Provkörning av Volvo XC60 D5 R-Design

Provkörning av Volvo XC60 D5 R-Design

Individualitet är budskapet när Volvo försöker utmärka sina produkter i framtiden. Fortfarande med hög säkerhet och god funktion. Vi undersöker om den nya ekvationen går ihop i nya XC60 D5 skrudad i R-Design.

Fyrhjulsdriven livsstilssuv i all ära, men någon sportig bil har aldrig XC60 varit. Mer en familjevän med snitsig design, något som påverkar utsikten från baksätet. Den högt uppdragna fönsterlinjen skär effektivt sidovyn.

Nu går det att utrusta XC60 med R-Design-paket och då tillåts sportigheten härja lite mer frispråkigt. R-Design individualiserar din Volvo, så att du slipper leta på stormarknadernas friparkeringar eller skämmas när du ställer din likadana XC60 bredvid kusinens på släktträffen.

 Klädd med silvermustasch i fronten, 18- eller 20-tums hjul och mindre av de framträdande gråsvarta plastinslagen blir R-Design-utgåvan lite slankare och rundare i våra ögon. Tillräckligt för att ragga nya kunder?

 Chassimässigt har R-Design styvats upp i hjulupphängningarna och styrningen har skruvats åt för rappare respons. Intrycket är att du nu är mer herre över ekipaget än tidigare.

 Interiört innebär är det mer dekaltrimining. Speciella klädslar och panelinlägg skiljer och som tidigare går det att utrusta sin XC60 så att prislappen slår i taket.

 R-Design kostar 51 000 kronor till XC60 och pengarna köper mer än bara styling. Väguppträdandet, särskilt på vintriga alpvägar, är en blandning av trygghet och lite kul äventyr – när det tillåts leka på avlyst plogad snöbana.

Volvo XC60 D5 R-Design

Pris

431 000 kronor.

Motor

Diesel. 5-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81,0/93,1 mm, cylindervolym 2 400 cm3. Max effekt 205 hk (151 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 420 Nm vid 1 500 r/min.



Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt 6-växlad automat

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänk, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 235/65 R17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 277, längd 463, bredd 189, höjd 171, spårvidd f/b 163/159. Tjänstevikt 1 810, maxlast ca 690, max släpvikt 2 000. Tank 70 liter.

Fartresurser*

Toppfart 210 (aut. 205) km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,5 (aut. 8,9) s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,92 (1,01), landsväg 0,56 (0,61), blandad körning 0,69 (0,75) l/mil. CO2 183 (aut. 199) g/km.

Skatt

5 811 kr per år.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!