060302_volvo_minskar_usa Foto: Volvo

Provkörning av Volvo C70

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Volvo överträffar förväntningarna och har gjort en riktigt vridstyv vagn som också har hyfsade utrymmen för att vara en cabriolet. T5-motorn passar fint och förväntas bli storsäljaren i Sverige, i alla fall under första modellåret. Bagageutrymmet är som i de flesta cabbar uselt.

Basfakta

MOTOR

 Rak 5-cyl, tvärmonterad med 2 överliggande kamaxlar, turbo.

 Kompression 9,0. Borrning/slag 83/93,2, volym 2521 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 5000 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1500-4800 r/min.

 KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram. Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alternativt 5-växlad automat.

 FJÄDRING/HJULSTÄLL

 Krängningshämmare och skruvfjädrar runt om. Fram fjäderben (Mc Pherson). Bak multilänkaxel.

 STYRNING

 Kuggstång, elhydraulisk servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 12,7 meter.

 BROMSAR

 Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 HJUL

 Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/55 R16.

 MÅTT/VIKT (cm/kg)

 Axelavstånd 264, längd 458, bredd 182, höjd 140. Spårvidd fram/bak 155/156. Tjänstevikt 1711 kg, maxlast 350 kg. Bränsletank 62 liter.

 FARTRESURSER

 Acceleration 0-100 km/h 7,6 s (8,0 aut). Toppfart 240 km/h (235 aut).

 FÖRBRUKNING 

 Blandad körning 0,91 l/mil (0,98 aut). Tillverkarens uppgifter.

 

Succé från start!

Vridstyv, komfortabel och snygg. Och du kan numera använda den året runt. Inte undra på att Volvo ökat produktionstakten redan innan bilen nått de första köparna.

Volvo och deras C70-partner, italienska Pininfarina, hoppades vid bilens introduktion förra sommaren på att sälja 16 000 bilar per år. Trots att inga bilar levererats än så ska det ändå tillverkas 18 000 bilar under 2006. Bilen har tagits emot oerhört bra, orderboken är full och modellen väntas i alla fall under sitt första år bli en försäljningssuccé. Speciellt om vi jämför med förra generationens C70 cabriolet som sålde 8 000 bilar som mest under ett år, det var 2004.

Skillnaderna mellan gamla och nya C70 väntas alltså bli monumentala på försäljningssidan. Vid en snabb okulär besiktning skiljer sig också de två bilarna kraftigt åt.

Nya C70 är 14 centimeter kortare jämfört med förra generationens C70. Bredden är identisk, höjden tre centimeter lägre, vidare är hjulbasen dryga två centimeter kortare. Spårvidden fram är tre centimeter bredare och bak fyra centimeter bredare.

Om dess föregångare påminde om en lång, smal terränglöpare så ser nya C70 mer ut som en 100 meters löpare, bredare, kompaktare och med ”hungrigare” design.

Hittills är det dock ”den gamle” som fått mest muskler under motorn. Toppversionen då hette T5 och kunde stoltsera med 239 hästkrafter.

T5 heter toppmodellen även nu, motorn känner vi igen från S40/V50 T5 och även här rymmer de fem cylindrarna, som andas extra hårt genom turboladdning, 220 hästkrafter. Och det är också den motorn som Volvo väljer att presentera C70 med. 2,4 liters motorerna på 140 och 170 hk som vi svenskar känner utan och innan från V70, S80, S40/V50 finns också som billigare bensinalternativ. Då växlar du via en femväxlad manuell eller femväxlad automat. Den nyligen uppdaterade D5-motorn på 180 hk och 350 Nm i vridmoment från dieselbränslet ska senare under året öka försäljningen i Mellan- och Sydeuropa. Dieselmotorn erbjuds endast med den femväxlade automaten.

I kupén känner vi igen det mesta från S40/V50, bland annat den ”svävande” mittkonsollen och diverse knappar och vred. Minimalistiskt snyggt men med onödigt små knappar på sina ställen.

Som du ser på bilderna här intill eller kommer att bli varse första gången du ser nya C70 i verkligheten, så sitter du som förare långt fram i bilen. Det ser nästan framtungt ut. Jämfört med till exempel en BMW Z4 med långsträckt motorhuv så verkar Volvoföraren sitta i motorrummet när BMW-föraren samtidigt sitter i bagagerummet. Nu är det emellertid inte så att du upplever att du sitter väldigt långt fram, när du väl är på plats. Och jämfört med syskonen S40/V50 så gör du inte heller det, frontpartiet är har samma dimensioner.

En annan sak du också lägger märke till är att vindrutan inte lutar lika mycket och inte är lika hysteriskt lång som hos andra plåtcabrioleter, till exempel Peugeot 307 CC.

Eftersom Volvon har ett tredelat tak istället för två delar som hos de flesta andra kan taket nå längre fram och haka i en vindruta som står mer upprätt.

Dessa två designfaktum ger ett resultat.

Mer utrymme i kupén.

Volvo själva hävdar att det är en fullt ut fyrsitsig bil. Och när det gäller benutrymme och bredd i baksätet så är de inte långt från sanningen. Men med plåttaket på plats vill du inte vara mycket längre än 180 centimeter om du inte ska behöva böja huvudet under färd.

Fram klarar sig dock undertecknad med sina 191 centimeter – både med tak fällt och på plats. Förare och passagerare där fram har gott om utrymme i sidled och långa ben hittar också en avkopplande ställning.

T5-motorns maximala vridmoment är 320 Nm. Kraften finns tillgänglig från 1 500 r/min. Tillsammans med den sexväxlade manuella lådan, som kommer från 300 hk-varianterna S60R och V70R, ger det en väldigt lättkörd glidare där du snabbt lägger i sexan om du både vill glida och spara bensinkronor. Lådan har hyfsat distinkta lägen och är väldigt lättarbetad. Den femstegade automatbrodern är snabbare än i gamla C70, vilket vi tackar för. Tillsammans med T5-motorn är det i alla fall inga längre tider innan kraften finns tillgänglig.

Hur tar sig då denna ansenliga mängd kraft sig ut i cabrioleten?

Oerhört bra är svaret. Enligt Volvo själva är karossen dubbelt så vridstyv som förra C70:n. Test på hemmaplan får utröna om C70 är bäst i sin klass när det gäller vridstyvhet. Intrycket hittills är i alla fall att Volvo lyckats. Med nedfällt tak och aggressiv körning känns inga som helst ringlande tendenser. Tvärtom känns bilen oerhört sammansatt och kompakt. Enligt Volvo själva ökar vridstyvheten med 15 procent när taket är på plats. Under provkörningen kändes inte någon skillnad med taket nere eller uppe. Men så gavs det inte heller tillfälle för någon riktig hårdkörning på bana.

Just bankörning är emellertid inte vad en blivande C70-ägare bör ägna sig åt. Chassit som till stora delar kommer från syskonen S40/V50 och kusinen Ford Focus sväljer visserligen ojämnheter lika bra som väghållningen är trygg. Trots det är C70 långt ifrån en sportbil, både i hur bilen är byggd och hur den uppträder. Bilen kasar snällt över framhjulen vid hård kurvtagning, tryggt understyrd utan att vara för tråkig. Väghållningen är inspirerande för vardagskörning men det är aldrig sportbilsmässigt.

Styrningen har inte alltid varit Volvos främsta gren. Den där BMW- och Audikänslan har inte alls funnits där, speciellt i hög fart. I nya C70 känns dock styrningen riktigt bra, i både lägre och riktigt höga farter. När hastighetsmätaren visade på 230 km/h och taket var nedfällt uppträdde bilen stabilt, kontakten med vägbanan via styrningen var helt klart tillfredställande. Exakt hur fort bilen går med taket uppe återstår att se men de utlovade 240 km/h känns trovärdiga.

Bagageutrymmet är som vanligt med cabrioleter inget som tillverkarna skryter om. När taklösningen dessutom är av plåttyp och inte en tygsufflett som stjäl mindre utrymme så finns bagageutrymmesmåtten ännu längre bak i faktabladet.

I cabrioletläge går inte en fullstor resväska in, ännu mindre en golfbag. Ett riktigt litet utrymme är snarare konstruerat för en lätt weekendpackning. Volymen ska vara 200 liter men eftersom golvet inte är plant och höjden kraftigt begränsad så trivs mjuka, anpassningsbara väskor bäst.

I coupéutförande – med taket uppfällt – växer bagageutrymmet rejält. Från futtiga 200 liter till 400 liter. Nu går både två golfbagar och en resväska ganska ledigt ned. Om du vill åka nedcabbat till den lokala golfbanan så görs golfbagarna bättre i baksätet där man kan via dragkedjor kan öppna upp ett hål i vindavisaren.

16 tumshjul är standard men både 17 och 18 tums hjul kan köpas till. Klimatanläggning, farthållare, rattknappar för ljudanläggning och belysta sminkspeglar är en del av standardutrustningen. Om du bestämmer dig för dieseln eller T5-motorn ingår också bland annat halvläderklädsel, Bi-Xenon strålkastare, parkeringsradar bak, larm, regnsensor och låsbara förvaringsfack som aktiveras med hjälp av centrallåset. Dessa finesser återfinns i ett paket kallat Momentum för de som valt mindre motorer, priset är 15 000. Nästa steg heter eventuellt logiskt Summum och innehåller 17 tums aluminiumfälgar, helläderklädsel, elmanövrerad förarstol, elinfällbara sidospeglar med markbelysning och innerbackspegel med automatisk avbländning. Summum betalar D5/T5-köparen 15 000 för medan 2,4/2,4i-spekulanten får hosta upp 30 000 kronor.

Listan för extrautrustning är lång och innehåller till exempel elmanövrerade stolar för förare och passagerare, navigationssystem, parkeringsvärmare med tidur, skidpåse, metalliclack och vindavvisare. Just vindavvisare vill du inte vara utan, turbulensen reduceras kraftigt i kupén och gör att du kan åka fortare än 100 km/h längre stunder utan att det blir jobbigt.

Enligt Volvo själva ritade designavdelningen först coupén och sedan delade de taket i tre delar.

Utrymmet och komforten fram är likvärdigt med S40 och V50. Bekväma stolar. Bak har två vuxna hyfsat gott om plats.

Under plasthuven längst ned ska du få plats med bagaget när taket är fällt. Inte mycket att stoltsera med.

När taket är uppe, går betydligt mer saker ned. Åtminstone två golfbagar får plats då.

Instrumenteringen känns igen från Volvo i allmänhet och S40/V50 i synnerhet. Många knappar är för små, men det är lätt att hitta och det ser snyggt, minimalistiskt ut.

15 procent styvare, så mycket påverkar taket, enligt Volvo. Under provkörningen kändes ingen skillnad. Vi får testa hårdare på svenska vägar om några nummer.

Under Dubais sol var solkräm ett måste, vilket Daniel Frodin upptäckte för sent.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!