Volvo XC70 3,2 AWD

Provkörning av Volvo XC70 3,2 AWD

Fyrhjulsdrift från svenska Haldex, chassisystem delvis utvecklat av Öhlins och en Volvomotor tillverkad i Skövde gör att svenskheten gör sig extra påmind när vi kör i kapp med fullastade malmtåg på väg från LKAB-gruvorna ner till hamnen i Narvik.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

De norska fjordarna bildar ett tydligt zick-zack-mönster på kartan som min co-driver i högersätet försöker luska ut tilltänkta genvägar runt. Det djupa vattnet ligger obevekligen som ett hinder på vår väg. Inte så att det går någon direkt nöd på oss. Volvo XC70 3,2 AWD är ett bra åk-verktyg, särskilt som provbilen är utrustad med det aktiva chassit Four-C. I komfortläge arbetar chassit följsamt på vindlande väg E10 från Kiruna. En blandning av långa gupp och isvalkar sätter långfärdskomforten på prov. Knäpper över till nästa steg – Sport – och genast börjar bilen röra sig stelt och tjälskotten känns genom hjulupphängningar och stol. Låter bli styvaste läget Advanced, vi kör ju inte på salsläta alpvägar utan på norsk fjällväg ut mot Lofoten.

 Motorn är den kända 3,2-liters raka sexcylindriga bensinaren som finns i V70, S80 och XC90. Standardutrustad med sexväxlad Geartronic automatlåda känns drivpaketet komfortabelt men inte toppmodernt, särskilt inte när färddatorn visar en genomsnittsförbrukning på 1,3 liter per mil vid högst ordinär landsvägskörning. Vid fullgasaccelerationer gör sig den raka sexan påmind genom ett rivigt ljud. Växellådan saknar ett sportläge för aktivare övningar, det blir till att skifta manuellt om du inte nöjer dig med lådans förprogrammerade växlingsschema.

 Maximalt vridmoment är 320 Newtonmeter och finns tillgängligt från 3 200 r/min. Full effekt – 238 hästkrafter – kräver dock varv, den långslagiga sexcylindriga spisen har slutleverans vid 6 200 r/min. 

 På den isbarkade landsvägen greppar de fulldubbade däcken Hakkapelitta 5 tryggt. Körning på nysnöad skogsväg visar att Haldex-drivningen skjuter på när det behövs, men några yviga danslekar på isbanan leder till att antisladdsystemet griper in och tar udden av det roliga. När vi testade XC70 D5 AWD i nummer 19/2007 fann vi att bilen beter sig korrekt och välbalanserat. Älgtestet fixar XC70 galant i 72 km/h trots tågvikt på 2,4 ton, känns bra när man vet att det kan dyka upp villrådiga renflockar snabbare än man anar.

 Någon riktig terrängbil utger sig inte XC70 för att vara, men Hill Descent Control är en finess när man kör i utförslöpor. Lägg i ettans växel och tryck på HDC-knappen – bilen bromsar sig själv och letar hela tiden ut vilket hjul som har bäst fäste, det enda man som förare behöver göra är att styra.

 Svenskt stål biter således fortfarande. Men vi är tveksamma till 3,2-litersmotorn i kombination XC70, här i Sverige är det diesel som gäller för hela slanten. Den svenska D5-försäljningen talar sitt tydliga språk.

 För Volvos del är det dock viktigt att 3,2-alternativet lyckas om pengarna ska fortsätta rulla in från USA och Asien, där andelen sålda XC70 ökar mer än planerat.

Volvo XC70 3,2 AWD

Pris

377 900 kronor.

Motor

Bensin. 6-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8:1. Borrning/slag 84,0/96,0 mm, cylindervolym 3 192 cm 3 . Max effekt 238 hk

(175 kW) vid 6 200 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 3 200 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram undre triangellänkar, bak multilänkaxel. Antisladdsystem.

Styrning

Kuggstång, hydraulisk servo. Rattvarv 2,8. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 235/55 R17.



Mått/vikt
(cm/kg)

Axelavstånd 282, längd 484, bredd 186, höjd 160, spårvidd f/b 160/157. Tjänstevikt ca 1 844, maxlast

ca 566. Taklast 100. Markfrigång 21.

Släpvikt 1 800. Tank 70 liter.

Fartresurser*

Toppfart 215 km/h.

Acceleration 0-100 km/h 8,8 s.



Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,64, landsväg 0,85, blandad körning 1,14 l/mil. CO 2 272 g/km.

* Enligt tillverkaren.

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!