Foto: Hans Hedberg

Provkörning av Volvo XC40 T3

Fler biltillverkare kapar sina motorers slagvolym och cylinderantal i jakten på lägre förbrukning och utsläpp. Vi tar pulsen på Volvos nya trecylindriga 1,5-liters VEA Drive-E i XC40 och kör motorn som kommer i flertalet nya Volvo-bilar.

Kursändringen var radikal och resolut för Volvo Cars i samband med att man köptes ut från amerikanska Ford Motor Company till den kinesiska Geelygruppen 28 mars 2010. Volvo skulle börja tillverka ”lyxigare” bilar och minska antalet drivlinor till ett minimum. Elektrifiering blev den uttalade lösningen att erbjuda Volvokunder som önskade mer effekt och fartprestanda.

Nu är det hösten 2018 och Volvo är mitt inne i förändringen. De större SPA-baserade 60- och 90-serierna har rullat ut, CMA-baserade XC40 låter oss glänta på kommande 40-serie som innebär teknikdelning inom koncernen med Geely, Lynk & Co, Polestar och kanske till och med Lotus Cars.

Dragläget är något diffust vilket kan ge gubbstopp vid kökörning och vi hoppas att Volvo snabbare än ögat får grönt ljus för dubbelkopplingslådan 7 DCT.

En viktig­ del i förändringen är Volvo Engine Architecture (VEA) Drive-E, samlingsnamnet för Volvos nyutvecklade motorportfölj. Med en bas­slagvolym på en halv liter per cylinder­ kan man kombinera tre- och fyrcylindriga motorkonfigurationer. I ett tidigt skede var det aktuellt med trecylindriga 1,5-liters VEA Drive-E för både diesel och bensin, men oljebrännaren ströks eftersom det var svårt att få till tillräckligt mjuk motorgång. Nu med facit i hand när Volvo Cars låtit meddela att man skrotar all framtida utveckling på dieselsidan, bland annat efter Volkswagens Dieselgate-skandal, ett perfekt­ trumfkort utan att i onödan ha slösat på utvecklingspengar.

Provbilens Inscription-paket ger viss lyxfeeling, men Volvos lägstanivå har ökat avsevärt. Bra förarmiljö. Foto: Hans Hedberg

Desto större energi har ägnats 1,5-liters VEA Drive-E för bensindrift. Den nya stora trepipen – internkoden för motorn är ”B3154T” – introduceras först i XC40 T3 och snart även i XC40 T5 Twin Engine där den kommer att arbeta seriekopplad med den drivande elmotorn i laddhybridkonfiguration. Faktiskt har trepipsmaskinen redan lanserats i liten skala genom att vara räckviddsförlängare hos LEVC, det Geelyägda företaget som tillverkar de nya londontaxibilarna i Coventry.

Prisskillnaden upp till de kraftfullare XC40-modellerna kan vara avgörande vid köp av den trecylindriga. Listpriset för T3 med sina 156 hästkrafter är 296 000 kronor, steget upp till framhjulsdrivna fyrcylindriga D3 med 150 hk är 16 000 kronor, upp till bensindrivna T4 190 hk är prisklivet hela 55 400 kronor eftersom man då måste välja fyrhjulsdrift AWD kopplad till åttastegad Geartronic automatlåda. XC40 T3 finns endast så länge som framhjulsdriven med sexväxlad manuell låda av egen typ, ”M76 R6.2”. Växellådan tillverkas inom Geelygruppen till skillnad från de åttastegade automatlådorna hos XC40 med kraftfullare effektuttag, dessa använder ”AW TG-81SC” från japanska Aisin.

XC40 räcker till för tvåbarnsfamiljer. Minns ni projektbil 760 GLC ”Lyftet”? Färgen ”Amazon Blue” är snarlik! Foto: Hans Hedberg

Vid normal körning lirar det trecylindriga konceptet fint, effekten 156 hk levereras vid 5 000 r/­min och vridmomentet 265 Nm finns tillgängligt mellan 1 600-3 850 r/­min. Dragläget är något diffust vilket kan ge gubbstopp vid kökörning och vi hoppas att Volvo snabbare än ögat får grönt ljus för dubbelkopplingslådan 7 DCT som utvecklats av inhousefirman CEVT. Vi har provkört den sammansättningen i Lynk & Co 02 1,5TD (Teknikens Värld nummer 15/2018), och den lirar betydligt bättre ihop.

Tre burkar att fylla, 1,5-litersmotorn har typiskt wastegate-ljud när turboövertrycket släpps ut. Törstig typ.

Volvo redovisar bränsleförbrukningssiffror för båda körcyklarna, NEDC respektive WLPT. Vid blandad körning ska XC40 T3 förbruka 0,62 respektive 0,73 l/mil men vi når endast WLPT-siffran när vi mjukkör på landsväg. Provbilen är helt rå utan inkörningsperiod men att undertecknads Volvo 245 hemma i hobbybilsgaraget sörplar i sig mindre bensin än en 25 år modernare Volvo-bil är mer än anmärkningsvärt. Till saken hör att XC40 T3 inte är någon lättviktare, sitt kompakta yttre till trots. Matchvikten hos provbilen är 1 661 kg, att jämföra med min 240 SE 1993 som väger 1 440 kg.

Vi förstår de som har fallit för nya Volvo XC40. Bilen ger ett modernt – ”fräscht” – avtryck som många bilköpare vill ha. Suv- och crossovertrenden växer stadigt och där passar XC40 med fin väghållning, smarta tekniska lösningar och tillräckliga utrymmen. Med en snål och smidig dubbelkopplingslåda hade det nog varit ännu enklare att sälja nyhetens behag.

Volvo XC40 T3

Pris

296 000 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 477 cm3. Max effekt 156 hk (115 kW) vid 5 000 r/­min, max vridmoment 265 Nm mellan 1 600–3 850 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/55 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 443, bredd 187, höjd 163, spårvidd f/b 160/163. Markfrigång 21,1. Tjänstevikt 1 661, maxlast 399, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 54 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 460–1 336 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,4 s, toppfart 200 km/h.

 

Bränsleförbrukning (NEDC)

Stad 0,76 l/mil, landsväg 0,54 l/mil, blandad körning 0,62 l/mil. CO2 144 g/km.

 

Bränsleförbrukning (WLPT)

Låg 0,88 l/mil, extra hög 0,78 l/mil, hög 0,62 l/mil, medium 0,70 l/mil, blandad körning 0,73 l/mil. CO2 165 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

4 478 kronor per år de tre första åren.

Rivaler

Mini Cooper Countryman

Trevlig att köra och med identiska fartprestanda samt med lägre förbrukning/utsläpp. Men Volvon är rymligare, har högre säkerhetsnivå och extrautrustningen är avsevärt billigare.

Pris: 267 300 kronor.

Skoda Karoq TSI 150

Koldioxidutsläpp på 123 g/km är betydligt lägre än XC40, 150 hk och manuell låda till trots. En tuff konkurrent på papperet.

Pris: 262 500 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!