Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Volvo S60 Challenge

Snacka om övervintrad. Vi nosar upp en unik Volvo S60 Challenge STCC som stått bortglömd i Volvos egen experimentverkstad i över 15 år. Vad annat göra än att klä på sig raceoverall och klättra in för en häftig testtur på Volvos egen halvhemliga provbana bakom Torslandaverken.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Får nypa mig lite extra i armen denna vinterdag. När ex-tävlingsföraren Mattias Ekeroth rullar av ett stycke svenskt racinghistoria samtidigt som kvicksilvret precis glidit ovanför fryspunkten är det ståpäls innanför min flamsäkra overall som gäller. Egentligen galenskap men samtidigt underbart härligt. Kollegor Linus Pröjtz och salige PeO Kjellström fick möjlighet att provköra S60 Challenge som ny men frågan är om inte denna tur är än mer uppseendeväckande.

Svårt att se men smilbanden hos Hans Hedberg är i topp. S60 Challenge är också i toppform! Foto: Glenn Lindberg

I början av 2000-talet var Volvo starkt närvarande inom svensk racing. Den hyfsat nya STCC-serien dominerade och JTCC-serien för juniorer lät mången ny racerförare att utveckla sig. Som ett led i att dels kommersialisera nyutvecklade S60-modellen och den starkaste T5-versionen beslöt Volvo att bygga en instegstävlingsversion kallad Challenge. På avstånd skulle bilen se ut som en STCC-bil men plockad-från-hyllan-känslan var påtaglig när man checkade av teknik och pris. S60 Challenge STCC blev också en stryktålig tävlingsbil i en mycket jämn klass.

– Det var så jag kom in på att köra S60 Challenge, berättar Mattias Ekeroth. Som bilplåtslagare blev jag ansvarig för att justera och rikta några Challengebilar redan debutåret 2002 och 2004 beslöt jag att köra själv, fortsätter Mattias.

Volvo S60 Challenge ingick i STCC-cirkusen som supporterklass. Vi hittade bil ”#26 ”som aldrig tävlingskörts! Foto: Glenn Lindberg

Challengekamperna på STCC-banorna var tajta och ibland utmanande krävande för materialet. Jämnstarka bilar och förare gjorde att Mattias fick hamra ut mer än en krockbuckla efter racehelgerna. Det var utanför arbetstid när Volvohöjdare drabbade samman med STCC-arrangörer som idén till S60 Challenge kläcktes. S60 T5 ansågs tillräcklig kompetent att bygga en snabb ny tävlingsserie runt. Hans Gustavsson, Olle Odsell och Christian Dahl var några av idékläckarna.

T5-motorn introducerades 1994 i 850 Turbo, men hos S60 Challenge var effekten 265 hk. Minst..! Foto: Glenn Lindberg

Totalt 25 stycken S60 Challenge-bilar byggdes, men bilen på bilderna har ”26” instansat på chassidurkplåten. Som extra reservbil byggde Volvos tävlingsavdelning ytterligare en bil som användes vid särskilda VIP-visningar men inte så mycket mer. När S60 Challenge-serien lades ner 2007 skingrades de 25 byggda tävlingsbilarna för vinden. Många försvann österut, bland annat till Baltikum och Ryssland.

– S60 Challenge-bilarna inom STCC-serien är kända för att vara slittåliga och starka, borta i öster körs fortfarande ett par bilar i något som kan liknas vid snabb rallycross, förklarar Mattias som själv var med och sålde iväg några av de utpensionerade Volvo-tävlingsvagnarna när det begav sig.

Rörburen, FIA-godkänd, skär över dörrinsteget. Säkerhetsmässigt i linje med STCC-reglementet. Foto: Glenn Lindberg

Någon finns kvar i Sverige och kör långloppserier. De allra flesta Challengebilarna fick ett ännu tuffare liv efter tävlingssurret på STCC-banorna tystnat. En del har skrotats för evigt in i bilhimlen. På Volvos hemliga prototypverkstad PVÖ djupt inne på Torslandaområdet blev bil nummer 26 kvar, som en helig graal. Få kände till bilen men Mattias egna kontakter ”innanför murarna” gjorde att bilen till slut gick att köpa loss. Något jag personligen tackar denna mer än kylslagna dag när något så udda som en överlevd, helt orenoverad samt fullt körklar tävlingsbil står med förhöjd tomgång och värmer upp sig.

Karossen är helt rensad från inredning, tävlingsvikten (bil+oljor+10 liter bensin) var låga 1 250 kilo. Foto: Glenn Lindberg

Slår av maskinen och tystnaden återtar herraväldet över Hisingslandet. Skicket är som om att 17-18 år aldrig passerat. Ni som går igång på lågmilare förstår vad jag menar. Men detta är bättre upp, flera våningsplan bättre upp. Inga skrapmärken eller skavda ytor, i stället allt i tipp-topp-skick. Lägger mig ner på mage för att inspektera underredet och det ser ut att kommit direkt från tävlingsverkstaden.

Under huven ligger den bredlånga 2,3-liters turbofemman och vilar, enligt uppgift har oljor och vätskor skiftat oftare än serviceintervaller gör gällande, eftersom den stod garagerad på Volvos topphemliga internverkstad. Checkar oljestickan och jo, den är blankklar guldskimrande. När vi startar upp motorn igen är det med det typiskt fylliga och samtidigt ekande brölet som är signifikativt för Volvos numer klassiska T5-femma.

En effektiv frontsplitter plus rejäl bakvinge ökar på marktrycket. Detaljkvaliteten är på högsta nivå. Foto: Glenn Lindberg

Efter någon minut har tomgångsvarvet sjunkit något, men fortfarande bultar den pockande, liksom: ”-Kom hit och kör mig då!”. Ingen återvändo alltså. Saxar mig förbi och över rörburen i krom-molybden-stål, sitter in i Sparco-stolen, rättar till säkerhetsselarna och drar åt. En liten plåtlåda under pedalstället är det enda som skiljer från normala S60-karossen, detta för att få rätt arbetshöjd för fötterna. Raceratten (Sparco) med sitt snap-off-fäste vilar på instrumentbrädans skärmmössa, plockar ner den och snäpper fast den på plats.

Under huven ligger den bredlånga 2,3-liters turbofemman och vilar. Foto: Glenn Lindberg

Vanlig H-låda kräver viss varsamhet vid dragläget, det kallfuktiga underlaget gör det omöjligt att inte komma iväg utan att framhjulen spinner loss. Hur smart idé var det här reportageuppdraget egentligen? Banan känner jag sedan tidigare, här har jag å reportertjänstens vägnar rattat flera halvhemliga Volvobilar, blåljuspolisbilar men allra hetaste vagn var den lika unika C30 Polestar Performance Concept. Nu sitter jag i stället som i en tidsmaskin som gör mig – minst! – 15 år yngre, där dragkraften är påtaglig.

Det är ingen strid att ratta S60 Challenge STCC, men så låter jag också bli att pressa till bristningsgränsen för både min och bilens skull. Motorn sades ha 265 hästkrafter men det var vid förhållandevis låga turbo-boosttrycket 85 Kpa, relativt enkelt går det att få ”+300 hk” enligt Mattias Ekeroth.

Den rymliga skalstolen från Sparco har snygg S60 Challenge-logotyp i huvudhöjd. Foto: Glenn Lindberg

Efter tio varv börjar jag få till ett torrare spår som jag kan följa och därmed höja hastigheten. Det som förmedlas i första rummet är urkraften hos T5-motorn, man förstår att världspressen var lyriska när första femcylindriga maskinen premiärvisades 1991 i nyskapelsen 850 GLT.

Vanligtvis brukar bilar i den här ligan ha sekventiella, mer hållbara och snabba, växellådor. Men för att hålla kostnaderna nere valdes den traditionella Volvolådan M56H. Lättar ordentligt med högerfoten i samband med varje växling, vill spara på materialet. När det tävlades var det hårdför crossväxling utan att släppa gasen och trycka ner kopplingen som gällde.

Om detta vore ljudtidning skulle du överröstas av typiskt högvarvig Volvo-brölsång. Foto: Glenn Lindberg

Spåret att ligga och nöta i är långtifrån snustorrt men när både farthorn och självförtroende växer ökas ekipagets snitthastighet runt den krumeluriga demobanan. Bilen ligger väl i handen, den är ofiltrerat ärlig i de flesta stycken. Minns när PeO Kjellström fick äran att som första journalist i världen köra S60 Challenge som ny, han körde på Ring Knutstorp direkt efter att Rickard Rydell hade gjort sina hårda testvarv:

”Kliver på bromsen och känner att bromsarna från AP med fyrkolvsok som sitter fram gör ett utmärkt jobb. Bak sitter det standardskivor och standardbelägg och när ABS-funktionen tillsammans med bromskraftfördelningen kliver in svajar S60 Challenge lite lätt med baken. Inte så kraftigt, men tillräckligt för att ställa till en del problem med konkurrenter runt omkring sig. Just då är också bilen väldigt lätt bak och minsta lilla ’smekning’ från en konkurrent kommer att resultera i sladd eller snurrning. Och det kommer att inträffa, var så säkra.”

individuellt för återfjädring och kompression. Foto: Glenn Lindberg

Han hade rätt den gången också, allas vår PeO Kjellström. Kamperna på STCC-banorna var tajta och hårda, fostrade en hel del nya racerförare. Skicket och utförandet på denna hemliga Volvo racergraal gör att den skulle platsa direkt i vilket modernt långlopp som helst, men helst önskar man att ett bilmuseum eller en Volvosamlare tar hand om den för evigt och luftar den några gånger per år inför publik. Det är nämligen sällan eller aldrig racerbilar förblir orenoverade och är så pass körbara som detta unika exemplar.

Vill du köpa egen svensk orörd raceklassiker?

Dåtid möter nutid. En sprillans ”ny” racerbil som stått undangömd hos Volvo fick äntligen smaka asfalt. Foto: Glenn Lindberg

I princip är det omöjligt att köpa en gammal, samtidigt ny, raceklassiker som den provkörda S60 Challenge. Det finns liknande objekt i Europa baserade på exempelvis tävlingsverksamheter inom BMW, Porsche eller Renault – prismässigt talar vi då från en- upp till tiotals miljoner kronor.

Just i fallet Volvo S60 Challenge har ett ytterst fåtal kommit ut på marknaden men då gäller det modifierade bilar som tävlat till och från sedan 2002. Skicket är alltså inte att jämföra med nytt. Prisbilden ligger på dessa bilar från cirka 100 000 kronor och uppåt. Men det ryktas om att just det provkörda exemplaret kommer att gå under klubban på Bilweb Auctions stora vårauktion för samlarbilar den 9-10 maj. Håll korpgluggarna öppna, ring din bankkontakt och bilen kan bli din!

Volvo S60 Challenge

Pris

Ursprungligt pris (2002): 375 000 kronor. Uppskattat pris (2019): Cirka 600-800 000 kronor.

 

Motor

Bensin. 5-cylindrig tvärmonterad radmotor med dubbla överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamrem. Kompression 9,0:1. Borrning/slag 90/81 mm, cylindervolym 2 319 cm3. Max effekt 265 hk (195 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 350 Nm mellan 2 000-4 500 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/40 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 272, längd 458, bredd 180, höjd 140, spårvidd f/b 156/154, markfrigång 8. Tävlingsvikt 1 245.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,0 s, toppfart 230 km/h.

Artikeln är tidigare publicerad i Moderna Klassiker 1/2019.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr