Provkörning av Volvo V40 D4 Geartronic

Nu är det dags för Volvo V40 att få Skövdes stolthet, den nya VEA-motorn. Dieselmotorn i det här fallet blir den starkaste hittills. 190 hästkrafter.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Sakta men säkert börjar Volvos motor­program att fastställas. Det ska till slut bara vara fyr­cylindriga motorer. För att säkerställa att kraften inte blir mindre i det som tidigare var top-of-the-line kommer elmotorer att hjälpa till.

Så är dock inte fallet i denna V40 D4 vars VEA-motor ersätter den 177 hästkrafter starka raka femman. Bytet märks på alla plan.

0-100 km/h går på 7,2 sekunder (gamla 8,3), toppfarten är 230 (215) och bränsleförbrukningen har sjunkit till 0,40 l/mil blandad körning jämfört med 0,52.

Den bil vi provkörde var försedd med 8-växlad automatlåda från japanska Aisin. Denna fungerar utmärkt och växlar snabbt och sömlöst utan att vara en dubbelkopplingslåda. Växellådan kostar 19 900 kronor extra. Till en ytterligare kostnad kan du få växlingspaddlar på ratten.

Någon manuell version fanns inte tillgänglig vilket var synd. Med en 6-växlad dylik, tillverkad av Getrag, hävdar Volvo att förbrukningen ska komma ner till 0,33 l/milen vilket är sensationellt bra för en så pass stor bil. Det innebär ett koldioxidutsläpp på 0,85 gram per kilometer.

I vilket fall som helst är V40 med VEA-motorn klassad som miljöbil i Sverige.

Den fyrcylindriga dieselmotorn är en helt annan kopp te än de femcylindriga. Gången är väldigt mjuk och den klarar av att jobba mycket längre ut i registret. Det känns som om skillnaden mellan bensin och diesel är på väg att bli ganska liten.

Plastsjoken täcker Volvos nya läckerbit till VEA-motor. Foto: Teknikens Värld

I övrigt är det egentligen ingenting som skiljer Volvo V40 2015 från den bil som presenterades 2012. Inte när det gäller själva bilen, vilket innebär att den fortfarande har bra köregenskaper och ett väl fungerande chassi. Och trånga utrymmen samt dålig runtomsikt.

Volvo V40, som alla andra Volvo, är numera uppkopplad i något som fått namnet Sensus Connect. Det innebär i korthet att det tillkommit Internetfunktioner i det infotainmentsystem som Volvo redan hade.

När nya Volvo XC90 introduceras i höst kommer en snabb pekskärm till systemet och det lär väl inte dröja förrän den erbjuds i det övriga modellprogrammet.

Volvo V40 D4 Automat

Pris

297 900 kronor, säljs nu, första kundleverans september.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. 1 969 cm3, 190 hk (140 kW) vid 4 250 r/min, 400 Nm vid 1 750 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 8-växlad automatlåda.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Längd 437, bredd 180, tjänstevikt 1 615, maxlast 410, tankvolym 62 liter.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/55 R 16.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,2 s, toppfart 230 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,49, landsväg 0,35, blandad körning 0,40. CO2 106 g/km.

 

Skatt

Skattebefriad de fem första åren.

Rival

Audi A3 2,0 TDI Sportback

Klenare än Volvo med 150 hästkrafter. För att få 184 hk måste du ha quattro och då hamnar priset på 330 400 kronor.

Pris: 284 500 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr