Provkörning av Volvo V90 D3 AWD

Hemma i Sverige är en Volvokombi fortfarande vardag, men har märkets ikon blivit för lyxig? Vi kör V90 med minsta D3-motorn.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Startpriset för billigaste Volvo V90 med minsta D3-dieselmotor på 150 hästkrafter med sexväxlad manuell låda är 324 000 kronor. Enligt registreringsstatistiken uppenbarligen inget opris eftersom V90 alltjämt ligger och fajtas i toppstriden. Nästa år presenteras en helt ny V60 som förväntas bli rikslikaren, men i väntan så är V90 alltjämt Hisingens folkdräkt nummer ett.

Det är ett stort lass för den fyrcylindriga, tvåliters dieselspisen från Skövde i sitt för V90 minsta effektuttag. Den svagaste D2-drivlinan med 120 hästkrafter finns än så länge enbart i V40, men frågan är hur länge Volvo kommer att tillverka dieselmotorer? Kärnverksamheten i framtiden verkar ligga på bensinbaserade laddhybrider samt rena elbilar. Tjänstevikten för V90 D3 AWD är 1 915 kilo, maxlasten 465 kg och ekipagets dragvikt är 2 200 kg. Jämfört med D4-dieseln (+20 000 kronor) saknas 40 hästkrafter och mot den Power Pulse-bestyckade D5-maskinen är förlusten hela 85 hästkrafter.

Körd tom eller med liten last på landsvägsstråk är dock D3 inga bekymmer så länge du inte hastar.

Körd tom eller med liten last på landsvägsstråk är dock D3 inga bekymmer så länge du inte hastar. Provbilen är av den udda kombinationen V90 D3 AWD Inscription som innebär att åttaväxlad automatlåda kommer ”på köpet”, med enbart framhjulsdrift FWD är tillvalet automatväxellådan enbart sexstegad. Förlusten av två kuggkransar märks, drivlinekombinationen D3 FWD automat upplevs segare. Motorer, utrustningspaket och tillval är lite av en djungel när Volvos prislista ska penetreras. Kinetic, Momentum (+25 000 kr), lyxigare Inscription (nivå Momentum +42 000 kr) eller sportigare R-Design (nivå Momentum +47 000 kr) heter de fyra olika utrustningsnivåerna, tjänstebilsfolket har till detta även fördelaktiga pluspaketen Business och Business Advanced om vardera 4 900 kronor att välja på.

Nästa år presenteras en helt ny V60 som förväntas bli rikslikaren, men i väntan så är V90 alltjämt Hisingens folkdräkt nummer ett.

Att åka en fullspecifierad Inscription-version med i sammanhanget ”ynka” 150 hästkrafter – visserligen med mjukt växlad åttaväxlad Geartronic automatlåda och trygg AWD fyrhjulsdrift – ger en känsla att något fattas. Det finns möjlighet att ”segla” i friläge på tomgång för att spara bränsledroppar men funktionen låter vänta på sig in i det längsta. Exempelvis är Mercedes snåla drivlina 200 d betydligt mer alert att gå ner i sparläge. Blandad förbrukning uppges till 0,49 l/mil och koldioxidutsläppet är 128 g/km, under provkörningen uppmättes en snittförbrukning på 0,67 l/mil.

Fördelen med ett något mildare pris och aningens snålare förbrukning när man väljer V90 D3, gärna utan lyxtillägg Inscription, är den fina åk- och körkomforten. Särkilt på långfärd utmärker sig SPA 90-chassit vara ytterst följsamt med utmärkt kalibrerad styrkänsla.

Volvo V90 D3 AWD

Pris

343 800 kronor, säljs nu.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 3 750 r/­min, max vridmoment 320 Nm mellan 1 750-3 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 294, längd 494, bredd 189, höjd 144. Tjänstevikt 1 915, maxlast 465, max släpvagnsvikt 2 200. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 560-1 625 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 10,5 s, toppfart 205 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,57 l/mil, landsväg 0,44 l/mil, blandad körning 0,49 l/mil. CO2 128 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år.

 

Skatt

1 989 kronor per år.

Rival

Skoda Superb Combi 2,0 TDI DSG7 4x4

Foto: Marcus Engström

Framhjulsdriven med 150 hk och sexväxlad manuell är priset 286 700 kr, kombinationen TDI/DSG7/4x4 finns enbart med 190 hk.

Pris: 322 700 kronor

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr