Provkörning av Volvo C70 2,4T Cabriolet och Saab 9-3 2,0t Cabriolet

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Volvo

MOTOR

5-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo och laddluftkylare. Kompression 9,0. Borrning-/slag 83/90 mm, volym 2435 cm3. Max effekt 193 hk (142 kW) vid 5100 r/min. Max vridmoment 270 Nm vid 1800 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, fyrhjulsdrift, 5-växlad låda eller 4-stegs automat.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar. Bak multilänkaxel med bakåtriktade bärarmar.

STYRNING

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,7 meter.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak.

HJUL

Fälgbredd 7 tum, däck 225/50 WR16.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 266, längd 472, bredd 182, höjd 141, spårvidd fram/bak 152/152. Tjänstevikt 1657, maxlast cirka 300, släpvagnsvikt 1600.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

 Acceleration 0-100 km/h 8,5 s, toppfart 220 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,98 liter/mil.

Basfakta

Saab

MOTOR

4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo och laddluftkylare. Kompression 9,2. Borrning-/slag 90/78 mm, volym 1 985 cm3. Max effekt 154 hk (113 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 219 Nm vid 3600 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda eller 4-stegs automat.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och underliggande triangellänkar. Bak halvstel axel med bakåtriktade bärarmar.

STYRNING

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,5 meter.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak.

HJUL

Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/60 R15.MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 464, bredd 171, höjd 142, spårvidd fram/bak 145/144. Tjänstevikt 1470, maxlast 340, släpvagnsvikt 1600. 

PRESTANDA (fabriksuppgifter

 Acceleration 0-100 km/h 8,8 s, toppfart 215 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,94 liter/mil.

 

Rödluvan och Guldlock

Kan Volvo upprepa Saabs framgångssaga när man äntligen kapar taket?

Saab och Volvo. Landets vanligaste bilar. Tillförlitliga, säkra och lite trista. Fel, fel, fel, de här två är varken vanliga eller trista, möjligen hyfsat säkra och tillförlitliga: Saab 9-3 2,0t Cabriolet och Volvo C70 2,4T Cabriolet.

Bilar man köper utan tak och kanske utan huvud. Att rufsa om frisyren och känna dofter av koskit och kaprifol kostar nämligen en slant.

Från 311 900 kronor för 9-3 och 377 000 för C70.

Prov-Saaben har fabrikens senaste tvåliters-motor med lågtrycksturbo och 154 hk. Karaktären är komplett, maskinen är stark som en häst från lågvarv men ändå vass på högre varv. Bilen går med denna motor i miljöklass 1 vilket innebär skattebefrielse i fem år. 9-3 Cabriolet finns också med 185 eller 200 hästkrafter.

Volvos prov-cabriolet är en USA-version med den starkaste motorn på 240 hästkrafter. Mjuk fjädring och kraftig motor, precis som amerikanarna vill ha det.

Svenska kunder får hålla till godo med lågtrycksladdaren på 193-hästar. Konstigt att inte vi får välja. Den svagare varianten går i miljöklass 1, men har ändå klarat sig uselt i våra ordinarie avgasmätningar.

Att den "lilla" motorn mer än väl räcker för den här biltypen konstaterade vi redan för ett år sedan, då vi körde bilen på amerikanska highways.

Vägarna här hemma i Svedala ställer andra krav och avslöjar ganska snart det vi redan vet: att bilar med tygtak, nästan oavsett märke har sämre vridstyvhet än bilar med plåttak.

Taket är bärande del i konstruktionen, tar man bort det måste andra plåtbitar göra jobbet. Det handlar om förstärkningar, främst i bottenplatta och sidobalkar .

Om förstärkningarna inte funnits hade bilarna varit mer eller mindre lealösa. Båda dörrarna hade knappast gått att öppna på samma gång utan att bilen sett ut som en nedsutten cowboyhäst.

Både Saab och Volvo flexar och skakar ganska rejält på dålig väg. Saab 9-3 känns något styvare än Volvo C70. Över potthål och gupp skakar rattstången i sidled och det knarrar i inredningen här och var, vi kan kalla det cabrioletsjukan.

Saab har byggt fyrsitsiga cabrioletbilar sedan 1986, först som förra generationens 900-modell. Redan på 50-talet var man i gång med en handfull öppna Sonett. 9-3 cabriolet byggs av finska Valmet som också tillverkar bland annat Porsche Boxster.

Volvo har också haft öppna bilar i sortimentet, men det var för över 40 år sedan. P1900 med glasfiberkaross byggdes i blott 67 exemplar, ett antal karosstillverkare gjorde också öppna versioner av PV.

Volvos fokusering på säkerhet tog överhanden och gjorde cabrioleter otänkbara. Med 70-serien ändrades policyn. Det ska vara säkert och roligt. Nytt tänkande, ny teknik och nya material har möjliggjort både och.

C70 Coupé och C70 Cabriolet tillverkas i Uddevalla hos AutoNova. Fabriken ägs av Volvo tillsammans med engelska TWR. Cabrioleten byggs nästan enbart för Nordamerika och har sålts där sedan början av förra året. Men från och med juni i år ska också europeiska kalufser och tupéer rufsas om och tappas bort.

En cabriolet är aldrig lika säker som en täckt bil, men C70 hör till de bättre. Dubbla krockkuddar fram, sidokrockkuddar, bältessträckare på alla fyra platserna och ett så kallt ROPS (Roll Over Protection System, rullningsskydd). Det finns alltså två störtbågar placerade bakom de bakre nackskydden. Om bilen är på väg att slå runt skjuts störtbågarna blixtsnabbt upp. Vindrutestolparna är gjorda i högfasthetsstål och är förankrade nere i bottenplattan.

Saab har likvärdig säkerhetsutrustning, minus störtbågarna bak. Förstärkningar i bottenplattan har inskränkt på benutrymmet i 9-3. Vänsterbenet har dåligt med plats och vill man sträcka ut får man krångla in foten under kopplingspedalen. 

Provkörningen startar med svinkallt men soligt majväder. Man blir lite fundersam. Vad har de här bilarna på vår latitud att göra? Taket nere, full värme och sidorutorna uppe gör i alla fall färden uthärdlig.

Volvon är extrautrustad med en så kallad windblocker. Det är ett vindskydd bakom stolarna som tar bort mycket av turbulensen i sittbrunnen. Med skyddet monterat är bilen tvåsitsig. Ett par enkla handgrepp stuvar ner den i bagaget och bilen blir fyrsitsig.

I baksätet vill man helst inte sitta om hastigheten överskrider 40 km/h. Det blåser hemskt i båda vagnarna. Vindavvisare kostar 3 900 kronor till Volvo och 3 968 kronor till Saab. 

Apropå bagageutrymmen - de är små i båda men i Saab betydligt smartare. När dess sufflett är nedfälld förvaras den i en låda som inkräktar på bagageutrymmet, men när taket fällts upp kan lådan "trollas bort" för att ge ett hyggligt bagageutrymme. I Volvo är cabrioletlådan fast och utrymmeskrävande.

Suffletterna manövreras med elmotorer. Volvos är helautomatisk, kräver bara en knapptryckning. I Saab måste man lossa ett handtag vid vindruteramen först. Det känns inte speciellt betungande.

Volvo går aningen tystare än Saab när taken är uppe. Men det brusar lite här och var och ingen av bilarna går tillnärmelsevis så tyst som de täckta versionerna. 

Sufflettens upp- och nedgång är ett skådespel som lockar publik. Luckor öppnas, tygskynken far upp i luften, vecklas ihop och rasar ner i bakluckan. Showen tar cirka 25 sekunder i båda bilarna.

Volvo har mest utrustning, bland annat är läderklädsel och ljudanläggning standard. 

Provbilen är dessutom försedd med det så kallade Dolby Surround ProLogic som Volvo tagit fram speciellt för 70-serien. En ljudanläggning som kan väcka upp Jimmy Hendrix.

Saab 9-3 har SE-paket som standard. Det omfattar bland annat automatisk klimatanläggning, farthållare och färddator.

Tisdagen den 18 maj kom sommaren. Tjugotvå grader varmt i Stockholm, det är först då man brukar uppskatta och hysa förståelse för bilar av det här slaget. Sidorutorna hissas ner, värmereglaget vrids tillbaka, folk vinkar och tjejen med korta kjolen kanske vill åka med. Då är det kul med svensk raggarbil.

Med lite tur är det 20 dyrbara cabrioletdagar kvar med tillräcklig värme och sol för att glädjen ska hålla i sig.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr