Foto: Linus Pröjtz

Provkörning av Volvo XC60 B5 AWD Bensin

Volvo gör det svårt för konsumenterna och döper två olika motoralternativ till B5. Vi kör den bensindrivna och trivs bakom ratten.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Volvo XC60 B5 AWD – den finns både som bensin- och dieseldriven. Bokstaven B står för Battery och indikerar att bilen i fråga har mildhybridsystem, vilket i sig kan vara bra. Men varför röra till det så förbannat och döpa två olika modeller med två olika drivmedel till samma sak.

– Vad har du för bil då?

– En XC60 B5.

– Jaha, den dieseldrivna mildhybriden? Fränt, jag har hört mycket bra om den, vann ju test i Teknikens Värld nu...

– Nej, vänta lite, det är en XC60 B5 bensindriven.

– Va, bensindriven…?

Komforten i de eljusterbara stolarna av högsta utrustningsgrad med massage är mycket bra, och ljudnivån är inte överdrivet tilltagen. Foto: Linus Pröjtz

Jag tror ni förstår problemet. Volvo har kommunicerat att de ska sluta med dieselmotorerna – men inte på den svenska marknaden. Så inom överskådlig framtid verkar vi få stå ut med att två motoralternativ heter samma sak.

Men vad är det då som erbjuds i XC60 B5 AWD? Precis som vissa av er säkert redan har gissat så handlar det om en T5 bensinmotor på två liter och 250 hästar/350 Nm som fått mildhybridtekniken installerad vilket innebär att en liten elmotor är kopplad till bensinmotorns vevaxel via en drivrem. Några extremt stora förändringar i bränsleförbrukning är inte att vänta, mildhybriddriften ger inte så stora effekter.

Provkörningsbilen har R Design-paket och fyrhjulsdrift samt mildhybridsystem. Foto: Linus Pröjtz

Men precis som vi tidigare skrivit vid test och provkörning av liknande modeller så är återstart vid kökörning betydligt bättre. Vibrationerna är inte alls lika påtagliga som de kan vara utan mildhybrid – här fungerar systemet bra.

Bilen vi kör är extrautrustad till tänderna med stora hjul, luftfjädring, mest exklusiva stolarna och dyraste ljudanläggningen. Med det sagt, det är en sjukt bra bil som Volvo har byggt. När XC60 generation 2 lanserades sa vi att ”det här är Volvos bästa hittills” och det ligger fortfarande mycket i det. SPA-plattformen fortsätter att fungera mycket bra och Volvos motorer och drivlinor är väl fungerande.

Svalt, stramt och modernt med en enkelhet. Få reglage och knappar. Foto: Linus Pröjtz

Den bensindrivna maskinen i B5 är kraftfull vid omkörning, men de fina dieselmotorerna och numera även elmotorerna har gjort oss bortskämda. För att en bensinmotor ska ge sin effekt tillkänna så krävs högt varvtal och därmed högre förbrukning. En B5 diesel har ett helt annat mellanregister, alltså det arbetsområde där du oftast befinner dig. Det saknas till viss del hos B5 bensin, som tvingar ner sig på lägre växlar vid omkörning och som inte riktigt når samma fina körbarhet i alla situationer. Inte oväntat ska tilläggas.

En liten batterisymbol ovanför bränslemätaren. XC60 B5 AWD bensin är relativt törstig. Foto: Linus Pröjtz

I övrigt känns B5 igen som en XC60. Komforten i de eljusterbara stolarna av högsta utrustningsgrad med massage är mycket bra, och ljudnivån är inte överdrivet tilltagen trots 19-tummare med nordiska dubbfria vinterdäck. Förarmiljön är städad och skön att befinna sig i, även under längre perioder. Instrumenteringen är tydlig och den stående skärmlösningen passar i alla fall mig.

Innan corona var XC60 Sveriges fjärde bäst säljande bil över helåret 2019. Foto: Linus Pröjtz

Men jag noterar att maxlasten för vårt exemplar blir låga 383 kg då tjänstevikten är höga 2 067 – allt enligt uppgifter från Transportstyrelsen. Det är på gränsen till för lågt. En annan negativ lastdetalj är att baksätet delas 60/40 med genomlastningslucka i stället för mer praktisk 40/20/40-delning. Och motorn? Nej, jag tycker det finns bättre alternativ i XC60-sortimentet.

Volvo XC60 B5 AWD Bensin

Pris: från 429 900 kronor, säljs nu.

Motor: Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 10,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 250 hk (184 kW) mellan 5 400-5 700 r/­min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 800-4 800 r/­min.

Kraftöverföring: Frontmotor, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram, tvärställd bladfjäder bak, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel. Provbilen utrustad med luftfjädring, ersätter bladfjädern bak.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum. Däck 235/55 R19.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 286, längd 469, bredd 190, höjd 164, spårvidd f/b 165/166. Markfrigång 22. Tjänstevikt 2 067, maxlast 383. Tank 71 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 505/1 432.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 6,9 s, toppfart 220 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Låg hastighet 1,21 l/mil, medium hastighet 0,87 l/mil, hög hastighet 0,73 l/mil, extra hög hastighet 0,85 l/mil, blandad körning 0,87-0,97 l/mil. CO2 202 g/km.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

Skatt: 10 684 kronor per år per år under de tre första åren, därefter 2 362 kronor per år.

Rivaler

Foto: Uwe Fischer

BMW X3 xDrive30i

Relativt nyintroducerade senaste generation X3 med liknande effekt blir dyrare, men mest intressant just nu är laddhybriden X3 xDrive30e.

Pris: 510 000 kronor.

Foto: Patrik Lindgren

Audi Q5 45 TFSI quattro

Även Audi Q5 har mildhybridlösning i sin 45 TFSI med 245 hästkrafter och quattro-drivlina. Klart dyrare i instegspris än Volvo, men mer utrustad från start.

Pris: 525 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!