Volvo V70 1,6D DRIVe

Provkörning av Volvo V70 1,6D DRIVe

Volvo hårdsatsar med sina miljövänliga Drive-­modeller inför 2010. Största nyheten är att folkkombin V70 har fått samma dieseldrivlina som den mindre V50 DRIVe. Frågan är bara om den lilla oljebrännaren orkar bära sin last?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det är en blygsam Volvodelegation som förevisar företagets viktigaste nyhet hittills i år. Volvo V70 1,6D DRIVe i oskuldsfullt vitt skyltar inte ens med motor­storleken på bakluckan som annars är klassiskt för Volvo.

– Många stora marknader, som exempelvis Tyskland, är rädda att emblemet ”1,6D” ska sänka varumärkets image, berättar Volvos så kallade ”CO2-general” Peter Ewerstrand.

 Vi tror att det är tvärtom. Att kunna visa upp sitt engagemang för grönt miljöarbete är en viktig sporre för många bilköpare. Om så bara synligt via ett motoremblem på bakluckan.

 Drive-teamet berättar stolt att arbetet med de sju olika modellerna började så sent som för två år sedan. Första DRIVe-bilarna bestod av de mindre C30, S40 och V50 som redan i höst kommer i en andra fas med möjlighet till automatisk start- och stoppfunktion.

 – Vårt mål är att varje modell ska kunna sänka sina utsläpp med fem gram CO2 per kilometer varje modellår, berättar Ewerstrand. Ett krav för att bilen ska förtjäna sin Drive-logotyp helt enkelt.

 Nya V70 1,6D DRIVe släpper ut 129 gram koldioxid per körd kilometer, 11 gram under det utsatta målet.

 Tekniken är i princip kopierad från de mindre Drive-modellerna: 1,6 liters dieselmaskin, förbättrad aerodynamik och optimerad drivlineteknik.

 Nu är det dags att ta plats bakom ratten. Vi kör ut ur Stockholm och siktar söderut. Långsam kökörning på in- och utfartslederna gör att vi står stilla titt som tätt men V70 1,6D DRIVe har inte fått någon start- och stoppteknik ännu. Det kommer antagligen till nästa års modell när ytterligare fem gram koldioxid per körd kilometer ska kapas.

 Femväxlad manuell låda är i dag enda växellåds­alternativet. Slagen är precisa med typiskt långa slag, men vi saknar en semiautomatisk lådteknik typ Powershift. Samma dieselmotor gör exempelvis tjänst i Citroën C4 med EGS-låda – en bil som kräver just automatteknik för att klassa in som miljöbil eftersom automatlådan drar mindre bränsle än vad som är möjligt med den manuella växellådan.

 – Våra prov visar fortfarande att manuell låda ger oss bättre fart- och bränsleprestanda, förklarar Ewerstrand. 

 Vridmomentet på den lilla oljebrännaren är 240 newtonmeter vid 1 750 r/min och tjuvstoppen som vi var rädda för uteblir. Kopplingsingreppet sker mjukt och den stora bilen rullar snällt iväg. Toppeffekten är 109 hästkrafter vid 4 000 r/min och att accelerera upp familjekombin i fart tar längre tid än på någon annan V70. Noll till 100 km/h ska enligt Volvo ta 12,8 sekunder men nog känns det vita skåpet ännu lite segare. Väl i marschfart börjar det ivriga studerandet av genomsnittförbrukningen. Omborddatorn som i rusningstrafiken pendlat strax över 0,5 l/mil börjar ticka ner för varje landsvägsmil vi lägger bakom oss.

 Med lugn, lite miljömedveten körning är det inga problem att nå ner till de utlovade 0,49 l per mil. Mellan tankningarna når vi till och med ner under de officiella siffrorna.

 Chassit är sänkt 20 millimeter fram och 15 mm bak för lägre luftmotstånd och bilen är endast godkänd för däck med lågt rullmotstånd i dimensionen 205/60 R16. Men några slimmade DRIVe-fälgar som hos lillebror C30 och V50 finns inte till Volvos senaste snåljåp

 – Tyvärr har inte V50- och V70-bilarna samma offset på fälgarna, annars hade vi kunnat använda oss våra fälgar ”Libra” från de mindre DRIVe-modellerna, berättar Volvofolket.

 Den hydrauliska servostyrningen har ersatts av elektrisk servomotor för att spara energi och och och med den nya tekniken tappas lite av vägkontakten. Den lite tunga styrkänslan från vanliga V70 saknas i DRIVe-modellen och möjligheten att bestämma styrmotståndet är borta.

 De hårda miljödäcken och sänkta chassit (samma som R-design) gör färden lite ljudligare än vad vi är vana vid från V70. Sneglar igen på färddatorn som visar att vi i nuläget kan köra drygt 150 mil innan det är dags för tankning. 

 Prispåslaget jämfört med den tidigare storsäljande miljöbilen i V70-kostym, etanolförsedda 2,0F, är 7 000 kronor. Sett till rena bränslekostnader äts merpriset snabbt upp av att 1,6D är betydligt snålare, men många företag har en miljöpolicy som stänger ute dieselalternativ då alternativa bränslen prioriteras. Kanske dags att tänka om nu när svenskarnas folk­fraktare nummer ett är snålare än exempelvis Toyota Prius?

 Slutintrycket av V70 1,6D DRIVe är att Volvo är på rätt väg. Varumärket tål riktigt energisnåla varianter, något som i nuläget är svårt för många andra premuimtillverkare. Det är betydligt svårare att tänka sig Audi A6 1,6 TDI e, BMW 516d eller Mercedes E 160 CDI på grund av status och liktänkande. 

 Volvo planerar att sälja 3 000 V70 DRIVe med nya 1,6D-motorn, en siffra som är satt rejält i underkant med tanke på samhällets fortsatta konsekventa fokus för grön miljö.

Volvo V70 1,6D DRIVe

Pris

274 900 kr.

Motor

Diesel. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 18,3:1. Borrning/slag 75,0/88,3 mm, cylindervolym 1 560 cm3. Max effekt 109 hk (80 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, el-servo. Vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS, antisladdsystem.

Hjul 

Fälg 7 tum, däck 205/60 R16.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 282, längd 482, bredd 186, höjd 155, spårvidd f/b 159/159. Tjänstevikt 1 578, maxlast 622, max släpvikt 1 300, taklast 100. Tank 70 liter.

Fartresurser* 

Toppfart 190 km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Blandad körning 0,49 l/mil. CO2 129 g/km.

Skatt

2 504 kr per år.

*Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!