Foto: Hans Hedberg

Provkörning av Volvo S60 Cross Country D4

Volvo är mitt uppe i företagets största teknikskifte någonsin. Fokus ligger på framtida plattformslösningar men även befintliga modeller uppdateras, om än blygsamt. Nya S60 Cross Country är ­egentligen svaret på frågan ingen ställde.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Livsstilsattityd säljer. Det är om inte annat fantasifulla hembygdskänslor, Zlataneffekt och all annan reklamsvenskstämpel som uttrycker bilarna från Volvo Cars tydliga tecken på. Det ska vara trovärdighet, friluftstänk och tuff robusthet för hela slanten. Ett smart drag, eftersom försäljningen globalt ökar.

Foto: Hans Hedberg

Nischbilar behöver inte per automatik vara kassakor men kan i det stora hela betyda massor och bidra till förändringstankar kring ett varumärke. Något annat skäl går inte att se efter provkörning av Volvos senaste korsbefruktning, S60 Cross Country. Den kompakta fyrdörrars mellanklassedanen har dragit på sig galonbyxorna. Några direkta konkurrenter till bilen finns inte, men amerikanska AMC Eagle och Subaru Outback visade redan på 80- respektive 90-talet att fyrdörrars sedankaross inte var det som kunderna önskade sig mest av allt. Tiderna förändras dock och när pyttipannor som BMW X6 och Mercedes GLE Coupé är mode upplevs S60 CC ändå som en rätt reko typ.

Foto: Hans Hedberg

Chassit är plockat direkt från V60 Cross Country som visat sig skarpare än både Audi Allroad och VW Alltrack. Rejäl markfrigång på dryga två decimeter gör bilen ändamålsenlig även när vägen är gropig. Men nu är S60 CC ändå mest anpassad för ordinär asfalt eftersom det dunsar hårt i karossen över broskarvar, potthål och tjälskott. Lyxiga 18-tumshjul är standard, provbilen rullar på 19 tum vilket även försämrar ljudkomforten. V60 CC i enklare utföranden går att få med mindre 16 tum vilket ger mer däckskuldra och behagligare gång.

Är det en AMC Eagle? Är det en Legacy? Nej, det är S60 CC! Foto: Hans Hedberg

Designmässigt ser bilen bättre ut i verkligheten än på bild där det är svårt att få ihop den slimmade taklinjen med rejäl markfrigång. Personligen anser jag att bakstammen skulle behöva mer svarta horisontella detaljer som hos V60 CC, i nuläget blir det för upphissat utseende över bakpartiet.

Foto: Hans Hedberg

Dieselmotor D4 med 190 hästkrafter är enda alternativet som står till buds, antingen 2,0-liters fyrcylindrig tillsammans med framhjulsdrift eller 2,4-liters femcylindrig till fyrhjulsdrift AWD. Karaktären hos de båda drivlinorna är helt olika, kraftfulla och snåla D4 2,0 är testlagets verkliga motorfavoriter det senaste året. Liksom alla andra högbyggda Cross Country- och XC-modeller är topphastigheten begränsad till tillräckliga 210 km/h.

Det snäva modellutbudet med hög utrustningsnivå (Summum) ger S60 CC högt pris vilket hämmar bilen som kommande folkbil. Med D3-drivlina (150 hk) och enklare utrustningsnivå skulle bilen ha större säljpotential. Nu kommer modellen förbli en parentes, om än en attraktiv sådan.

Volvo S60 Cross Country D4

Pris

364 000 kronor.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. 1 969 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 250 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 750-2 500 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 8-växlad automatlåda.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,0 tum, däck 235/45 R19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Längd 464, bredd 187, tjänstevikt 1 745, maxlast 405, Tank 67 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 380 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,7 s, toppfart 210 km/h (begr.).

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,53, landsväg 0,42, blandad körning 0,46. CO2 120 g/km.

 

Skatt

1 572 kronor per år.

Rival

Mercedes GLA 220d SE Edition

GLA är lite av en ”skvader”. Med 170 hk, framhjulsdrift och SE Edition-paket en vass S60 CC-konkurrent. Liksom Volvo en fin vägvagn.

Pris: 363 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!