Konceptet är exakt likadant som i Volvo XC70 2,4 D Drive. XC60 är i sitt Drive-utförande enbart framhjulsdriven och har försetts med en version av 2,4D-motorn som ger 175 hästkrafter. Vi provkörde den i nummer 21/09.
Låg bränsleförbrukning har prioriterats och snåltrimningen sker med en effektivare dieselinsprutning och bara ett turboaggregat i stället för två som hos D5. Det är dock lite förvirrande när det står D5 på motorkåpan och 2,4 D på bakstammen ...
Trots att ett turboaggregat försvunnit kan ingen klaga på kraften i XC60 2,4 D Drive. Det är nästan så att det är för mycket effekt på låga varvtal och det kan bli lite ryckigt i stadstrafik. 420 Nm i vridmoment vill ut redan vid 1 500 r/min och toppeffekten levereras redan vid 3 000 r/min.
I Sverige blir det skattelättnader för bilar som håller sig under 120 gram koldioxid per kilometer. Men ute i Europa finns det fler gränser, 130 respektive 160 gram.
Volvo insåg att den nya konstellationen med en turbo och bara framhjulsdrift räckte för att modellen skulle hamna på 159 gram koldioxid. Och nöjde sig med det.
Man kan tycka att ett bilföretag som verkligen bryr sig om miljön och inte stirrar sig blinda på skattegränser borde ha gjort mer. Den saknar start/stopp-funktion, växlingsindikator och aerodynamiska hjälpmedel samt återvinning av bromskraftsenergin.
Det kanske inte är möjligt att få ner Volvo XC60 2,4 D Drive till 120 gram koldioxid så den blir än mer intressant för den svenska marknaden, men hade Volvo kunnat sänka till exempelvis 145 gram hade det varit ännu bättre för miljön. Nu känns det mest som målet var att nå gränsen för skattelättnader på vissa marknader.
De allra flesta klarar sig alldeles utmärkt med XC60 som framhjulsdriven, För de som absolut vill ha fyrhjulsdrift finns XC60 med både den gamla 2,4 D på 163 hästkrafter och toppversionen D5 AWD på 205 hästkrafter,
De är både dyrare och smutsigare och väljer du att förse XC60 2,4 D Drive med automatlåda blir det ingen Drive längre, då stiger koldioxidutsläppet till 183 gram per kilometer.
volvo xc60 2,4d drive
Pris
335 900 kronor.
Motor
Diesel. 5-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81/93,2 mm, cylindervolym 2 400 cm3. Max effekt 175 hk (129 kW) mellan 3 000 och 4 000 r/min, max vridmoment 420 Nm mellan 1 500 och och 2 750 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben. Bak multilänkaxel.
Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,7 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 235/65 R 17.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 277, längd 463, bredd 189, höjd 171, spårvidd f/b 163/157. Tjänstevikt ca 1 718, maxlast ca 780, max släpvikt 995 (1 500 med BE-kort). Tank 70 liter.
Fartresurser*
Toppfart 205 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,8 s.
Bränsleförbrukning*
Stad 0,78, landsväg 0,50, blandad körning 0,60 l/mil. CO2 159 g/km.
Skatt
3 922 kronor.
*Enligt tillverkaren.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.