Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Volvo V60 Cross Country D3

Produktionen i Torslanda är igång, nu är V60 Cross Country redo för den svenska marknaden. Vi har skyndat till fabriken och kört alla de svenska motoralternativen till den nya kryssvolvon.

Det vore fel att säga att han inte var het på gröten. Så fort tillfälle gavs satte sig testchef Hans Hedberg på planet över Atlanten för att få köra Volvo V60 Cross Country. Då fanns bara toppmodellen T5 AWD med femcylindrig motor och 254 hästkrafter tillgänglig men Hedberg kunde ändå rapportera att Volvo hade fått till en bra blandning av sport och komfort i den förhöjda kombin.

Nu är V60 Cross Country redo för Sverige­lansering. Fabriken i Torslanda ska bygga alla bilar och det är där vi nu får hämta ut den Sverigespecificerade provkörningsbilen, en V60 Cross Country D3.

Priserna för V60 CC börjar på 320 000 kronor. Då får man D3-motorn och utrustningsnivån Kinetic. Priset för en vanlig V60 D3 med Kinetic är 305 000 kronor. Vad får man för 15 000 kronor extra? Svaret är 65 millimeter högre markfrigång, 18-tumsfälgar och däck med högre profil, bredare spårvidd och annorlunda exteriördesign.

Erik Wedberg kör nästan aldrig av vägen, men gillar ändå terrängstuket på V60. Foto: Patrik Lindgren

Den förlängda fjädringsvägen och något bredare spårvidden gör säkert sitt till men mest gör de höga däcksidorna. För komforten alltså. V60 CC upplevs som en betydligt bekvämare och tystare bil. I generös motorvägshastighet är ljudnivån låg och vägens ojämnheter sväljs effektivt av däcken som är av dimensionen 235/50 R18 som standard.

D3-motorn visar återigen att Volvo har gått på rätt spår. Effekten och vridmomentet är ungefär vad man kan förvänta sig av en fyrcylindrig diesel men ljud- och vibrationsnivån är bättre än hos många konkurrerande motorer. Modellåret 2016 blir faktiskt epokgörande för Volvo. För första gången sedan 1974 använder man nämligen bara egenutvecklade motorer. Den sista Ford-spisen är borta, nu kommer allt från Skövde.

Hög markfrigång och höga däcksidor höjer komforten rejält. Foto: Patrik Lindgren

Vi hoppar från 150 hästar starka D3 till 190-hästars D4, även den med fyra cylindrar och framhjulsdrift. Vridmomentet är 400 newtonmeter. Gångkulturen är lika mjuk som D3 men med mer kraft. Nästa bilhopp görs till D4 med fyrhjulsdrift. Det vore ju logiskt att tro att det här är samma motor som D4 med framhjulsdrift men så är det inte. Den enda fyrhjulsdrivna versionen av V60 CC som kommer att säljas i Sverige är D4 AWD med automatlåda – samma drivlina som även finns i XC70 men som där ger 181 hästkrafter.

Hur D4-alternativet kan bestå av två olika motorer tarvar viss förklaring. Enligt Volvo har man helt enkelt inte hunnit utveckla nya VEA-dieseln med fyra cylindrar för anpassning till fyrhjulsdrift. Det kommer, men man kan inte säga när. Den gamla 2,4-litersfemman har dock funnits med fyrhjulsdrift från Haldex sedan många år tillbaka. Men, vänta nu. Finns inte nya XC90 med fyrcylindrig diesel och fyrhjulsdrift? Jo, och det bevisar att Volvo har den mekaniska lösningen klar men att de inte har hunnit göra jobbet som det innebär att stoppa ned samma drivlina i V60 CC. XC90-lanseringen har krävt nästan all kraft av den lilla bilfabriken.

Fyrhjulsdrift går tyvärr fortfarande inte att kombinera med nya VEA-dieseln. Foto: Patrik Lindgren

Hoppet från D4 (4-cyl) till D4 (5-cyl) är som en resa i tiden. Den gamla motorn gör V60 CC tyngre framtill och det ruskar till när motorn startas och pressas under acceleration. Om man aldrig har kört den nya VEA-dieseln kan man säkert uppskatta kraften men efter en provkörning med VEA-dieseln får man nya referensramar. Det är roligt att Volvo har en så bra, ny dieselmotor men också tråkigt att de krampaktigt håller fast vid den gamla.

Om man ändå kan stå ut med det femcylind­riga råmandet så får man fyrhjulsdrift av typen Haldex 5 och systemet Hill Descent Control som automatiskt bromsar bilen i nedförsbackar och förändrar gasresponsen för att göra det lättare att gasa lagom mycket. Liksom konkurrerande högbyggda kombibilar klarar V60 CC ganska mycket terräng och blir en bra dragbil men Volvo tror ändå inte att det är det viktigaste för kunderna.

D4 AWD är det enda fyrhjulsdrivna alternativet för V60 CC och Volvo tror att den varianten kommer att stå för 50 procent av försäljningen. Merparten av övriga 50 procent kommer att välja D4 eller D3. Några få kommer att slå till på framhjulsdrivna bensinalternativet T5 med 245 hästkrafter som ger lite extra sportighet och rapphet åt V60 CC. T5 AWD (5-cyl, 254 hk) kommer inte att säljas i Sverige.

V60 CC är ett lockande stycke men man ska inte glömma bort storsyskonet XC70 som nu går som välutrustad Classic-modell. En XC70 D4 AWD Classic Momentum kostar från 358 900 kronor. Det är bara 15 000 kronor mer än V60 CC D4 AWD med Kinetic-paket.

Foto: Patrik Lindgren

Volvo V60 Cross Country D3

Pris

320 000 kronor, säljs nu.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 15,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 4 250 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 2 500 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/50 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 277, längd 464, bredd 190, höjd 155, spårvidd f/b 161/157. Markfrigång 20. Tjänstevikt 1 836, maxlast 464, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 67,5 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 430–1 670 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,1 s, toppfart 205 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,42. CO2 111 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

360 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Golf Alltrack 2,0 TDI 184 DSG 4Motion

Ett billigare, rymligare och mer välutrustat alternativ till V60 CC. Golf Alltrack går bara att få med fyrhjulsdrift och DSG-låda. Mindre premium, mer förnuft.

Pris: 289 000 kronor.

 

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI

Audi byter snart ut sin A4 men lyxiga (och dyra) A4 Allroad finns fortfarande. Högt grundpris och snål standardutrustning.

Pris: 348 600 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!