Volvo V40 T5 R-Design Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Volvo V40 T5 R-Design

Volvos säljsuccé V40 pinnar på i rask takt med femcylindrig T5-motor, utstyrd i R-Design och med styvare chassisättning. Så här körglad har aldrig en original-Volvo varit tidigare.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Trots motgångar försäljningsmässigt runt om i världen slår Volvo Personvagnar på stora trumman 2013. Särskilt den nya mindre V40-modellen, som säljer bra, kommer i två nya helt versioner – T5 samt Cross Country. Båda tillvalen går för övrigt att kombinera men bara hos det nya högbygget (mer om detta i nästa nummer).

Nu är det i stället sportigt lågt som gäller när vi i göteborgskylan sparkar lätt på de tunna vinterdäckssulorna till V40 T5 R-Design. Lackad i kulören ”Rebel Blue” skickar den signaler om både svenskhet och Polestar-attityd. Men själva blåfärgen är faktiskt blekare i detta Volvo Original-utförande, racingföretaget använder en mer mättad färgton.

Styling- och utrustningspaketet R-Design går att få till samtliga V40-modeller och har annorlunda lägre front med stående LED-varselljus, aluminiumhjul ”Ixion”, diffusor under bakluckan, blanksvart grill och silvermatta fönsterlister samt backspegelhus. Den rebellblå färgen går bara att beställa ihop med denna R-Design. Prispåslaget för R-Design till V40 T5 är 39 500 kronor.

Tillvalet sportchassi, kostar 3 000 kronor, sänker bilen 10 millimeter och ger styvare sättning. Passar givetvis T5-maskineriet ännu bättre eftersom modellen siktar in sig på de snabbare bilarna i segmentet.

Volvo är tidigt ute i premium­kompaktklassen med att etablera sig med extra effektstinn variant. Konkurrenterna till V40 T5 blir kommande Audi S3 (kommer senare i år), BMW 125i M, Mercedes A250 Sport och kommande VW Golf GTI. De senare saknar en del effekt jämfört med V40 T5 med sina 254 hästkrafter vid 5 400 r/min och 360 newtonmeter vid 1 800 r/min. T5-motorn är en femcylindrig bensinturbo på 2,5 liter, rejält omarbetad och har inget att göra med T5-motorn hos den större S/V60 som förlitar sig på fyrcylindrig tvålitersmaskin. Rådande drivlinepolitik hos Volvo gör en minst sagt vimmelkantig.

Enda växellådsalternativet är sexväxlad automatlåda och drivningen sker på framhjulen. En fyrhjulsdriven AWD-version är under utveckling och dröjer ytterligare något år. 

Provbilen är utrustad med dubbdäck Nokian Hakkapeliitta 7 i dimension 225/40 monterade på smäckert designade 18-tumsfälgar, standard är 17 tum. Det river om framdäckens dubb när vi fullgasstartar på den blötkalla göteborgsasfalten och momentrycken i ratten är med tanke på effekten förbluffande milda. Ljudeffekten ur de dubbla rören är inte av bombastiskt slag, vi saknar mellangaspuffar bland annat, men bastonen är klart rivig. På låga varv känner vi igen Volvo-femmans typiska motorråmande, trevligt!

Ute på isiga grussträckor lever V40 T5 R-Design upp rejält. Chassits neutrala beteende gör att man som förare är trygg även när farten trissas upp. Med automatväxellådan i sportläge håller den i varje kuggdrev extra länge. Skiftena går inte dubbelkopplingssnabbt, därför saknas inte heller växlingspaddlar. Hetsen hos T5-femman är brysk, särskilt körd i sportläget. I stadstrafik gäller det att vara försiktig på gasfoten, det är lätt att irritera sig och sin omgivning med rivstarter stup i kvarten. Ett grönt ”Drive”-läge med mindre effektuttag och miljöoptimering i fokus likt BMW:s hade varit smart och på sin plats vid vardagskörning. 

Interiört märks R-Design på instrumentklustrets blå färgton, sportstolar klädda i nubuck och läder, självlysande växelspaksknopp, sportigare utförande på ratt samt pedaler. Lägg därtill allmänt strösslande av R-Design-logotyper här och där. ”R” står för övrigt för engelskans ”refined” som översatt innebär superlativ som elegant, förfinad eller raffinerad.

Tillägget R-Design ger inte mer fart men innehåller en hel del utrustning som annars skulle kosta mer om man köper den separat. Automatlådan, klädseln, den färgglada instrumenteringen och den upplysta växelspaken är några exempel.

Helt klart gör femcylindriga T5-motorn V40 än mer levnadsglad, tillsammans med det körglada chassit en fin sammansättning. Men inte ens med sportchassi och rebellisk R-Design-look är detta någon sportbil, däremot en sportig bil. För att inte säga den sportigaste original-Volvon genom tiderna.

Rivaler

Ford Focus ST1

Delar chassiteknik med V40 men har ”bara” fyrcylindrig turbomaskin på 250 hk (som delas med S/V60 T5!). För att nå upp till V40 T5 R-Design krävs ST3-utförande för 312 400 kr.

Pris: 284 400 kronor.

VW Golf GTI

Sjunde generationens GTI har ännu bara presenterats som koncept, men ska ge 220 hästar och 320 Nm. Chassit i ”vanliga” Golf är utmärkt och lovar gott inför busversionen.

Pris: cirka 270 000 kronor.

Volvo V40 T5 R-Design

Pris

341 400 kronor.

 

Motor

Bensin. 5-cyl rak tvärmonterad, 2  överliggande kamaxlar, 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,5:1.  Borrning/slag 83,0/92,3 mm, cylindervolym 2 497 cm3. Max effekt 254 hk  (187 kW) vid 5 400 r/min, max vridmoment 360 Nm vid 1 800 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,8 meter.

 

Bromsar

Skivor (ventilerade) fram och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 8,0 tum, däck 225/45 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 265, längd 437,  bredd 180, höjd 143, spårvidd f/b 156/155. Markfrigång 12. Tjänstevikt  1 574, maxlast 436, max släpvikt 1 490. Taklast 75. Tank 62 liter.  Bagagevolym (VDA-liter) 355-1 444 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h. ­Acceleration 0-100 km/h 6,1 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 1,13, landsväg 0,60, blandad körning 0,79 l/mil. CO2 185 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, lack 3 år, 12 år rost, 3 år assistans. Skatt: 1 660 kronor per år.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr