Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

Provkörning av Volvo PV 544 "Rally" (1964)

Alla bilar har sin historia. Sedan finns det bilar som har en riktigt intressant bakgrund. Här har du historien om en Volvo PV som räddades från en bilskrot utanför Nairobi i Kenya och kördes i Midnattssolsrallyt i somras.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Kjell Lundberg, Stockholm och Sigurd Rege, Göteborg, jobbade tillsammans i östra Afrika i tretton år. Vi pratar åren 1980 till 1993.
Under den tiden började det ryktas om ett Safarirally för historiska rallybilar och grabbarna ville vara med. Men de ville köra svenskt.
Vid ett besök, i helt andra ärenden, på en bilskrot i Langata utanför Nairobi, såg de en Volvo PV 544 i miserabelt skick. Ett vrak helt enkelt.
Men de kunde inte släppa tankarna på bilen och slutligen köptes den och transporterades till Embu där grabbarna bodde. Året var 1989.

När bilen började granskas på närmare håll insåg de att det här skulle bli både kostsamt och dyrt. Men drömmen om att köra ett klassiskt Safarirally med bilen fick dem att sätta igång i alla fall. När tidigare ägarpapper granskades visade det sig att KHS 544 ägts av bland annat Joginder Singh, en sikh som vann Safarirallyt tre gånger sammanlagt och varit en levande legend. För oss skandinaver är Joginder kanske mest känd efter sin första seger i Safarirallyt, 1965. Han körde en Volvo PV544. Vinnarbilen var Tom Tranas efterlämnade bil från Volvos satsning i Safarirallyt 1964 med fyra bilar. Tom Trana krockade sin bil redan första dagen.

1 av 6: Sigurd Rege från Göteborg är en av delägarna i denna Volvo PV och här inspekterar han förödelsen på en bilskrot utanför Nairobi. Det ser illa ut och vid en närmare inspektion visade det sig vara mer arbete än någon kunnat tro. Bilen köptes 1989 och efter diverse uppehåll i renoveringen stod den klar i Sverige 2014. Foto: Klassiska Bilar
2 av 6 Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
3 av 6: PeO Kjellström är gammal nog att ha fått se Volvo PV i aktion på rallyvägar och rallycrossbanor. Men först nu fick han chansen att provköra ett exemplar. Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
4 av 6: Inte speciellt snyggt monterat och trippmätaren fungerade heller inte större delen av Midnattsolsrallyt 2014. Då är det inte enkelt att slåss i toppen! Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
5 av 6: Snyggt och prydligt i motorrummet. På 60-talet bromsades motorerna till 108 eller 115 hästar beroende på klassning. Denna motor har i dag 103 hästkrafter. Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
6 av 6: Två halvor av en original PV bränsletank svetsades samman till en och då blev det en 70-liters tank. Numera är bara ett påfyllningsrör av tidigare två kopplat. Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

Joginder Singh kontaktades och bekräftade såväl verbalt som skriftligt att han varit ägare till KHS 544 och att den i hans händer tränats med i skogen, körts i racingtävlingar (Nakuru Race Track) och backtävlingar. Men inte i Safarirallyt.
Det finns dock bevis för att KHS 544 kördes i Safarirallyt 1971 (6441km) och möjligen också vid två andra tillfällen, men det finns tyvärr inte dokumenterat.

Enligt Volvos historiska arkiv är tillverkningsdatum för bilen 3:e april 1963 men den färdigrapporterades först 2:a december 1963. Den registrerades i Kenya 27:e februari 1964. Det troliga är att bilen sedan den tillverkats tillbringat en del tid hos Jannessons Smedja på Torslanda i Göteborg där den byggdes om till rallybil.
Smedjan var verkstaden som byggde tävlingsbilar åt Volvos fabriksteam men även för privatkunder. Enligt uppgift passerade upp till 150 bilar genom Smedjan varje år, men det finns inga arkiv från Smedjan som visar vilka chassinummer som preparerats där genom åren.

I jämförelse med hur dagens rallybilar prepareras var det förstås förhållandevis lite som skedde med en Volvo hos Smedjan. Men på den tiden var det stort. I stora drag gjordes följande: Motorn, B18B från P 1800, trimmades till 108 hästkrafter i Grupp 1, 115 hk i Grupp 2. Original gav motorn 90 hk SAE.
Man bytte till tätstegad växellåda.
Bakaxel med utväxling 4:56 eller 4:88, och med differentialspärr.
Bilen försågs med safariframvagn (förstärkt), och med dubbla stötdämpare fram.
Den fick även skivbromsar från Amazon 122 S och bränsletank på 70 liter. Det var egentligen två underdelar från 35-literstanken som svetsats samman. Skulle man inte köra långa tävlingar behövdes inte detta.
Varvräknare (Smith) monterades på A-stolpen.
Sportstol till föraren samt fällbar Amazonstol och trippmätare, typ Haldex, för kartläsaren.
På den här tiden var det krav på att inredningen skulle vara original så baksätet satt kvar.

1 av 6: PV:n, komplett med startnummer från Midnattsolsrallyt sträcker ut på en grusväg. Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
2 av 6: En Volvo PV som fått sig en rejäl resa. Från Göteborg till Stockholm via kenyanska racingbanor och nära döden på en bilskrot. Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
3 av 6: Kjell Lundberg jobbar till vardags som lärare i Stockholm men jag tror att det är få av hans elever som känner till hans PV. Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
4 av 6: En rejäl störtbur och två rallystolar förvandlar en Volvo PV till rallybil. Ja, det tillkommer förstås en del annat smått och gott också innan allt står klart. Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
5 av 6: Bildbevis för att bilen gått i Safarirallyt. Allt bevittnat av ytterligare en Volvo PV. Foto: Klassiska Bilar
6 av 6: Dubbla stötdämpare fram togs fram för rallybilarna, främst för Safarirallyt. Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

På grund av de dåliga vägarna och avstånden i Östafrika så byggdes bilen om på flera punkter för att klara dessa förhållanden. KHS 544 försågs därför med hydraulisk koppling, bakaxeln förstärktes med ytterligare stag och dubbla bränsletankar.
Denna Volvo PV 544 klassar därför inte in i Appendix K-reglementet som är extremt noga med att allt ska vara original eller som bilarna var homologerade av bilfabriken som det var just det året. Detta medför att bilen inte kan delta i ”riktiga” historiska fullfartstävlingar. I Midnattssolsrallyt fick bilen därför köras i regularity-klassen där det gäller att hålla en snittfart på 50 km/h. Nog så svårt detta eftersom tiderna inte bara mäts från start till mål på en sträcka, utan även flera gånger under sträckans gång (hemliga mätpunkter). Kör man för fort eller för sakta får man minuspoäng. Kör man kontinuerligt för fort kan man uteslutas.

Nåväl, åter till Kenya. Grabbarna Lundberg och Rege beställde i stort sett det mesta av delarna som behövds från Sverige. Motor, växellåda och bakaxel och all plåt som behövdes. Till och med färgen, California White.
När det var tänkt att det första klassiska Safarirallyt skulle köras 1990 (det blev inställt) var bilen långt ifrån klar. 1993 när deras kontrakt upphörde var bilen till det yttre körbar och motorn startad. Men mycket återstod.
Bilen lämnades kvar i Kenya hos Amazon Motors (Volvos återförsäljare av personbilar i Kenya) där den vid ett flertal tillfällen visades upp, Joginder Singh var även och tittade på bilen i utställningshallen och berömde Lundberg och Rege för utfört arbete.

2006 fraktades bilen hem till Sverige, men studier och iordningställande av ett par andra veteranbilar gjorde att det dröjde ända fram till sommaren 2014 innan bilen blev registrerings- och kontrollbesiktigad.
Och detta nådens år får jag provköra bilen en kort sväng. Rolf Lundblad, som motortestar bilar även åt Teknikens Värld, har testat bilen på rullande landsväg och motorn lämnar 103 hästkrafter.
– Det skulle gå att få ut de 108 hästkrafter som Tom Trana hade genom att laborera med bränslenålarna i förgasarna, säger Rolf Lundblad.

1 av 6: Nätterna i Nairobi blir väldigt mörka och då man förr i tiden även körde i mörker krävdes det mycket ljus. Fyra extraljus! Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
2 av 6 Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
3 av 6 Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
4 av 6 Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
5 av 6 Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
6 av 6 Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

 

På tomgång snörvlar motorn så där underbart härligt som bara en B18 med dubbla SU-förgasare kan göra. Och på låga varvtal är motorn svårbemästrad. Det krävs varvtal helt enkelt.
Bilen är inte helt återställd efter Midnattssolsrallyt, det är lite trassel med kardanaxeln så några yviga sladdar är det inte tal om. Det handlar mest om att köra för fotografering.

Men jag känner att det är gott gry i motorn och att det blir sanslöst varmt i kupén.
Hur det var att köra Safarirallyt i en sådan här bil vill jag knappt tänka på. Det var hårdare grabbar och tjejer på den tiden – helt klart.
I alla fall har jag fått köra en Volvo PV med unik historia, och det är jag glad för.
Att bygga om den till Appendix K skulle bli kostnadskrävande och Kjell Lundberg vill heller inte förstöra den unika karaktär bilen hade/har så den får nog förbli som den är, om än i ännu bättre skick.
Smart, tycker jag.

Artikeln publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar 9/2014.

Mer från Klassiska Bilar läser du här!

Joginder Singh blev legendarisk genom att vinna Safarirallyt 1965. Foto: Klassiska Bilar

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!