Volvo V60 D3

Provkörning av Volvo V60 D3

Akterpartiet är karakteristiskt, nya Volvo V60 sticker verkligen ut. Snitsig som aldrig förr. Men vi undrar om funktionen offrats på formens altare.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det är tajt nu, knappt har Volvo S60 – som testas i Teknikens Värld nummer 22/2010 (13 oktober) – så smått börjat rulla på svenska vägar innan den halvkombilika V60 tränger sig på. Jag skriver "halvkombilika" eftersom Volvo V60 har ett brant sluttande bakparti till skillnad från det större syskonet V70. Uttrycket herrgårdsvagn är ersatt av Sports Wagon. Den mindre V50 har även den mer vertikal baklucka än V60. Aldrig har Volvo haft en så fullsatt produktportfölj som nu, antalet varianter börjar komma i kapp paletterna från Audi och BMW.

Att utforma V60 mer snitsigt och sportigare än de kända V-laståsnorna är en klart strategisk markering. För första gången attackerar man det tyska premium-etablissemanget i mindre mellanklassen på allvar. Volvo V50 baseras ju på Ford Focus, och nådde aldrig i kapp Audi A4 Avant, BMW 3-serie Touring eller Mercedes C-klass Kombi. V60 baseras på Fordsfärens CDE-plattform som även bär upp Volvo V70, vilket märks när vi studerar chassisättning och drivlinekonfigurationer.

V60-projektet heter internt på Volvo "Y352" (S60 heter på kodspråk "Y283"), och påbörjades ungefär samtidigt som XC60. men dålig ekonomi, internpolitik och ombeslut fördröjde V60.

Själva lyfter vi ett invändande finger mot just V-benämningen, V står för engelskans Versatility – "mångsidig". Bättre hade det varit att knyta an till en mer Coupé-lik benämning som "SC60".

Materialvalen i V60 och S60 har höjts ett snäpp, men fortfarande är det en bit kvar till den tysksolida kassaskåpskänslan. Frågan är om det behövs så mycket bättre kvalitet? Viktigare är att hålla koll på att exempelvis differenserna mellan färg- och materialval inte skiljer allt för mycket och att hela tiden övervaka kvaliteten i detaljerna. Förseriebilarna i Italien visade fortfarande på vissa problem med karosskarvar och passningar.

Sparkraven vid bilutveckling är stora, vilket kan innebära att antalet underleverantörer ökar, som i sin tur alstrar mer jobb. Går ett varv runt bilen och ser fyra olika leverantörer av glasrutor. Leverantörerna finns i Tjeckien, Belgien, Sverige och Kina!

Klämmer och känner på interiördetaljer, överlag fungerar och upplevs det mesta förtroendeingivande.

Sätena är sportigt skulpterade och i vissa färgkonstellationer, där baksidan av ryggen är klädd i svart, blir V60-inredningen extra fartig.

Stommen till stolarna är samma som till V70, vilket märks på den goda komforten. Annorlunda stoppning för mer sidogrepp hindrar inte att V60-stolen fungerar på långresan.

Runtomsikten i 360 grader blir lidande av de låga bakre sidorutorna, den smala fönsterspringan i bakluckan och luckans gångjärn placerade i taket stjäl sikt bakåt. Sidobackspeglarna är stora och höga, tillsammans med tillvalet backkamera kompenseras dålig sikt någorlunda.

Insteget till baksätet är betydligt bättre än hos S60, bakdörrarna på V60 tar riktning mer rakt upp till gagn för bättre huvudplats men karossens kurvatur gör att överdelen av dörren krånglar till entrén. Väl på plats lider kortvuxna av den mot aktern stigande fönstersidolinjen, hakspetsen hamnar på fönsterkarmen. Småbarn blir hjälpta av tillvalet integrerad barnstol, kostnad 2 700 kronor.

Själva baksäteskonstruktionen är en så kallad "carry over" – överplockad detalj – från V70 och XC60. Bra stoppning med hög rygg, helt nerfällbara nackskydd som ger plant lastgolv i nerfällt läge. Ryggpartiet kan fällas individuellt i proportionerna 40-20-40 som möjliggör att två personer kan sitta på ytterplatserna med lång last mellan sig. Perfekt vid skidutflykter.

Lastutrymmet rymmer 430 liter, V70 rymmer 575 liter och funktioner som lastsäkring och insynsgardin känner vi igen från storebrorsan. Självklart är utrymmet inte lika stort som hos V70, till och med V50 är större. De största Ikea-paketen tvingas upp på takräcke eller i släpvagn.

Motormässigt koncentrerar vi oss denna gång på D3-dieseln, en motor som tillverkas i Skövde och som traditionsenligt är femcylindrig. Två liters slagvolym och 163 hästkrafter är alldeles tillräckligt, god segdragningsförmåga från bottenvarv på modernt motormanér, men ändå lyckades vi få ett tjuvstopp. Vridmomentet är 400 Nm redan vid låga 1 400 r/min.

En snabb genomgång av övriga V60-motoralternativ är; T3 (bensin, 150 hk), T4 (bensin, 180 hk, 2,0T (bensin, 203 hk), T5 (bensin, 240 hk), T6 (bensin, 304 hk) och D5 (diesel, 205 hk).  Nästa år kommer miljöalternativen 1,6D DRIVe (diesel, 115 hk) med CO2-utsläpp under 120 g/km samt T4F (etanol, 180 hk).

Sexväxlad manuell låda med sedvanligt långa slag som i provbilen är ovanligt slappa. Feedbacken på att backväxeln ligger i är långt från kommunikativ med föraren. Allra helst hade man önskat sig den sexväxlade dubbelkopplingslådan Powershift som finns i nya T4-drivlinan.

Bergsvägarna norr om Verona verkar som tändstubin för V60 D3. Bilen exploderar i väggrepp och körglädje när vi sittandes i en femsitisg diesel-Volvo svänger ömsom vänster, ömsom höger, bromsar för backkrön och simulerar undanmanövrar. Barnsligt enkel att köra aktivt med helt enkelt! Verkar som om chassiteknikerna tidigt i V60-projektet spanade in vad som försiggick i designstudion och ville svara upp med samma mynt som stylingfolket förberedde omvärlden för...

V60 har kraftigare stötdämpare jämfört med S60, annorlunda krängningshämmar-setup, styvare kaross och bättre viktfördelning än sedanmodellen. Trögheten i styrningen går att ställa i tre hårdhetsgrader, för aktiv körning rekommenderas den tyngre. Kontrollkänslan genom styrleder och rattstång är GTI-mässig, V60 uppmanar verkligen till att busa med.

Elektronisk diffspärrfunktion Corner Traction Control bromsar hjulspinn på innerhjulet vid tvär kurvtagning, vilket minskar understyrningen. Men även i vardagsfart kickar chassit tillbaka genom fin följsamhet och god stabilitet.

Lockpriset på billigaste V60 T3 är 250 000 kronor, den provade V60 D3 kostar 290 000 kronor och kommande miljösäljaren V60 1,6D DRIVe kostar 265 000 kronor. Aggressiv prissättning markerar att Volvo på allvar vill in i premiummellanklassen. Första timmarna och milen med V60 är positiva, men frågan är om bilen klarar av att slå klassbästa Audi A4 Avant? Det ska vi ta reda på på nästa uppslag.

volvo v60 d3

Pris

290 000 kronor.

Motor

Diesel. 5-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81,0/77,0 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 2 900 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 400 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell eller automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,3 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7,0 tum, däck 215/55 R16.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 278, längd 463, bredd 187, höjd 148, spårvidd f/b 159/158. Tjänstevikt 1 737, maxlast 440, max släpvikt 1 600. Tank 67,5 liter. Taklast 75. Bagagevolym (VDA-liter) 430 – 1 670 liter.

Fartresurser*

Toppfart 220 (aut. 215) km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,4 (9,4) s.

Bränsleförbrukning*

Stad 0,73 (aut. 0,83), landsväg 0,44 (0,49), blandad körning 0,55 (aut. 0,61) l/mil. CO2 144 (162) g/km.

Garantier

Nybil 2 år, rost 12 år, ­vagnskada 3 år, assistans.

Skatt

3 366 (4 257) kronor per år.

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!