Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Volvo XC60 D5 AWD

Med nya XC60 fortsätter Volvo sin klassresa, den nya mellanstora suven från Göteborg är minst lika exklusiv, välbyggd, bekväm och dyr som de finaste tyskarna, men har Volvo tappat för mycket av sina rötter?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

En oväntad doft möter oss i Barcelona. Det fullkomligt osar svensk sommarstuga om den lilla paviljong där Volvo tar emot inresta journalister från hela världen och slussar iväg dem för första provkörningen av nya XC60. Sommarstugelukten kommer från trallvirket, influget från Sverige ligger det och steks i den spanska försommarhettan. Kådan i virket sipprar ut och ger ifrån sig en doft som förmodligen inte finns någon annanstans på de här breddgraderna just nu.

Doften skvallrar om att Volvo inte skäms för sitt svenska arv, tvärtom. Det nya Volvo, det som föddes efter att Ford lämnat över till kinesiska Geely, framhäver sin svenska identitet och låter den genomsyra både bilar och marknadsföring. I reklamen säger Volvo ”Made by Sweden”, och nog tusan finns det en svensk, avskalad och naturlig känsla i såväl XC90 som S- och V90. Det kan förstås råda delade meningar om vad som är typiskt svensk design, men Volvo säger sig i alla fall ha ringat in just det med sina nya bilar. Lika påtaglig som doften av kåda är självsäkerheten som Volvos talespersoner på plats utstrålar. På göteborgskt klingande engelska förklarar de för de utländska motorjournalisterna vad som är så bra med nya XC60. När de gör det behöver de inte darra på rösten, de vet ju att både XC90 och S/V90 har tagits emot väl av både press och kunder. Varför skulle det bli på annat sätt med XC60?

XC60 förmedlar samma trygga och säkra vägkänsla som sitt större syskon men uppfattas som mer kompakt och spänstig. Foto: Patrik Lindgren

Alla provkörningsbilar som finns till hands här i det kåd-doftande Barcelona är topputrustade med Inscription-utförande, och lyxkänslan blir därefter. Stolarna, klädda i vitt läder, är extrautrustade med både ventilation- och massagefunktion och längs hela instrumentpanelens bredd löper en till synes obehandlad trälist kantad av aluminium. Den stora pekskärmen är lika stor och blank som i XC90 men i 60-modellen har den samma inramning som i S/V90. Interiördesignchefen Robin Page, värvad från Bentley, har gjort ett stort jobb och fortsätter att utveckla Volvos interiör mot det bättre. Volvo jobbar också vidare med köregenskaperna. Även om SPA-grundstommen är densamma som i XC90, med dubbla triangellänkar fram och tvärgående bladfjäder eller luftfjädring bak, finns det mycket att skruva på för att ge bilarna olika beteenden på vägen.

Volvo har till och med namn för det, köregenskaperna i XC90 definieras som ”Relaxed Confidence” medan XC60 ska vara ”Inspired Confidence”. Med Confidence menas att bilarna ska ge föraren en känsla av trygghet och kontroll. I XC90:s fall kombineras det med en tillbakalutad, avslappnad känsla och i XC60 är det mer inspirerad körning som gäller. Hur flummigt det än låter så stämmer det. När vi skyndar oss ut från Barcelonas utkanter, upp mot Montserratbergets lockande slingervägar, känns det bekant. XC60 förmedlar samma trygga och säkra vägkänsla som sitt större syskon. Men där XC90 ibland blir stor och bylsig uppfattas XC60 i stället som kompakt och spänstig. Alla versioner av nya XC60, oavsett motoralternativ, har hastighetsberoende elservo med en något mer direkt utväxling än XC90 och betydligt större precision än gamla XC60. Den nya bilen svarar snabbare på styringrepp och rör sig snabbare in i kurvorna nästan helt utan någon diagonal rollning. XC60 kan i det hänseendet mycket väl vara den bästa bilen Volvo har byggt hittills.

XC60 är först ut i Volvos nya 60-serie. Nästa år kommer S/V60. Men några helt nya bilar är det inte riktigt tal om, spänningen lär bli större när nya 40-serien ska rullas ut med början i höst, då handlar det om den helt nya plattformen CMA. 60-serien bygger å sin sida på redan välkända delar. Precis som 90-bilarna är 60-bilarna konstruerade utifrån SPA-arkitekturen som gör det möjligt att bygga ett stort antal olika modeller utan att behöva konstruera alla från grunden på nytt. Volvo är långt i från ensamma om strategin, Volkswagen har sin MQB, BMW sin CLAR och så vidare. Genom användningen av SPA-arkitekturen har Volvo sparat tid, nya XC60 är utvecklad på rekordkort tid.

¬ Normal utvecklingstid från första beställning till färdig bil är 36 månader för Volvo. Nya XC60 är utvecklad på 33 månader. Vi kan förstås inte uttala oss om hur lång tid det tar för konkurrenterna att utveckla en helt ny modell, men 33 månader är snabbt, säger Karl-Johan Ekman, projektledare för 60-serien.

XC60 är först ut i Volvos nya 60-serie som snart fylls på med S- och V60. Foto: Patrik Lindgren

Kort utvecklingstid är förstås bra, om Volvo håller det här tempot kanske vi slipper vänta nio år på nästa generationsskifte. Gamla XC60 har hängt med i hela nio år och att det blev så länge beror till stor del på de stora omställningarna inom Volvo. Om Volvo inte hade bytt ägare, och hela arbetssättet förändrats, hade vi förmodligen fått se nya XC60 tidigare än så här. Men den hade med all sannolikhet sett annorlunda ut. Det nya formspråk som introducerades på XC90 finns även i XC60. Grillen är upprättstående och bred, strålkastarinsatserna är arga och har Tors hammare-signaturen med LED-slingor och baktill finns de Volvo-typiskt stående bakljusen. Skillnaderna mot utgående modell är påtagliga. Måttmässigt skiljer däremot mindre än man kan tro, med en skillnad på några centimeter är nya bilen längre, bredare och lägre.

I standardutförande har XC60 samma integralbakaxel med tvärgående bladfjäder som 90-bilarna (och saliga 960) men med tillvalet aktivt chassi fram och bak (ingår i Inscription) byts bladfjädern mot stora luftbälgar på alla fyra hjul. Luftfjädringen kan ställas i olika lägen men även i det mjukaste Comfort-läget misstänker jag att fjädringen kan uppfattas som något för hård. På de släta vägarna här i Spanien går det oftast bra, men över större ojämnheter slår det hårt i bakvagnen och det kommer med all säkerhet att slå ännu hårdare över våra stora ojämnheter i Sverige. Om du ofta kör på dålig väg är det bäst att prova själv för att vara på säkra sidan.

Baksätet är bekvämt och har fullt tillräckligt ben- och fotutrymme. Här sitter 192 cm långe Erik Wedberg ”bakom sig själv”. Foto: Patrik Lindgren

Sammanfattningsvis står sig XC60 bra i konkurrens med Audi Q5, Mercedes GLC och BMW X3, till och med väldigt bra. Även på motorsidan är Volvo med i matchen. Direkt vid lanseringen är motorutbudet delvis begränsat men kommer att byggas ut, bland annat med svagare motorer, framhjulsdrift och manuell växellåda. Första provkörningsbilen har T6-motorn med 320 hk som ger pigg prestanda men inte samma övertygande kraft som konkurrenternas sexcylindriga varianter. Vi byter till D5 AWD som är den starkare av två dieselvarianter. Kraft finns det alltid massor av men ibland tvekar den åttaväxlade automatlådan någon hundradel för länge med växlingarna.

Med ett bagageutrymme som sväljer 505-1 432 liter är XC60 faktiskt klart minst i segmentet. Utrymmet bakom baksätena är verkligen inget att hurra för. Men det går väl att fälla säten? Jo, men innan man glad i hågen siktar mot Ikea för att shoppa loss på de allra största platta paketen måste man tänka till. Baksätesryggarna är endast delbara i två sektioner (60/40), inte 40/20/40 som i föregångende modell och som är mer eller mindre industristandard numera. Volvo har dessutom snålat in på den typen av enkla men användbara lastfunktioner som till exempel Skoda Kodiaq är nedlusad med. I Volvon finns inget utöver en vändbar golvmatta med stötfångarskydd. Baksätessoffan är inte heller skjutbar i längs­led, men är å andra sidan riktigt bekväm att sitta i. Därtill är benutrymmet tillräckligt för en lång passagerare bakom en lång förare och fotutrymmet under framstolarna är riktigt generöst.

Inredningen i XC60 fortsätter i samma spår som tidigare Volvo-bilar. Körassistenten Pilot Assist ingår inte i standardutrustningen till XC60. Foto: Patrik Lindgren

Volvo utmålar nya XC60 som en av de säkraste bilarna som någonsin har byggts. Det gäller dock bara om man betalar extra. Det grundläggande krockskyddet finns förstås i alla bilar men den som vill ha de senaste stödsystemen får betala extra. Pilot Assist, som är standard i 90-bilarna, kostar extra till XC60. Det köps för en relativt billig peng och ingår i Intellisafe Assist-systemet för 4 900 kronor, men det är extrapengar som rimmar illa med Volvos säkerhetsimage. Pilot Assist har för övrigt uppdaterats en aning, nu är det halvt självkörande systemet lite bättre på att hålla bilen rakt i sin fil och klarar lite skarpare kurvor.

Andra säkerhetsnyheter är att City Safety-systemet har uppdaterats, om bilen bedömer att den inte hinner bromsa för ett hinder hjälper den till att styra undan i stället för att bromsa. Döda-vinkel-systemet BLIS har också fått ett liknande tillägg. Den haltande säkerhetsutrustningen i standardutförande är en mindre plump i protokollet, det borde inte bli svårt att som köpare pruta till sig de relativt billiga tilläggen. Det knappa bagageutrymmet är en desto större plump, att behöva säga att en Volvo lastar minst i segmentet är ovant, men frågan är om köparna bryr sig. Föregående generation XC60 var inte heller någon laståsna och Volvo har redan lyckats göra sin klassresa upp till det tyska statusmolnet, åtminstone på den svenska marknaden.

Modeller och priser

Alla motorer erbjuds inledningsvis uteslutande med fyrhjulsdrift och automatlåda.

D4 AWD

435 900 kronor. 190 hk, 400 Nm, 0-100 km/h på 8,4 s. 0,52 l/mil, 136 g/km.

D5 AWD

465 900 kronor. 235 hk, 480 Nm, 0-100 km/h på 7,2 s. 0,55 l/mil, 144 g/km.

T5 AWD

422 900 kronor. 254 hk, 350 Nm, 0-100 km/h på 6,8 s. 0,73 l/mil, 167 g/km.

T6 AWD

491 900 kronor. 320 hk, 400 Nm, 0-100 km/h på 5,9 s. 0,77 l/mil, 176 g/km.

T8 AWD

658 800 kronor. 320 hk, 400 Nm, 0-100 km/h på 5,3 s. 0,21 l/mil, 49 g/km.

I de bensin- och dieseldrivna bilarna fördelas kraften mellan fram- och bakhjul genom en Haldex-koppling, medan laddhybriden T8 förlitar sig på eldrivning av bakhjulen. Med tillvalet luftfjädring (standard på T8) ökar XC60:s terrängegenskaper avsevärt. Då kan markfrigången höjas från normalläget på 21,6 till 24,9 centimeter. Då ökar också maximalt vadningsdjup till 44 centimeter.

Gamla och nya XC60

Foto: Glenn Lindberg

Nya XC60 är fyra centimeter längre, en centimeter bredare och fyra centimeter lägre än utgående modell. Markfrigången är en centimeter lägre i den nya modellen. Bagageutrymmet är marginellt mindre, 505–1 432 VDA-liter mot den gamla bilens 495–1 455. Gamla Volvo XC60 fick ett långt liv. Modellen lanserades redan 2008 då Volvo fortfarande ägdes av Ford. XC60 byggdes på Fords EUCD-plattform som även fanns under Land Rover Freelander.

Volvo XC60 D5 AWD

Pris

465 900 kronor, säljs nu, första kundleverans augusti/september.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 235 hk (173 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 480 Nm mellan 1 750-2 250 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring fram, tvärgående bladfjäder bak, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 2 tvärställda länkarmar per sida.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/55 R19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 287, längd 469, bredd 190, höjd 166, spårvidd f/b 167/167. Markfrigång 22. Tjänstevikt 1 926, maxlast 641, max släpvagnsvikt 2 400. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 505-1 432 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,2 s, toppfart 220 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,61 l/mil, landsväg 0,52 l/mil, blandad körning 0,55 l/mil. CO2 144 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

2 824 kronor per år.

Rivaler

Mercedes GLC 250 d

Mercedes starkaste dieselfyra hamnar lite på efterkälken mot D5 AWD, men är också en slant billigare och har större lastvolym.

Pris: 451 900 kronor.

Audi Q5 2,0 TDI 

Nya Q5 finns än så länge bara med 190-hästarsdieseln som är mer jämförbar med XC60 D4 AWD.

Pris: 455 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!