och så vidare. Och dieselmotor.

 På en tävlingsbil är inte låg bränsleförbrukning det primära men ”Drive”-behandlingen ger utslag i alla fall, främst i form av att lyftkrafterna på hjulaxlarna minskas jämfört med en vanlig C30. Fram med 15 procent, bak med 30 procent. Men naturligtvis är det först och främst så att Volvo samtidigt som de tävlar vill göra reklam för Drive. 

 Men nog om detta. Jag startar motorn vilket sker genom en rad knapptryckningar som sätter fart på först ström, sedan en bränslepump, därefter ytterligare en bränslepump och slutligen – tändningen! Måste möta med gaspedalen cirka 50 procent för att den etanolmatade 2,0 liter stora femman ska spraka till liv. När den väl går på tomgång låter det vårystert och piggt. Nästan lite två-takt om jag ska vara ärlig.

 Växelspaken är lång och ganska kraftig och leder ned till en sexväxlad sekventiell låda. 

 Senast jag körde den här typen av bil var jag beordrad att använda kopplingen vid nedväxling.

 När jag frågar Fredde Wahlén, mekaniker på Polestar, om detta skakar han bara på huvudet. Koppling behövs bara i starten, och när jag ska i depå igen förstås. När jag greppar växelspaken aktiveras en sensor som minskar motorns moment så pass att växlarna faller i utan koppling.

 Koppling eller ej, jag får förstås motorstopp. Jag kan inte minnas att de ”super touring-bilar” jag tidigare kört var så här stendöda på låga varv.

 Det händer i alla fall inte ett skit under 6 000 varv men sedan exploderar allt under några underbara sekunder till 8 750 r/min och det är bara att mata på med växelspaken nedåt och plocka växlar.

 När jag i början formligen studsar fram och motorn vägrar att ge effekt vid cirka 3 000 varv känns det fånigt. Fredde Wahlén berättar senare att det inte är så konstigt. Jag har inte mycket mer än 30 hästkrafter så långt ned i varvtalet!

 Men så småningom får jag fason på detta och får till något som kan sägas vara flyt i körningen. Och hur roligt är inte det att smälla i växel efter växel, ivrigt påhejad av indikeringslamporna.

 Har just börja begripa vilka växlar jag ska använda på den kuperade, och roliga (om än väldigt smala!) demobanan då jag blir inkallad i depå. Just som de för året helt nya Yokohamadäcken börjar få lite temperatur. Det är dags att ta medåkningsbilder från annan bil.

 Det är inte lätt att hålla varvet uppe liggandes bakom en ”fotobil” som kryper fram och det studsar rejält igen. I två varv tvingas jag utstå detta innan jag får fri fart igen, i sisådär tjugo meter.

 De häftiga lastväxelreaktionerna när jag skuttat fram har knäckt vänster drivaxel och eftersom annat folk ska in på banan är det bara att bryta samman och ge upp. 

 Underbart är kort.

Volvo C30 Green Racing

Pris

Cirka 2,6 miljoner kronor.

Motor

Etanol. 5-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 84/72,1 mm, cylindervolym 1 999 cm3. Max effekt 285+ hk (208 kW) vid 8 750 r/min, max vridmoment 230 Nm vid 7 300 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad sekventiell låda från Hewland. Mekanisk differental, Sachs 184 mm tvåskivig kolfiberkoppling.

Fjädring/hjulställ

Skrivfjädring och justeringsbar krängningshämmare fram och bak. Fram Öhlins fjäderben med undre bärarm. Bak multilänkaxel med Öhlins stötdämpare.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. 1,78 rattvarv.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Fram Performance friction 332 + 32 mm. Bak Alcon 290 + 10 mm.

Hjul

Fälg 9 tum, däck Yokohama racingslicks 240/610 R 17. Fälgarna väger 7,74 kg.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 266, längd 427, bredd 186x, höjd 129, spårvidd f/b ingen uppgift. Minimivikt 1 170 kg inklusive förare (kan justeras under säsong beroende på framgång). Tank 66 liter.

Fartresurser

Toppfart ca 230 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,2 s.

Bränsleförbrukning

Cirka 1,4 liter per minut i tävling.

* Tillverkarens uppgifter

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!