Volvo V70 T5 VEA Foto: Hans Hedberg

Provkörning av Volvo V70 T5

Volvo är känt för långa produktcykler, V70 har funnits i sju år men ska leva i några till. Nya T5-motorn med modern VEA-teknik gör gott för Sveriges populäraste vagn.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det finns ett talesätt inom bilutveckling som säger att det är förenat med stora svårigheter att införa både ny kaross och drivlina i samband med introduktionen av en helt ny bil. ”Man ska helt enkelt aldrig göra det” är riktlinje nummer ett. Bättre att introducera ny teknik i ett beprövat skal så att barnsjukdomarna kan hållas till ett minimum. Därför finns gamla Volvo V70, generation IIdebuterade 2007, med helt nya motorer ur den nya VEA-serien. Volvo Engine Architecture står förkortningen för och är ett av många led för kinaägda Volvo att bryta sig loss från tidigare tekniker efter Ford-eran. Tillsammans med SPA-plattformen som introduceras under 2015 med nya XC90 ska VEA ta Volvo in i framtiden.

Motorerna sprungna ur VEA – 4-cylindriga tvåliters bensin och diesel – är förberedda för hybriddrift men hos V70 T5 är det enbart bensindrift som ­gäller. Standard för nya Skövdetillverkade T5 (motorkod B4204T11) är även den nya 8-växlade Geartronic automatlådan, som levereras av japanska Aisin. Nyhetens behag är alltså stort även om utsidan säger ”ännu en röd kombi från Göteborg”. Nog kunde designfolket fått lov att putsa ytterligare och gett Volvokunderna lite till?

Föregångaren till T5 var en fyrcylindrig tvålitersmaskin (240 hk) men då baserad på en Fordmotor. Konstruktionen finns delvis kvar i programmet under benämningen T4 (180 hk). 

Imotorrummet märks förändringen. Nytt täcklock och helt ny installation ger ett cleant intryck. Mycket luft runt tvålitersmotorn vittnar om att V70 konstruerats för andra, större motorer. Ingen av de nya VEA-motorerna går upplysningsvis att kombinera med AWD fyrhjulsdrift, då är man hänvisad till den äldre motorfamiljen.

Kraftuttaget 245 hästkrafter levereras vid 5 500 r/min, maximalt vridmoment 350 newtonmeter finns redo mellan 1 500 och 4 800 r/min. Överladdning med turbo, T6 har ju även en kompressor kopplad, fixar att motorn andas rätt och lätt. Effektutsöndringen är linjär och konsekvent utan större bortfall. En viss spets vid toppvarv gillas av gasglada chaufförer. Förbrukningssiffrorna är positiva 0,64 l/mil, eller CO2-utsläpp på 149 g/km. Iverkligheten når vi 0,8 l/mil, med halvtung högerfot. Acceptabelt med tanke på fartresurserna. 0-100 km/h går enligt Volvo på 6,7 sekunder, trygg och snabb prestanda i omkörningsregistret uppskattas vid landsvägskörning.

Ljudbilden är åt det tystare hållet, långt i från den klassiska femcylindriga T5-motorn. Har du investerat 1 500 kronor extra får du en annan av årets Volvonyheter, växlingspaddlar på ratten. En rätt onödig utgift eftersom automatlådan knappast behöver hjälp att hitta rätt bland alla åtta växlar. Vid start upplevs drivlinan vara ”på”, det blir lätt rivstart om man gasar oförsiktigt. Ett sportläge gör att hetsigheten ökar ytterligare, den nya T5-motorn skulle platsa bra som GTI-motor i en mindre kaross som exempelvis V40.

Kollega Jonas Borglund körde tidigare S60 T6 (2 liter, 4-cyl, 306 hk) och jämförde då med BMW:s sexcylindriga 35i-motor. Nya Volvo T5 går klockrent mot BMW 28i-motor med identisk motorvolym och effektuttag. Utan att ha kört V70 T5 mot 528i Touring samtidigt så upplevs kraften och uppförandet likvärdigt. BMW-chassirörelserna är dock några snäpp vassare. Den kommande Volvo V90 (debut 2016) ska ta upp kampen mot premiumtyskarna på allvar. Iväntan till dess får vi fortsätta gunga och vagga fram i V70. Bekvämare går knappast att åka på långfärd.

Provbilen, lyxutrustad med Summum-paket som drygar ut prislappen från grundnivå Bas med 50 000 kronor, rullar på 18-tumshjul och 245/40-däck som stör grundkomforten hos komfortabla V70. Stötigare, men med förbättrad styrrespons, en kompromiss – vi föredrar ändå Sverigekombi på 17-, eller ännu hellre, 16-tumshjul. Nya T5-motorn bör attrahera fler än Volvo-fans eftersom konceptet trygg familjekombi parat med snabbhet och hyfsad ekonomikalkyl nu går hand i hand.

Rivaler

VW Passat Variant TSI210

Kommer i laddat GT/Masters-utförande, till en ”rimlig” peng. En ny Passat kommer sent 2014, ändå svårt prutläge på grund av dess popularitet.

Pris: 314 900 kronor.

BMW 528i Touring

Fyrcylindrig 2-litersmotor på 245 hk och silkeslen effektutsöndring. 8-stegad automat kostar 22 000 kr extra. Smakar det så kostar det!

Pris: 427 900 kronor.

Volvo V70 T5

Pris

329 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 245 hk (180 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 500-4 800 r/min. 

 

 Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 8-växlad automatlåda. 

 

 Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel. 

 

 Styrning

El-hydraulisk servo. Vändcirkel 11,2 meter. 

 

 Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem. 

 

 Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/60 R16. 

 

 Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 282, längd 481, bredd 186, höjd 155, spårvidd f/b 161/158. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 788, maxlast 472, max släpvagnsvikt 1 990. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 575-1 600 liter. 

 

 Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,7 s, toppfart 230 km/h. 

 

 Bränsleförbrukning

Stad 0,86, landsväg 0,52, blandad körning 0,64 l/mil. CO2 149 g/km. 

 

 Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år. 

 

 Skatt

1 000 kronor per år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr