VM-serien i rally, WRC, pågår under nio tuffa månader per år och fram till säsong 2018 var de oberoende rekognosceringsbilarna för tävlingsteamens förare och kartläsare specialbyggda S60 2,5T AWD av första generationen. Engelska rallyfirman M-Sport byggde ett 15-tal S60-rallybilar dedikerade för WRC. Nu är dessa pensionerade men senaste – tredje generationen – S60 AWD vore inget dumt nyval.
Sänkt sportchassi är standard hos provbilens R-Design som även är bestyckad med 20-tums hjul med bredlåga 245/35-däck. Kanske inget för svensk rallyskog, mer soltorkad slät asfalt. Samtliga S60 tillverkas sedan sommaren 2018 i nya anläggningen i Ridgeville, Berkeley County, South Carolina, USA. Därför är motoralternativen få, instegsversionen i Sverige är tvåliters bensinturbo på 250 hästkrafter.
Till modellår 2021 betitlas motorn med ”B5” eftersom den då får 48-volts mildhybridsystem, i övrigt skiljer inget från ”T5”. Jo, toppfarten stryps från 240 km/h till 180 av säkerhets- och miljöskäl. S60 har aldrig funnit med dieselmotor, segmentet dog liksom ut i och med Volkswagens dieselgate.
Utseendemässigt är S60 R-Design uppenbarligen cool, många vrider på nacken när vi kör fram – ung som gammal. Kanske var läget liknande där det frästes fram med en sprillans färsk 240 GLT när det en gång begav sig? GLT kan ju liknas vid nutidens R-Design och svunna tiders lyxiga GLE har sin moderna tolkning i tillvalspaketet Inscription.
De 250 hästkrafterna utsöndras allra bäst utan häftig belastning. Vid fullgasaccelerationer finns en tvekan hos drivlinan, som om allt ska upp till huvuddatorn för beslutsfattning innan något sker. Vridmomentet 350 Nm är fullt tillräckligt och med fyrhjulsdrivning AWD av Haldex-typ (Haldex Traction AB köptes upp av amerikanska BorgWarner 2011) maskeras eventuell torque steer.
SPA-plattformen har ett inneboende framåtdriv som förstärks med sportfälgar och chassi. Den bekväma föraren stör sig på hårda fjädringsrörelser, men är man sportigt lagd stämmer allting bättre. Vi har kört samma drivlina med Polestar-optimering som innebär rappare växlingsskiften och vässad effektutsöndring. Det gör bilen och AWD-systemet bättre rättvisa vid utmanande sportig körning.
20 000 kronor är tilläggskostnaden för fyrhjulsdriften. Det köper dig också snabbare acceleration, bättre stabilitet och ännu säkrare köregenskaper – året om. Baksidan är högre bensinförbrukning, i runda slängar en deciliter extra per mil. Det är enligt min mening ett alltför högt pris. Även för körglada rallyvänner.
Volvo S60 T5 AWD
Pris: Från 476 000 kronor, säljs nu.
Motor: Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamrem. Kompression 10,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 250 hk (184 kW) vid 5 800 r/min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 800-4 800 r/min.
Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram, tvärställd bladfjäder bak, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,3 meter.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum. Däck fram 245/35 R20.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 287, längd 476, bredd 185, höjd 142, spårvidd f/b 159/159. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 846, maxlast 414. Dragvikt 1 800. Taklast 75. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 442.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 6,5 s, toppfart 240 km/h (180 km/h fr o m 2021).
Bränsleförbrukning (WLTP): Låg hastighet 1,22 l/mil, medium hastighet 0,87 l/mil, hög hastighet 0,71 l/mil, extra hög hastighet 0,77 l/mil, blandad körning 0,83 l/mil. CO2 189 g/km.
Garantier: Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.
Skatt: 7 046 kronor per år per år under de tre första åren, därefter 1 614 kronor per år.
Rivaler
Alfa Romeo Giulia 2,0 AWD Veloce
Ett klart udda men samtidigt personligt val. Med sportig TI-utrustning höjs priset +80 000kr. Tvåliters bensinturbo på 280 hk, 8-stegad automatlåda och kompetent AWD-fyrhjulsdrivning. Törs du?
Pris: 432 900 kronor.
BMW 330i xDrive
258 hk och en av marknadens skarpaste fyrhjulsdrifter. Priset indikerar naket på-gatan-utförande, räkna med minst +30 000 kr i tillval.
Pris: 432 600 kronor.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital Prenumeration
ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR
Gratis första månaden - därefter 99/mån.
Ingen bindningstid.
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.