Foto: Hans Hedberg

Provkörning av Volvo XC40 Recharge P8 AWD

Volvo doppade tårna i elbilsvärlden med sin C30 Electric redan 2011. Men det är först nu, med XC40 Recharge P8 AWD, som Volvos elektriska framtid börjar på allvar. Vi hedrar Volvos historia med att börja provkörningen med en tur upp till PG Gyllenhammars gamla Örnnäste.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Volvo gör som de alltid gjort och lanserar den dyraste och häftigaste versionen först. Familjebilen XC40 Recharge P8 AWD har samma drivlina som den påkostade och väldesignade halvkombin Polestar 2. Därmed kommer faktauppgiften att eldrivna XC40 klarar 0-100 km/h på 4,9 sekunder relativt tidigt i presentationsmaterialet. Ingen på Volvo Cars vill kommentera framtida modeller men det viskas högt mellan byggnaderna ute vid Torslanda att det kommer en framhjulsdriven XC40 Recharge med ett lägre effektuttag än de 408 hästkrafterna som nu skjuter iväg bilen uppför backen till Örnnästet. Den blir såklart då också betydligt billigare än de 699 000 kronor som Volvo vill ha betalt för värstingen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!