Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Volvo V60 T8 Twin Engine R-Design

Dags för nya folkkombin att även den erbjudas som laddhybrid. Kommer den med hjälp av mycket kraft och kompetens kunna konkurrera ut de redan etablerade storsäljarna i laddhybridskrået.

Förra generationen V60 var märkets första modell som även erbjöds som laddhybrid. Dåvarande D6 AWD Twin Engine var något så udda som en diesel­driven bil i grunden, kryddad med batteripack och en elmotor på bakaxelklumpen. När Volvos nya större 60- och 90-serier planerades in som nya generationer var laddhybridstekniken med redan från start. Under ledning av dåvarande vd Stefan Jacoby och tekniske chefen Peter Mertens planerades SPA-plattformen för så kallad Twin Engine-konfiguration. Diesel som basmotor ströks, i stället blev det tvåliters VEA Drive-E bensinmotor som kopplades till eldriften.

Den låga markfrigången i kombination med den inte helt konsekventa elektriska eAWD-fyrhjulsdriften gör att man kan bli stående där man minst anar. Foto: Glenn Lindberg

Anrättningen har redan presenterats hos 90-serien och S60 samt XC60. Nu är turen kommen till folkkombin V60. Två effektuttag av V60 Twin Engine erbjuds – T6 och T8. Vi provkör den sistnämnda på krispigt frusna vintervägar i Norrland. Luleåtrakten visar sig från sin bästa sida när solen­ återvänt och stigit­ över­ horisontlinjen, om än enbart för några korta timmar. Rejält med minusgrader och yrande snö ger perfekta vinter­förhållanden.

Total systemeffekt hos T8 Twin Engine är 390 hästkrafter där förbränningsmotorn med både kompressor och turbo står för 303 hk och resterande 87 hk skjuts ut genom eAWD-drivsystemet kopplat på bakaxeln. Systemet är synkront och som förare känns mest den ökade tjänstevikten som elmotor och det i kardanaxeltunneln placerade batteripaketet medför. I höstas körde vi samma drivlina i Polestar-version i S60-kaross (se provkörning i Teknikens Värld nummer 24/2018). Även då var känslan­ av att vara lite tung i gumpen påtaglig, även när vi skruvat in tuffaste sportläget hos chassit.­

T8 TE är onödigt stark, en svagare T6 TE med 253+87 hk kommer. Foto: Glenn Lindberg

Provbilen nu är i utförande R-Design vilket­ ger lägsta markfrigång och styvaste chassisättning. Körd på plan mark inga större problem, men även kortare utflykter ut på löst underlag eller nyfallen snö kan ställa till det. Den låga markfrigången i kombination med den inte helt konsekventa elektriska eAWD-fyrhjulsdriften gör att man kan bli stående där man minst anar. Oplogad vinterväg sista biten upp till den hyrda fjällstugan kan innebära att ni får parkera nedanför och i stället gå upp. Eller själva grundligt börja skotta uppfartssträckan.

Fyrhjulsdriften är inte alls att likna vid konventionell­ AWD-drift av Borg Warner/Haldex-typ där kraftutsöndringen­ är mer konsekvent och linjär. En annan besvärande egenskap hos Volvos Twin Engine-koncept vid vinterkörning är den elektriska återgenereringen. I startläget ”Hybrid” vill drivlinan själv optimera energiförbrukningen vilket gör att elmotorn i bakaxeln initialt bromsar. Med dålig friktion hos underlaget gör detta att bakvagnen kan knycka till och sladda vid lättare inbromsning.

Förarmiljön följer samma linje som vi lärt känna hos Volvo. Notera växelspaksknopp i glas. Foto: Glenn Lindberg

Känslan känns otrygg och kan delvis avhjälpas genom att ställa Drive Mode i läget för konstant fyrhjulsdrivning.­ Då samverkar de mekaniska bromsarna runt om och återgenereringsfunktionen betydligt bättre. Men bäst vore om Twin Engine-konfigurationen automatiskt kontrollerade underlagets friktion och skötte allt utan förarens ingrepp. Här har Volvo helt klart en uppgift att lösa.

Räckvidd på enbart el uppges till knappa fem mil. Fördelen med laddhybrid är att köra korta sträckor och ladda ofta. Foto: Glenn Lindberg

Det går trögt för Volvo Cars att rampa ut sina elektrifierade­ bilmodeller, att endast erbjuda versioner med hög systemeffekt bromsar upp beställningssuget hos hågade (tjänstebils)kunder. En billigare och mer moderat ”T5 Twin Engine” baserad på 1,5-liters trecylindriga bensinmotor VEA Drive-E seriekopplad till elmotor­ på framhjulen hade varit ett folkligare V60-alternativ, men en sådan lär dröja. Tyvärr.

I dagsläget kommer många laddhybridspekulanter tvingas till att välja billigare, svagare och snålare alternativ. Volkswagen Passat GTE och Kia Optima Plug-in Hybrid för att bara nämna ett par mycket populära vagnar i tjänstebilsklassen.

Volvo V60 T8 Twin Engine R-Design

Pris

548 900 kronor, kundleverans våren 2019.

 

Motor

Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo och kompressor. Kompression 10,3:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 303 hk (223 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 400 Nm mellan 2 200- 4 800 r/min. Elmotor 87 hk (65 kW), total effekt 390 hk, 640 Nm, batterityp litiumjon, 10,4 kWh.

 

Kraftöverföring

Bensinmotor fram, elmotor bak, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring fram, tvärgående bladfjäder bak, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk/dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 2 tvärställda länkarmar.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,7 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Fälgbredd 8 tum, däck 235/40 R19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 287, längd 476, bredd 185, höjd 142, spårvidd f/b 161/161. Markfrigång 14. Tjänstevikt 2 161, maxlast 409, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 60 liter. Taklast 75. Bagagevolym (VDA-liter) 529-1 441 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,9 s, toppfart 250 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Låg 0,91, medium 0,63, hög 0,59, blandad 0,69 l/mil, viktad 0,24 l/mil. CO2 blandad 156 g/km, viktad 55 g/km. Räckvidd 48 km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

360 kronor per år.

Rivaler

Kia Optima SW Plug-in

Tillgodoser de flesta barnfamiljers behov. Blygsamma 156+67 hk och viktad WLTP-förbrukning är 0,15 l/mil samt CO2-utsläpp på 34 g/km. Priset attraktivt jämfört med Volvo V60. Pris: 432 900 kronor.

Volkswagen Passat GTE

Precis som Optima endast framhjulsdriven. Viktat CO2-utsläpp på låga 38 g/km men i realiteten suger GTE i sig mer kWh per mil än så. Nyligen faceliftad.

Pris: 453 300 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!