Provkörning av Volvo V50 1,6D DRIVe

Provkörning av Volvo V50 1,6D DRIVe

Hans Hedberg imponeras av supersnåla V50 med smart generator och ännu lägre CO2-utsläpp

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ett halvår efter lanseringen av snålversionerna av de mindre Volvomodellerna C30, S40 och V50 1,6D Drive kommer nu en ännu snålare version. En provtur med uppdaterade C30- och V50-bilar ur provvagnsserien visar rekordlåga utsläppsvärden och bränsleförbrukningssiffror.

Inget är så bra att det inte kan bli bättre. Det har Volvos konstruktörer och ingenjörer tagit fasta på. Ett drygt halvår efter lanseringen av de gröna Drive-versionerna kommer Volvo C30, S40 och V50 i ett ännu snålare – grönare – utförande. Två stora förändringar har införts, start- och stopp-tekniken samt återregenerering av bromsenergi i kombination med smart generatorladdning.

 – När vi lanserade de mindre Volvomodellerna 2004-2005 var vi väldigt nöjda med en dieselförbrukning på 0,49 

 l/mil och C02-utsläppsnivå på 139 gram/km. Nu har vi putsat de siffrorna med 20 procent! 

 Det berättar Volvos Peter Ewerstrand, titulerad ”CO2-general”, och Ulf Nordin, projektledare, i samband med visningen av projektet för en liten skara journalister på plats på Hisingen. 

 Nu är bränsleförbrukningen vid blandad körning 0,39 l/mil och C02-utsläppen sänkta till 104 g/km att jämföra med 0,45 l/mil respektive 118 g/km för nuvarande V50 1,6D Drive.

 Två V50 och en C30 ur ingenjörsteamets egen testflotta står till buds. Vi hugger en av kombibilarna och ger oss ut i Göteborgstrafiken. Stabilt fäste för datorbordet, brandsläckare och en nödstoppsknapp utmärker förseriebilen ihop med den påklistrade Drive-texten på knappen vid växelspaken (där BLIS-knappen i vanliga fall sitter) som kopplar på start- och stoppfunktionen.

 Kriterierna för att ”Drive-mode” ska fungera är att föraren har på sig säkerhetsbältet och har kört minst fem kilometer eller att motorn har nått en arbetstemperatur på 53 grader.

 Det är befriande tyst i kupén och känns miljöeffektivt när 1,6D-motorn slår av sig själv vid rödljuset. Jag lägger växelspaken i friläge och motorn dör automatiskt. Så fort jag trampar ner kopplingen startar motorn igen. 

 Systemet liknar det som används i exempelvis BMW, Mini och Volkswagen. I stället för att låta bilens generator arbeta konstant, något som slösar med energi, finns en intelligent generator som genererar ström på ett mycket mer energieffektivt sätt än tidigare. Vid retardation laddas batteriet automatiskt.

 C30, S40 och V50 1,6D Drive utan start/stopp-teknik kommer att finnas kvar som modeller men utsläppsnivån höjs till strax under miljögränsen, 120 g/km. Anledningen är att kunder med behov av exempelvis högre dragvikt nu även kan välja Drive-tillägget, något som i tidigare versioner var omöjligt. 

 De nya snåloptimerade Drive-modellerna med start/stopp-teknik kommer att sättas i produktion omkring vecka 23. Priserna kommer att stiga med 2 000–3 000 kronor. En rimlig kostnad med tanke på bränsle- och miljövinsterna.

Volvo V50 1,6D DRIVe

Pris

Cirka 235 000 kr.

Motor

Diesel. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 18,3:1. Borrning/slag 75,0/88,3 mm, cylindervolym 1 560 cm3. Max effekt 109 hk (80 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda. Start/stopp-funktion.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS, antisladdsystem.

Hjul

Fälg 6 tum, däck 195/65 R15.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 452, bredd 177, höjd 150, spårvidd f/b 155/154. Tjänstevikt ca 1 400, maxlast 500, max släpvikt 800. Tank 52 liter.

Fartresurser*

Toppfart 190 km/h. Acceleration 0–100 km/h 11,5 s.

Bränsleförbrukning*/skatt

Blandad körning 0,40 l/mil. CO2 104 g/km. Skatt 1 323 kr.

* Tillverkarens uppgifter

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!