Provkörning av Volvo S80 2,5D

Basfakta

MOTOR

5-cyl tvärmonterad radmotor med en överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder. Kompression 20,5:1. Borrning/ slag 81,0/95,5 mm, volym 2 461 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 4000 r/min. Max vrid-moment 290 Nm vid 1900 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda alt. 4-stegad automat (+13 900 kr).

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben, undre triangel-länkar. Bak bakåtriktade bärarmar, övre och undre länkar samt tvärstag.

STYRNING

Kuggstång, servo, 3,0 rattvarv. Vändcirkel 10,9 meter.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

HJUL Fälg 6,5 tum. Däck 205/65 R15.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 279, längd 482, bredd 183, höjd 145, spårvidd fram/bak 158/156. Tjänstevikt 1 687. Bränsletank 80 liter.

PRESTANDA 

(fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100 km/h 11,0 s (automat 11,5), toppfart 205 (200) km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,64 (0,74) l/mil.

 

Volvosuggan

Inte ens taxiförare förtjänar en så otidsenlig dieselbil, och som långfärdslok i lyxklassen duger den inte alls.

På måfå kryssar jag runt i Stockholms innerstad. Köar, gasar, svänger, bromsar och försöker efter bästa förmåga sätta mig in i taxiförarnas arbetsvillkor.

Är det här en bil som jag skulle vilja köra yrkesmässigt, tänker jag? Volvo S80 har många obestridliga fördelar som talar för att även långa arbetspass kan vara uthärdliga.

Suveräna framstolar, väl tilltaget innerutrymme, utmärkt fjädringskomfort (utom över tvärgående ojämnheter där bakfjädringen beter sig riktigt fult) och låg ljudnivå.

Fast det sistnämnda stämmer inte om det står 2,5D på bakluckan. Det indikerar dieselmotor. Volvo 850 ärvde motorn från Audi 1996.

En rak femcylindrig motor med turbo och direktinsprutning som

betraktades som rent revolutionerande när den gjorde debut i Audi 100 i början av 90-talet.

Som mest skrämde Audi upp motorn i 140 hk (A6 TDIs) och det var i det skicket Volvo fick överta den.

Nu känns den allt annat än modern. Att en dieselmotor är tjurig direkt efter start är normalt, men den här durrar och bullrar även när den blivit varm.

Så är det inte i Audis egen ersättare till den gamla femman (2,5-liters V6-motor på 150/180 hk) och allra minst i BMW:s fyr- och sex-cylindriga oljebrännare. De går mjukt, spänstigt och tyst.

I 140 km/h (mätarfart) varvar S80:s motor bara 2 400 r/min. Ändå är motorljudet i högsta grad påtagligt och vibrationerna ständigt närvarande. Den förnämliga inre backspegeln, som automatiskt bländar av, skallrar som om den redan tagit stryk i den nästan nya testbilen. Tillåt mig tvivla på att en dieseldriven S80 kommer att hålla ihop lika bra som en bensindriven.

Testbilen är utrustad med fyrstegs automatlåda vilket förmodligen gör bilen mer rättvisa än vad en manuell hade gjort. Ändå stämmer inte anrättningen något vidare.

Lådan är av så kallad adaptiv modell, vilket innebär att den anpassar sig efter körstilen. Men för att sitta i en nyutvecklad, europeisk lyxbil är den knappast imponerande. Växlingarna sker ryckigt och lådan lever inte i någon harmonisk allians med motorn.

Accelerationen upplevs precis så sävlig som databladet anger: 0-100 km/h på 11,5 sekund med automatlåda, en halv sekund snabbare med manuell.

Enligt Volvo drar S80 2,5D med manuell låda 0,64 l/mil vid blandad körning, vilket måste sägas vara en imponerande låg siffra med tanke på bilens vikt och storlek. Med automat ökar förbrukningen till 0,74.

Det lockar förstås många taxiåkare som dessutom är bortskämda med Volvos utbyggda servicenät och vana vid taxinäringens behov. Men det hindrar inte att även taxiförare förtjänar bättre redskap än detta.

Men mest förtjänt av en ny, bättre dieselmotor är Volvo S80. En sådan är under utveckling i Göteborg och kommer inom ett par år.

Då kan Volvosuggan somna om.  

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!