Foto: Hans Hedberg

Provkörning av Volvo V40 Cross Country T5 AWD

Första Volvo-modellen som kombinerar fyrhjulsdrift AWD med den nya motorgenerationen VEA blir minsta V40 Cross Country. Effektöverskott med rimlig bensinförbrukning!

Steget och klippet hos V40 Cross Country med fyrhjulsdrift AWD har vi lovordat tidigare med både femcylindrig T5 och fyrcylindrig – Fordbaserad – T4. Bilen kombinerar kompakt skal med både trygga och underhållande köregenskaper. Särskilt vintertid.

Nu har nya T5, tvåliters fyrcylindriga VEA, ersatt den tidigare 2,5-litersfemman. Lite lägre effekt, 245 i stället för 254 hästkrafter, men kraftutsöndringen och effektiviteten är helt annorlunda. Dels arbetar VEA-maskinen mjukare men rappare, samtidigt som den åttaväxlade automatlådan Geartronic upplevs betydligt mer modern. Där den äldre T5-femman var väl brummig och hade ett visst ”motstånd” inbyggt i systemet verkar nya T5-fyran betydligt friskare.

Denna tvåliters motorpärla har vi ju kört med hela 450 hästkrafter då laddad med dubbelturbo plus elektrisk turbo. Hos VEA T5 är det singelturbo som gäller och sällan saknas det kraft även om chassi och fyrhjulsdriften verkar tåla en del mer. På sedvanligt Volvo-manér är toppfarten hos högbyggda (gäller XC/Cross Country) begränsad till 210 km/h. Går an ändå men bra att veta om du luffar mycket till Alperna. Nackdelen med kraftryck i ratten som finns hos framhjulsdrivna V40 med samma maskin är borta i och med fyrhjulsdrivningen. Med helt urkopplat antisladdsystem går det att göra breda uppställ för den som så önskar och kan. Bra tips till alla som sysslar med drifting med sin gamla 240 och ser sig om efter något nytt…

Hedberg styr med van hand en Volvo. Foto: Hans Hedberg

Den officiella bensinförbrukningssiffran 0,64 l/mil och utsläppstalet 149 g/km går att nå ner till men då krävs en del ecodriving-tänk och att man slår bort gasglädjen. Provbilen var helt rå från fabrik, trots detta sågs låga siffror blippra förbi på färddatorn. Men inte så ofta.

Den upphöjda positionen (+4 cm) på förarstolen tillsammans med bättre markfrigång (+3 cm) hos Cross Country gillas framför allt av undertecknad. Annars är baksidan med V40-serien att karossen är alldeles för trång. Hade Volvo-folket lagt på åtta-tio centimeter i längd så kunde bilen fungera för en liten familj, men inte i nuläget. Trång i baksäte och bagageutrymme så det förslår. Provbilen är utrustad med riktigt reservhjul i stället för punkteringssats. Bra i det avlånga väglandet Sverige, men det extra – oftast nödvändiga– reservutrymmet under ordinarie lastgolv försvinner samtidigt.

Men vi svenskar saknar den verkliga V40-favoriten – Cross Country AWD med nya VEA D4-dieseldrivlinan. Fast den lär vi tydligen få vänta ytterligare ett tag till på.

Volvo V40 Cross Country T5 AWD

Pris

357 900 kronor.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamrem. Kompression 10,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 245 hk (180 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 500-4 800 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,9 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/60 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 265, längd 437, bredd 180, höjd 146, spårvidd f/b 155/154. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 643, maxlast 412, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 57 liter. Taklast 75. Bagagevolym (VDA-liter) 324-1 444 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,1 s, toppfart 210 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,85, landsväg 0,52, blandad körning 0,64. CO2 149 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

1 000 kronor per år.

Rivaler

Audi Q3 TFSI quattro

Varken någon A3 Allroad eller XC40 finns så Q3-jämförelsen är befogad. 211 hk och S-tronic. Högbyggdheten gör Q3 mindre kvickfotad.

Pris: 350 400 kronor.

 

Mercedes GLA 250 4Matic

Precis som Q3 med 211 hk och 7-stegad automatlåda. Större kaross än V40 Cross Country är ett rejält plus. Fin långfärdskomfort.

Pris: 351 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!