Volvo V70 D5 Polisbil

Provkörning av Volvo V70 D5 Polisbil

Man ser dem varje dag, vare sig man vill det eller inte, polisbilarna. De numer schackrutiga ordningsdroskorna inger ofta respekt och trygghet, hos vissa dunkla personer även en känsla av rädsla och oro.

Snart i en backspegel nära dig! Eller helst inte. Rikspolisstyrelsen får sina beställda polisbilar baserade på nya Volvo V70 först efter nyår, men vi har redan provat vad som ska bli polisens nya arbetsplats för en sisådär 10–15 år framöver.

Utsidans fluorescerande reflexmönster känner vi igen, men på den nya polisbilen är det än mer snitsigt utfört. De blå och gula färgfälten är av samma typ som vägskyltar folieras med och synbarheten är effektiv. Bra såväl ur trafiksäkerhetssynpunkt och i linje med polisens nya policy att vara mer synlig.

 – Vi har arbetat med Volvos designavdelning när vi tog fram den exteriöra grafiken, berättar Christer Fjellman, produktchef på Volvo Specialvagnar. 

 Volvo Specialvagnar är en ”fabrik i fabriken” och ligger på baksidan av Torslandaverken i Göteborg. Det som senare ska bli en polisbil plockas av det reguljära bandet, för att transporteras till den unika fabriken. Förutom polisbilar ansvarar man även för slutproduktionen av specialseriebilar som Volvo Ocean Race, Executive, Sport, nya R-design och iordningställandet för taxibilars hårdare kundkrav.

 Totalt 40 timmar tar ombyggnationen från vanlig Svenssonkombi till patrullerande tjänstevagn. Inredningen plockas ur helt, och metervis med nytt kablage installeras för att täcka upp polisradio, extraljus och övrig utrustning. Utrymmet under bagageutrymmet är fullpackat med elektriska kopplingar som är konstruerade för snabba byten om någon pryl går sönder. Smarta snap-on-lösningar som i verkligheten gör att polisbilen kan patrullera gatorna i stället för att stå på verkstad i onödan. Extra batteri förlänger polisbilens möjlighet att fungera även när motorn är avstängd. Elsystemet är kopplat så att utrustningen slocknar i prioriteringsordning. På sparlåga, efter flera timmars stillastående, blinkar exempelvis endast den ena av takets saftblandare för att åtminstone säkerställa den viktigaste funktionen.

 Rikspolisstyrelsen beställer sina bilar i princip ”nyckelfärdiga”, det som tillkommer är främst polismannens personliga utrustning.

 – När polisbilen lämnar oss är det i princip bara till att sätta den i tjänst, säger Lennart Stegland, chef för Volvo Specialvagnar.

 Det som tillkommer utöver polismannens personliga utrustning kan vara saker som behövs för det specifika polisuppdraget. 

 Provpolisbilen är en V70 D5 och maskinellt skiljer inget från ordinarie Volvokombi med största dieseln under huven och sexväxlad automatlåda Geartronic. Volvo har sett en markant ökning av beställningar av just D5-motorn.

 – Lång räckvidd, bra vridmoment och framförallt nya miljödirektiv gör att Rikspolisstyrelsen gärna väljer dieselmotor, säger försäljningschef Klas Ericsson. Ungefär hälften av V70-polisbilarna beställs med diesel, bland den allt mer populära XC70 är fyra av fem dieseldrivna, fortsätter Ericsson.

 Under 2008 kommer Volvos första etanoldrivna polisbil - V70 2,5FT - som moteld till kollegan Saab 9-5 Biopower. I nuläget går det att beställa modellerna D5 och 2,5T samt T6 AWD. Den senare uteslutande anpassad för trafikpolisen eller särskilda civila utryckningsenheter. XC70 kommer börja tillverkas under våren.

 Bakom polisbilsratten märks det att detta är en arbetsplats i första hand. Dekorpanelerna är av enklaste sort och stolarna är klädda i en unik kombination med stryktålig textil på sittytorna och skinnklädda sidoskoningar. Baksätet är specialsytt med svart vinylklädsel och konstruerat för att kunna rengöras med högtryckstvätt. En polisbil lever oftast ett betydligt hårdare liv än en familjebil.

 Strax till höger om ratten sitter ”Kryckan”. Den svarta lådan med knappar toppas av en stor röd touchknapp som drar igång sirener och blåljus. Med de övriga reglagen kan funktionerna styras individuellt.

 Smäller till på den röda knappen och ljudet som vanligtvis är förenat med fara tjuter till. Trycker till på tutan och sirenljudet ändras för att väcka ännu mer uppmärksamhet vid exempelvis körning i rödljus och vägkorsningar. 

 I samband med utryckningskörning är rätt vägval en viktig säkerhetsaspekt. Hos exempelvis Göteborgpolisen, där vi kör denna första polisbil, är bilarna utrustade uteslutande med RTI-navigation

 – Det är bättre att polismannen åker rätt än åker fort till olycks- eller brottsplatsen, säger Christer Fjellman.

 Provar på att gasa fullt och D5-motorn råmar igenkänningsfullt. Merlasten i form av polisutrustningen känns nämnvärt lite trots att maxlasten är sänkt till 470 kilo (en vanlig V70 D5 får lasta knappa 600 kilo). Polisbilen väger drygt 200 kilo mer än standardbilen. Chassit har förbättrats på ett tjugotal punkter för att kunna bära last bättre. 

 Särskilt bromsarna utmärker sig genom att bita ifrån rejält när jag trycker till på pedalen. Bromsutrustningen har hämtats från S80 V8 AWD och visuellt fyller skivor och ok effektivt upp de specialdesignade, femekrade 17 tum stora aluminiumfälgarna. Special så till vida att släta ytor gör fälgarna lätta att hålla rena och att de är anpassade för att tåla trottoarkanter i 50 km/h. De tåliga polisbilsfälgarna kommer senare att erbjudas även i det ordinarie tillbehörssortimentet. Kanske något också för Volvo-burna tjuvar inför eventuella biljakter?

 En färdigutrustad V70 polisbil kostar staten från en halv miljon kronor, det exakta priset får vi inte reda på. En V70 2,5T kostar från 284 900 kronor (D5 kostar ytterligare 28 000 kronor) och kompletterande utrustning i form av takramper, polisradio, kabeldragning och specialanordningar är delvis hemligt.

 Drygt 200 Volvopolisbilar kommer tillverkas under 2008 och livstiden för en svensk polisbil är tre till fem år. Räkna med att vika åt sidan för de nya blågulvita statstjänstebilarna mer än en gång i framtiden.

Volvo V70 D5 Polisbil

Pris

från 500 000 kronor.

Motor

Diesel 5-cyl rak, tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,3:1 Borrning/slag 93,1/81,0 mm, cylindervolym 2 400 cm3. Max effekt 185 hk (136 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 400 Nm mellan 2 000–2 750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre tvärlänk. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak, låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 225/50 R 17.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 282, längd 500 (inkl drag), bredd 186, höjd 155 (utan takbåge), spårvidd f/b 159/159. Tjänstevikt ca 1 940, maxlast ca 470, max släpvikt 2 000 (med B-kort 1 050). Tank 70 liter.

Fartresurser*

Toppfart 215 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 9,4 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,98, landsväg 0,60, blandad körning 0,74 l/mil. CO2 195 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!