Volvo V60 D5

Provkörning av Volvo V60 D5

Knappt har vi lärt oss känna igen Volvos nya formspråk på sportiga S60 innan det är dags för den något mer praktiska V60. Följ med på den allra första åkturen ner på kontinenten!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?



För svenskt vidkommande är nya V60 mer intressant än sedanmodellen S60. Bättre funktionalitet och bredare användbarhet har alltid attraherat svenska bilköpare. Lägg därtill att V60 tillverkas i Torslandafabriken på Hisingen och svenskintresset är uppe i topp.

 Den nya bilen ersätter ingen befintlig modell i Volvopaletten, i stället landar 

 den storleksmässigt mellan de mer kombi­bilslika V50 och V70 men med den föresatsen att den även ska tilltala nya kunder som letar i premiumsegmentet med sina sportiga linjer. Från fronten bak till b-stolpen är S60 och V60 identiska, men sedan börjar skillnaderna märkas rejält.

På så kallade kliniktester har V60 gillats även av konservativa sedankunder, något som var nytt för oss, berättar Hans Nilsson, projektledare för Volvo V60

 Det är tidig sommarmorgon och jag står redo att möta Volvos nya sportiga folkkombi på hemmaplan i Göteborg. Hans Nilsson tillsammans med åtta kollegor från Volvo står startberedda för en veckas hemliga fältprov, mestadels i Tyskland. Så hemliga proven nu kan bli med en fripassagerare i form av en testchef från Teknikens Värld.

 Får informationsmaterial av expeditionsledaren Håkan Mattson och hans kollega Gun Milton från egenskapsavdelningen, som har till uppgift att se varje ny Volvo ur ett kundperspektiv. Tillsammans har de rekognoscerat olika vägavsnitt som ska stå upp mot denna övnings krav när det gäller att lyssna efter eventuella gnissel och gnek samt slutanalys av sista utformningen av lastutrymmet. 

 Insteget till baksätet är enkelt och betydligt bekvämare än hos S60 med sin brant sluttande C-stolpe. Sidorutan på bakdörrarna har för första gången på en kombimodell sedan 940-seriens tid en extra stödruta som gör det möjligt att ha en längre dörr, samt tillåter den nedhissbara rutan att gå nästan ända ner i botten. Nu sticker överdelen av den nervevade rutkanten upp endast ett par tre centimeter.

 Baksätet påminner starkt om soffan bak i V70 och XC60. Bra skumstoppning i dyna och ryggparti gör komforten hög på långfärd. Jämfört med S60 är sittpositionen något förhöjd i V60 så kortvuxna ser bättre ut samtidigt som resliga personer fortfarande ryms under den rakare taklinjeprofilen. Men ett takfönster lyser med sin frånvaro, endast en glastaklucka av ordinarie snitt ovanför framsätena. Baksätets ryggstöd hos V60 är ”carry-over” från V70 och XC60 vilket innebär fällning i proportionerna 40-20-40 samt en ryggdyna som är rak utan att störande hjulhus som skjuter in och tar plats. Lastningspotentialen är om inte störst mycket smart.

 Med på expeditionen är två V60 – D3 och D5 – samt två S60. Ställda bredvid varandra eller jagandes i flykt på nordtysk Autobahn upplevs V60 om möjligt än mer spännande med sin nya, skarpt V-vinklade baklucka och parallella, trådsmala DNA-baklampor. Tvärs över bakstammen löper V-O-L-V-O med utspärrad skrift så som vi lärt oss. Denna gång är namnplattan i glansig svart plast och sportigheten finns här eftersom akterpartiet har likheter med 1800 ES med sitt lutande stora glasparti där bak. Tyvärr går glaset inte att lyfta separat, då hade man verkligen gjort en retro-pryl för alla fanatiker.

 Det officiella presskitet i min hand från Volvo redovisar en hop med bilder på nya V60 tagna snett bakifrån i alla dessa vinklar, plus ett par pliktskyldigt fotograferade framifrån. Nosen blir dominerande och mycket framtung på bild, i verkligheten smälter linjerna ihop betydligt bättre, men riktigt, riktigt, bra känns det aldrig. Kan vara ett bevis på att formen tar tid att ta till sig. Ofta behöver god form mogna för att förstås bättre.

 Bakluckan hålls uppe med dubbla gasdämpare som sitter högt upp på bakstammen. Inga dolda dämpare inne i taket således.

 – Vi har pressat in gasdämparna nere i d-stolpen för att de inte ska vara i vägen vid lastning, berättar Hans Nilsson. Samtidigt så stjäl inte konstruktionen viktig bakåtsikt, fortsätter han.

 Men runtomsikten upplevs bättre i de mer rakryggade V50 eller V70 jämfört med V60, som Volvo själva titulerar ”sport wagon”. Inget herrgårdsvagnsnack gäller för V60 således och slår man i Tranportstyrelsens dataregister kallar byråkraterna V60 för ”halvkombi”. Dags att införa trekvartskombi som begrepp?

 Interiört är S60 och V60 syskon. Särskild omsorg i detaljer syns och jämfört med livsstilsbilen XC60 märks exempelvis plastinklädning av invändiga rutramar och snäppet högre visuell premiumlook.

 Tekniskt bygger Y283 respektive Y352 (internkoderna för S60- samt V60-projekten) på samma Ford-initierade bas som S80, V70/XC70 och XC60. Men chassi- och säkerhetsnyheterna är givetvis som störst hos nykomlingarna.

 Parallellt med de två V60-bilarna rullar även två nya S60, bestyckade med D3 respektive T6 AWD.

 Tar plats bakom ratten på den senare och vår Volvo-dubbelrote tar sikte på femton snabba Autobahnmil innan det hemliga nattuppehållet någonstans mellan Rostock och Berlin. Styrskärpan hos de nya plattformssyskonen är vass och kommunikativ utan att bli störande och nervös. ”Parabolican” ut på den trefiliga högfartssträckan svänger runt 180 grader, inga krängningstendenser trots att farten är hög.

 Förarergonomin fungerar som man är van från Volvo – enkelt och snabbt. Här märks samarbetet tydligt mellan alla utvecklingsavdelningar. Design, elektronik, kaross, ergonomi, klimat – allt ska stämma för att helheten ska sitta där klockrent. Särskilt sikten snett framåt och åt sidorna är klassledande, A-stolparna är tunt slimmade.

 Motorerna blir flera, de flesta med den nya nomenklaturen för drivmedelsteknik följt av grad på motorstyrka. D3 tillsammans med D5 och 1,6D Drive är dieseldrivna. T3 och T4 är nya 1,6-liters turboladdade bensinfyror, 2,0T och T5 får 2,0-liters turboladdade bensinfyror samt värstingen T6 AWD med rak sexcylindrig bensinturbo på topp. Inga etanol- eller gasalternativ är aktuella men en delvis elektrifierad, så kallade PHEV, är under utveckling.

 På morgonen dag två förestår Torgny Larsson från ”gnissel och gnek-gruppen”, som han själv kallar sin arbetsuppgift, tillsammans med Ulf Sjöström, ur konstruktionsavdelningen som ansvarar för bagagerummet, en statisk övning. Protokoll ska fyllas i, åsikter beaktas och slutresultatet eventuellt finjusteras. Återkopplingen hem till kollegorna i Göteborg görs direkt för snabbaste feedback.

 Tonen är hjärtlig mellan kollegorna på plats och det är högt i tak även när man noterar saker som inte är ens eget exertområde.

 Volvo har ständigt liknande hemliga expeditioner på rull runt om i världen för att granska och analysera kommande bilmodeller.

 Alla är spända på kundernas mottagande av den nya bilen som visar på ett delvis nytt Volvo. Att inte göra ännu en vanlig kombi i denna storleksklass är antagligen ett smart drag av företaget, strategiskt sett. Precis som XC60 nischade in sig rätt formatmässigt kan tiden nu vara mogen för en sportigare och mindre ”gubbig” Volvokombi. Som i folkmun givetvis även i fortsättningen blir benämningen på nya V60.

Modellprogram Volvo V60

Pispåslag cirka 10 000 kronor jämfört med S60

T6 AWD Bensin, 3,0 liter, 6 cyl, 304 hk, 440 Nm, 1,02 l/mil, 0–100 km/h 6,6 s, toppfart 250 km/h.

 2,0T Bensin, 2,0 liter, 4 cyl, 203 hk, 300 Nm, 0–100 km/h 7,9/8,4 s (man/aut), toppfart 230 km/h.

 T5 Bensin, 2,0 liter, 4 cyl, 240 hk, 320 Nm.

 T4 Bensin, 1,6 liter, 4 cyl, 180 hk, 240 Nm.

 T3 Bensin, 1,6 liter, 4 cyl, 150 hk, 240 Nm.

 D5 Diesel, 2,4 liter, 5 cyl, 205 hk, 420 Nm, 0,54 l/mil, 0–100 km/h 7,9 s, toppfart 230 km/h.

 D3 Diesel, 2,0 liter, 5 cyl, 163hk, 400 Nm, 0–100 km/h 9,4 s, toppfart 220/215 km/h (man/aut).

 1,6D DRIVe Diesel, 1,6 liter, 4 cyl, 115 hk, 270 Nm.

Volvo V60 D5

Pris

Ca 315 000 kronor

Motor

Diesel. 5-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,0. Borrning/slag 81,0/93,2 mm, cylindervolym 2 400 cm3. Max effekt 205 hk (151 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 420 Nm vid 1 500–3 250 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel ingen uppgift.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 8 tum, däck 215/55 R16.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 278, längd 463, bredd 187, höjd 148, spårvidd f/b 159/159. Tjänstevikt ca 1 650, maxlast ingen uppgift max släpvikt ingen uppgift Tank 68 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 430 liter.

Fartresurser*

Toppfart 230 km/h. Acceleration 0–100 km/h 7,9 s.

Bränsleförbrukning*

Stad i.u, landsväg i.u, blandad körning i.u, l/mil. CO2 i.u.

Garantier

Nybil 2 år, rost 12 år, vagnskada 3 år, assistans 2 år.

Skatt

4 819 kronor per år.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!