Provkörning av Volvo S80 D5

Provkörning av Volvo S80 D5

Nu ger sig Volvo in i bränslekriget med egna vapen. Volvos stora ”D5”-diesel ersätts av en helt ny konstruktion, made in Skövde. 205 hästkrafter och bara 0,62 liter per mil.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

stora S80-karossen att jaga i fatt bilarna framför på några sekunder. Hastighetsmätaren passerar 200 km/h men i kupén märks inte mycket av den höga farten. Krängningen är minimal i svängarna på motorvägen ovanför Monte Carlo.

Det handlar om årets uppfräschade S80 med sportchassi och Volvos nya femcylindriga diesel. Maskinen ger med dubbla turboaggregat 205 hästkrafter, 20 hästar mer än den gamla modellen. Även vridmomentet har ökat, från 400 till 420 Nm. 

 Den går kanon, och den gör det tyst och komfortabelt. Vid fullgas ger den ifrån sig ett i det närmaste sportigt avgasljud. 

 Men prestanda har inte stått i fokus under de tre år det har tagit att värka fram den nya motorn. Den skulle klara kommande, tuffa avgaskrav i EU5 och gå snålt.

 – Vi hade som mål att den skulle dra mindre än 0,64 liter per mil. Vi arbetade helt förutsättningslöst, med blankt papper. Till sist lyckades vi till och med komma under målet, berättar Hans-Göran Milding på Volvos utvecklingsavdelning.

 Det enda man har behållit från den gamla motorn är borrning och slag.

 – Det skulle vara väldigt dyrt att förändra de måtten. Nu tillverkar vi nya D5-motorn tillsammans med den gamla förbättrade 2,4D-motorn. Det hade inte gått om vi hade ändrat på borrningen, säger Hans-Göran Milding.

 Den nya motorn drar 0,62 liter per mil, vilket betyder 164 gram CO2 per kilometer. Exakt lika mycket som trelitersmotorn i BMW 525d drar. Men det är ett besvärande gap ner till Mercedes E250 CDI:s 0,53 liter per mil. 

 Varför använder ni inte start/stopp-teknik?

 – Vi håller på att introducera den tekniken. Men det går inte att göra det på en gång, det måste få ta sin tid, säger Hans-Göran Milding. 

 I de nya V70- och S80-programmen bjuds 2009 ännu snålare alternativ. Den gamla 2,4D-motorn (som bara klarar EU4) har i år fått effekten höjd från 163 till 175 hästkrafter, samtidigt som förbrukning har sänkts från 0,63 till 0,58 liter per mil. Det helgröna alternativet är S80 1,6 Drive, alltså samma PSA-diesel som sitter i Volvo V50. Den drar 0,49 liter per mil. 

 – Det gäller att få folk att förstå att det är vridmomentet man kör med, inte hästkrafterna, sammanfattar Hans-Göran Milding.

 Frågan är förstås om kunderna i storbilsklassen låter sig övertalas.

 Den uppdaterade S80-modellen har fått ett nytt sportchassi. Jämför med komfortchassit är det sänkt 20 millimeter över framjulen och 15 över bakhjulen. 

 Det fina med sportchassit är dock inte att det jobbar så bra i hårnålskurvor. Det förunderliga är att komforten samtidigt är så bra, till och med på de sämsta stadsgatorna. Sportchassit kostar 2 900 kronor som tillval när nya S80 börjar säljas i sommar. För pengarna får du kortare fjädrar, hårdare bussningar, styvare krängningshämmare, ändrad styrväxel. Samt automatisk nivåreglering bak. Bra om man använder baksäte och bagage. 

 Det normala komfortchassit har samtidigt gjorts lite mjukare. För vankelmodiga finns precis som förut tillvalet Four-C, som låter dig välja mellan tre olika chassiinställningar. 

 I övrigt hittar vi nyheter både i kupén och i fronten. Samma ändringar berör också V70-serien. Ratten är ny, fyrekrad och försedd med ett nydesignat järnmärke. Instrumenten har fått en fingraderad aluminiumkant. Den flytande mittkonsolen, som först introducerades i S40/V50, har fått en ny inramning. 

 Personligen tycker jag den nya mittkonsolen ser exklusivare ut än tidigare och det är precis det som Steve Mattins designgäng vill uppnå med sin detaljputs.

Den nya D5-motorn ger hela 205 hästkrafter.

Nya D5-motorn klarar de svåra NOX-kraven i kommande regelverket EU5. Motorn har dubbla turbo, förut räckte en. Piezoelektriska bränslespridare har kort reaktionstid och kan prestera upp till sju insprutningar under en och samma arbetscykel. Kan ge förinsprutningar även vid varvtal över 3 000 varv i minuten, vilket sänker motorljudet. Korta efterinsprutningar gör att partikelfiltret kan regenereras också vid låga varvtal. Keramiska tändstift ger goda startegenskaper. De värms upp till 1 000 grader på två sekunder. Det betyder att motorn kan startas direkt, utan glödning, ner till minus 30 grader.

Inte så snål som Volvo tror

Kommer du ihåg vinterns reklamkampanj för Volvo XC60? ”Världens säkraste” påstod Volvo. Toyota härsknade till och invände att Volvo saknade bevis. 

 Nu gör Volvo det igen. I pressmaterialet påstår man att den nya D5-motorn har ”rekordlåg förbrukning för en bil i den här storleksklassen” och ”gör anspråk på titeln bäst i klassen”.

 Lite märkligt med tanke på att Mercedes-Benz redan på Detroitsalongen presenterade nya E-klass, där en av stjärnorna var E250 CDI. 204 hk, 500 Nm, 0,53 l/mil och EU5-klar. Betydligt snålare än Volvo S80 D5 och faktiskt också starkare.

 När jag påpekar detta för Volvo backar de och säger att de inte kände till Mercedes-modellen. Det tror jag inte på. Har man bara tre konkurrenter (BMW, Audi och Mercedes) att hålla reda på känner man nog till hur mycket soppa de drar. Däremot tror jag att cheferna på Volvo har bestämt sig för att sticka ut hakan mer, inte vara så försiktiga. Vissa tidningar sväljer betet med hull och hår och skriver faktiskt att bilen är ”stor, stark – och rekordsnål”.

 Men det gör inte vi. Volvo S80 D5 är förvisso snål. Men rekordsnål? 

 Absolut inte.

Volvo S80 D5

Pris

Ej fastställt, ca 325 000 kronor.

Motor

Diesel. 5-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81,0/93,1 mm, cylindervolym 2 400 cm3. Max effekt 205 hk (151 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 420 Nm vid 1 500–3 250 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell, alternativt 6-stegad automatlåda.

Fjädring/hjulställ Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak, individuell upphängning fram och bak.

Styrning

Kuggstångsstyrning. Rattvarv 2,8. Vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram, skivor bak. Antisladdsystem.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 235/55-17

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 284, längd 485, bredd 186, höjd 149, spårvidd f/b 158/158. Tjänstevikt ca 1 630, maxlast ca 560, max släpvikt 1 600. Tank 70 liter.

Fartresurser*

Toppfart 225 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 8,5 s.

Bränsleförbrukning*/miljö Landsväg 0,48, stad 0,87, blandad körning 0,62 l/mil. CO2 164 g.

Skatt 4 158 kr.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!