Provkörning av Volvo XC90 D5 Sport

Provkörning av Volvo XC90 D5 Sport

Första intrycket

Korsbefruktning av det högre slaget. XC90 Sport innebär att gången blir mindre gungig samtidigt som skärpan ökats för ökad körglädje och känns helt rätt. Om du har råd vill säga, nästan 50 000 kronor extra är i dyraste laget.

Basfakta

Pris 

460 900 kronor. 

Motor 

5-cyl tvärmonterad radmotor,  2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,0. Borrning/slag 81,0/93,2 mm, cylindervolym 2 401 cm3. Max effekt 185 hk (136 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 2 000–2 760 r/min. 

Kraftöverföring 

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automat. 

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram undre triangellänkar, bak multilänkaxel. 

Styrning 

Kuggstång, hydraulisk servo. Vändcirkel 12,5 meter. 

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul 

Fälg 8 tum, däck 255/50 R19. (Vinterhjul fälg 7 tum, däck 235/65 R17). 

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 286, längd 481, bredd 191, höjd 173, spårvidd f/b 163/162. Tjänstevikt 2 129, maxlast 611. Taklast 100. Tank 68 liter. 

Fartresurser* 

Toppfart 190 km/h. -Acceleration 0-100 km/h 11,5 s. 

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,19, landsväg 0,74, blandad körning 0,90 l/mil. CO2 239 g/km. 

*Enligt tillverkaren.

 

Sportkomfort

”Cross over” är ju numera ett välkänt begrepp inom bilvärlden och när Volvo ska hissa sitt terrängkoncept XC ytterligare är korsbefruktning medicinen. Styvare chassi och rappare styrning ska råda bot på de allra värsta sjöhävningarna.

Mycket positivt har sagts och skrivits om Volvos skogsmullemodell XC90, men om dess sportiga väguppträdande har det varit tyst som i graven. Tills nu. För att möta konkurrensen från Audi A6 Allroad och Q7, nya BMW X5 och i viss mån även de tamare varianterna av Porsche Cayenne har Volvos Specialvagnsavdelning utvecklat XC90 Sport. Varianten är för ”kunder som värdesätter mångsidigheten och komforten och samtidigt vill ha lite mer av körglädje” som pressmaterialet så politiskt korrekt uttalar sig. Inte fullt så fotriktig således.

På exteriören är ”Sport” klart uttalat för att omgivningen ska se vilken sportig typ du är som har betalat 49_000 kronor extra för lite tuffare tag – på vägen – med din XC90. Femekrade ”Vulcan”-fälgar i storlek 19 tum saknades på provbilen eftersom det stundtals (mycket sällan denna gröna vinter dock!) råder halka och friktionsdäck i lite mindre tumstorlek (17) är att föredra.

Alla kromlister är ersatta med sidenmatt aluminiumlook, vilket tillsammans med hasplåtar och instegsrör längs sidorna i liknande stil spänner upp XC90-desigen en hel del. Dubbla kromade avgaspipor bak är på känt manér specialdesignade. Färgen Passion Red är unik för modellen, men för mindre uppseendeväckande köpare finns fem inte fullt så skrikiga lacker att välja. Utseendet gör att Volvokännare i alla fall tittar nyfiket efter den allra senaste sportbilen från Hisingen. 

Insidan har fått sin beskärda del av den peppriga sportkryddan. Svart skinn är ju sportigt klassiskt, givetvis har XC90 Sport klätt sina inalles sju sittplatser med mörk hud. Metallicblå instrumentrundlar hämtas från S60/V70 R som tillsammans med gummerad specialdekor här och där blir till pricken över i:et så att säga. 

Stolarna är desamma som vi känner igen från osportigare XC90-modeller och som komfortmässigt tillhör de bästa på marknaden, det är inga som helst problem att avverka sisådär 100 mil på en dag. Som vanligt kickar man upp dvd-luckan till RTI-navigationsanläggningen som sitter under förarstolen. Lucköppningen är perfekt placerad för att hälen ska skjuta ner luckan och du får felmeddelande på skärmen. Idiotisk lösning, Volvo borde hitta ett smartare ställe för skivspelaren.

Essensen i omarbetningen har dock lagts på chassiförbättringar. Det har styvats upp med hårdare stötdämpare och kralligare krängningshämmare.

På vägen känns XC90 Sport klart hårdare när man siktar in sig på broskarvar, över fartgupp rekommenderas att ta ner hastigheten som syftet med bulorna ändå är. En vanligt satt XC90 klarar dock högre hastigheter över farthinder.  

Största vinsten med en hårt satt XC90 märks på småkurviga vägar och vid snabbare motorvägskörning. Styrkänslan har kalibrerats om, i landvägsfart blir styrningen lite ”tyngre” och känslan av kontroll är förbättrad jämfört med de osportigare XC90-varianterna.

Motoralternativen är tre – D5, 3,2 och V8. Klart populärast i Sverige är bestyckningen ”D5244T4”, det vill säga rak femcylindrig 2,4-liters dieselmaskin på 185 hästkrafter. Låt gå för att motorn inte är ett under av sport, men karaktären lirar ändå bäst med XC90. Särskilt när det går att köra motorvägslunk med förbrukning på 0,9 liter per mil. Sexväxlad automatlåda med kryptiska namnet TF 80SC är standard för det facila priset 460 900 kronor. Rak sexcylindrig 3,2-liters bensinare kostar 22 000 kronor mer, och den mest maxade XC90 V8 Sport blir din för totalt 592 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!