VW Golf 2,0 Cab

Provkörning av VW Golf 2,0 Cab

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärmonterad radmotor med en överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder. Kompression 10:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1 984 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 5 200 r/min. Max vridmoment 170 Nm vid 2 400 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Spiralfjädring fram och bak. Fram fjäderben, undre tvärlänkar och krängningshämmare. Bak halvstel axel med bakåtriktade bärarmar.

STYRNING

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,7 meter.

BROMSAR

Skivor runt om. Låsningsfritt system.

HJUL

Fälg 6 tum. Däck 185/60R14H (15-tums lättmetall +13 500 kr, 16-tums lättmetall +15 600 kr).

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 247, längd 408, bredd 170, höjd 143, spårvidd fram/bak 146/143. Tjänstevikt 1280. Bränsletank 55 liter.

PRESTANDA

(fabriksuppgifter) Acceleration 0-100 km/h 10,7 s, toppfart 193 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,8 l/mil.

 

Nygammal vals

Golf Cabriolet har fått en nödtorftig facelift och ett pris som är högt i det blå.

Det är alltid lika roligt att hämta ut en bil för provkörning. Nästan. Den här dagen var det varmt som bara den och en ny

cabriolet kändes helt rätt. 

Fast så värst ny är inte Golf Cabriolet. Konstruktionen kommer från förra generationen Golf. Det syns främst på dörrarna och bakljusen. Volkswagen har bara gjort en "face-lift" vad gäller fronten, stötfångarna, bakluckan och instrumentpanelen. Nygammalt helt enkelt. 

Precis när den taklösa bilen rullades upp ur Volkswagens garage fick jag den första regndroppen, på näsan!

Tack vare detta lärde jag mig snabbt att hantera bilens smidiga, elmanövrerade sufflett. Allt man behöver göra är att spänna fast taket i framkant med två handtag. Men att tändningen måste vara avstängd är en dum funktion, åtdragen handbroms borde ha räckt som säkerhetsåtgärd.

Bilen är en värdig året-runt- farkost. "Taket" är byggt i hela sex lager och bakrutan av glas har eluppvärmning. Passningen är väldigt god tack vare störtbågen som styvar upp. Trots att det är fult med båge så innebär den bara fördelar. Karossen blir vridstyvare, bilen blir säkrare vid eventuell olycka och suffletten sitter bättre.

Volkswagen har även utnyttjat bågen till att fästa ett vindskydd. Det ser ut och fungerar som en rullgardin vid baksätets främre kant. Platsbesparande och praktiskt.

Några dagar senare var vädret betydligt bättre och en långresa stod på schemat. Trots att vindskyddet var uppe fläktade det ordentligt. Bilens fyra rutor hissades upp, elmanövrerat. Ren lyxutrustning om man ska tro prislistan: 8 900 kronor! En bra finess är dock att alla rutor hissas upp när bilen låses.

Det blev nästan vindstilla i sittbrunnen, även i höga farter. Nästan 30 mil avverkades i ett sträck, mestadels på motorväg. Inte den minsta antydan till stel nacke på grund av drag kändes dagen efter.

Baksätet bör endast användas i undantagsfall. Med nerfälld sufflett blåser det rejält om öronen för de som sitter bak. Åker de med när taket är uppe klagar de på benutrymme och konstig vinkel på ryggstödet. 

Bagageutrymmet är betydligt större än i både Renault Mégane och BMW 3-serie cab. Det beror på att Volkswagen har lagt suffletten lite ovanpå. En del av det bakre ryggstödet går att fälla. Då blottar sig en lite öppning, lagom för långa smala objekt.

Det enda motoralternativet är den välkända tvålitersmotorn på 115 hk, samma som i Beetle. Absolut ingen dum motor. Två ventiler per cylinder låter snålt men ger utmärkt bottendrag. Man frågar sig varför andra cabåkare kör med 321 hästar under huven eller små högvarviga japanska sextonventilare. Växellådan är oerhört lättarbetad och kopplingens dragläge är lätt att hitta. 

Så varför har jag inte redan lagt in en beställning på ett eget exemplar? Det finns 220 000 svar på den frågan. Kanske inte riktigt, men genom att skriva så får jag med bilens största nackdel. Allt faller på det brutalhöga priset: 220 000 kronor.

Närmaste konkurrent är Renault Mégane Cabriolet. Den har visser

igen bara en 1,6-litersmotor och saknar elsufflett, men priset är rätt:185 900 kronor.

Sänk priset med 20 lakan, Volkswagen, så kanske min beställning dyker upp efter nästa löning.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!