060214_diesel_volvo

Provkörning av Volvo S40/V50 1,8F

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

Från 213 900 kr.



Basfakta

V50 1,8F



Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 83,0/83,1 mm, volym 1798 cm3. Max effekt 125 hk (92 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 165 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.



Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar. Bak multilänkaxel. Aktivt antisladdsystem.



Styrning

Kuggstång med elhydraulisk servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,6 meter.



Bromsar

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 



Hjul

Fälg 6,0 tum, däck 195/65 R15.



Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 451, bredd 177, höjd 150, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt 1 381, maxlast ca 500, max släpvikt 1300. Taklast 75. Tank 55 liter.



Fartresurser*

Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,0 s.



Förbrukning*

Landsväg 0,58, stad 0,98, blandad körning 0,73 liter/mil.

*Enligt tillverkaren

 

Volvo S40/V50 med etanolspis

Volvos hittills enda miljöbil – gasdrivna Bi-fuel – säljer endast i 900 exemplar per år. Med tilläggsbokstaven F förväntas istället S40/V50 sälja över 4 000 bilar per år. Tacka etanolen för det.

Vinsterna i nuläget är många för spritbilsägare. Främst tjänstebilsåkaren av en etanol/”miljö”-bilar får förmånsvärdet sänkt med 20 procent, etanol är skattebefriat och literpriset är knappt tre fjärdedelar av bensinpriset, många storkommuner har infört lättnader i form av fri parkering och i Stockholm blir bilarna befriade från den kommande trängselavgiften. Ren miljö kommer så att säga på köpet om man köper etanolbil.

 Subventioner och styrmedel i form av fortsatta ekonomiska lättnader i framtiden är dock osäkert. I längden vinner dock en renare miljö.

 Volvo har gått enkelt och kostnadseffektivt fram med S40/V50 1,8F (F står för Flexifuel). Motorn är hämtad från just Ford Focus Flexifuel II (se provkörning nr 16/05) och har ”omarbetats” något för att stämma med Volvos egna specifikationer. 1,8F-motorn, med Volvo- beteckningen B 4184S8, är samma som i 1,8i, men gummipackningar, bränslepump och ventiler/ventilsäten i hårdare metall har ändrats för att fungera i mixen mellan bensin och etanol. 

 På grund av etanolens sämre kallstartegenskaper är el-motorvärmare standard, eluttaget sitter på vänster främre stötfångare. Ett sätt att frångå de sämre kallstarterna är ju att tanka bensin, då startar 1,8F som en vanlig bensinbil. Volvo rekommenderar att tanka bensin i tanken när temperaturen sjunker under minus fem grader.

På utsidan är det bara F:et på bakstammen som berättar om miljövinsterna under huven.

För ögonkännare (finns en hel del sådana när det gäller nya Volvobilar) har V50 årsmodell 2006 begåvats med två små spoilers i bakrutans överkant. De små spolierlisterna förbättrar avsevärt aerodynamiken, berättarAl Briscoe, ansvarig designer av S40/V50. Påklistrade ser de i vart fall ut att vara.

Provkörningen gick på varierande västgötska vägar och aldrig märktes att det satt en etanolanpassad motor under huven, vi tankade nämligen aldrig under provturen. Volvo uppger att förbrukningen på 1,8F är cirka 35 procent högre jämfört med ”vanliga” 1,8i. Detta eftersom en liter bensin innehåller lika mycket energi som nästan en och en halv liter ren etanol. Etanolbränslet E85 innehåller 85 procent ren etanol och resten handelsbensin, som i sin tur oftast har femprocentig inblandning av etanol. Så egentligen borde 1,8F ha högre förbrukning. Under provkörningen landade bilens färddator på exakt en liter per mil.

Milkostnaden jämfört med S40/V50 1,8i blir ändå lägre, särskilt om man räknar in gratis parkering/biltullar och billigare drivmedel.

Merpriset på 4 000 kronor upp från S40/V50 1,8i inkluderar ju även el-motorvärmare, vilket är en förlustaffär för Volvo. Monterad el-motorvärmare kostar annars 4 300 kronor. Priset för S40 1,8F är 203 900 kronor, V50 kostar tiotusen kronor mer.

Bakom ratten fungerar etanolbilen precis som en vanlig bensindriven Volvo V50 - underhållande att köra, hyfsad plats för bagage och passagerare. Kruxet med att placera småting som pennor, mobiler, plånbok kvarstår dock. Antalet småfack och storleken på dessa lär öka när det är dags för facelift av S40/V50 år 2007.

Femväxlad manuell låda är enda alternativet och fungerar bra tillsammans med den 125 hästkrafters starka etanoldrivna motor. Intuitivt upplevs etanolmotorn något piggare, men Volvo hävdar att båda varianterna är likvärdiga. Effekt och styrka är i de flesta fall tillräckliga, åtminstone när man inte är fler än tre ombord.

Volvos uppsatta mål är att sälja 1 075 stycken S40 och 3 000 stycken V50 1,8F, och efter provkörningen känns detta klart realistiskt.

Vinstaffär för Volvo, bilköparen och inte minst miljön således. 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!