Provkörning av VW Golf R32

Provkörning av VW Golf R32

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

Ca 320 000 kronor.

Motor

 6-cyl tvärställd V-motor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,9. Borrning/slag 84/95,9 mm, cylindervolym 3 189 cm3. Max effekt 250 hk (186 kW) vid 6 300 r/min, max vridmoment 320 Nm mellan 2 500 och 3 000 r/min.

Kraftöverföring

 Fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alternativt DSG-låda.

Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak individuell upphängning med dubbla tvärlänkar och enkla längslänkar.

Styrning

 Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar

 Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

 Fälg 7,5 tum, däck 225/40 YR 18.

Mått & vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 258, längd 425, bredd 176, höjd 147, spårvidd f/b 153/152. Tjänstevikt ca 1 570, maxlast ca 500, max släpvikt 0. Tank 60 liter.

Fartresurser

 Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,5 sekunder (6,2 sekunder med DSG).

Bränsleförbrukning

 Stad 1,31, landsväg 0,77, blandad körning 0,97 l/mil.

 

Bahn-Golfen!

VW Golf GTI i sin femte generation blev omedelbart en favorit, inte minst bland Teknikens Världs skribenter. Nu får den allvarlig konkurrens och det från de egna leden. VW Golf R32 är dessutom snabbare, snyggare och billigare än sin bror.

Golf GTI är rask – 0-100 km/h på 7,2 sekunder och en toppfart på 235 km/h. Men den får ordentligt med stryk av R32. Sprinten till hundra går på 6,2 sekunder med DSG-låda (6,5 sekunder med manuell växling) och toppfarten anges till ostrypta 250 km/h.

 Förra generationen VW Golf R32 blev ingen storsäljare i Sverige, bara cirka 60 stycken fann ett hem. Men det hade sin förklaring i att gamla R32 kom precis i slutet av livet för Golfs fjärde generation. Globalt blev den en överraskande hit för VW. De hade räknat med femtusen sålda, men det blev 14 000 stycken, och det var på gärdsgårn att det ens blev så många eftersom pressverktygen tog slut. De var inte dimensionerade för så många exemplar.

 Nya R32 debuterar ”bara” drygt två år in på Golf generation nummer fem och har rimligen minst fyra år på sig att sälja.

 Förutom att R32 nu har en betydligt fräckare kaross har det hänt lite andra saker också.

Bilen har en likadan 3,2-liters V6-motor som tidigare, men den har trimmats med ytterligare nio hästkrafter, från 241 till 250 hk. Detta med enkla medel. Motorn får mer luft genom ett nytt insug, och dess kontrollenhet – ECU – har bytts till en modernare version som helt enkelt kan mer. Besvärligare än så behöver det inte vara i dagens moderna motorer.

 Bromssystemet har förändrats såtillvida att skivorna har blivit större. De mäter nu 345 mm fram, 310 mm bak. Oken kvarstår sedan tidigare, men har lackerats blåa.

 R32 är sänkt 20 mm jämfört med vanliga Golf, GTI är som jämförelse 15 mm lägre. Som tidigare har R32 tre stora lufthål i fronten, men de är ännu större nu och mer markerade med ribbor. Det lilla R32-emblemet i den kromade grillen är dock lika diskret som tidigare.

 Baktill har VW fört samman de två avgasrören till mitten av bilen, och de sitter i en fejkad svart ”diffuser”.

 Invändigt gör inte R32 mycket väsen av sig jämfört med andra Golfar. Pedalstället är i aluminium, mätarnålarna är blåa och den treekrade ratten är rak i botten. Annars är det som i vilken Golf 1,6 som helst, (förutom en del kromdetaljer) och det är inget dåligt betyg. Sportigt? Nej. Gediget? Ja. Lite mer sportighet kan man få med sportstolar från Recaro, till en kostnad av runt 13 000 kronor.

 Det maximala vridmomentet är oförändrat, 320 Nm, men inträffar nu vid 2 500 r/min mot 2 800 r/min tidigare. Maximal kraft håller i sig till 3 000 r/min, men det känns inte riktigt så.

 Tvärtom får man känslan av att motorn ger precis lika mycket kraft över hela varvtalsregistret. Det blir aldrig någon knuff att tala om, ingen effektpuckel. Under acceleration upp genom växellådan kan man lika gärna skippa en eller ett par växlar utan att man egentligen märker någon skillnad.

 Det här låter ju negatvit men är det absolut inte. Det innebär bara att vi här har en synnerligen körbar motor.

 Den kopplas i original till en sexväxlad manuell låda som det tar tid att lära sig. Man får vara bestämd och sikta rätt för att växlarna ska falla där man tänkt sig. Som tillval kan man få den utmärkta DSG-lådan. Pris: ca 14 000 kronor.

 Som sin föregångare är R32 fyrhjulsdriven, och systemet är utvecklat av svenska Haldex. Den elektroniskt styrda kopplingen med lameller sitter framför bakaxeln och skickar oftast den mesta kraften till framhjulen. Vid behov transfererar den över kraft till den axel som behöver det bäst. Under extrema situationer kan hundra procent av drivkraften gå till det ena eller det andra hjulparet.

 Golf R32 är en bil det går att ha mycket bus med på krokiga vägar av skiftande underlag. Fjädringen är rätt hårt satt och R32 klarar omild behandling även på dåliga vägar. Det innebär, förstås, att den är rätt jobbig i stadstrafik och i låg fart på ojämn väg. 

 Och den gör absolut inte bort sig på den långa färden heller. Betydligt tystare än sin föregångare, mycket tack vare högre utväxling på sexans växel. Ljudet som stör kommer, inte oväntat, från de 225 mm breda 40-profilsdäcken som rullar på höga 18-tums fälgar. Med en sänkt fjädring fyller de ut Golfs stora hjulhus på ett snyggt sätt.

 Priset på VW Golf R32 är inte fastställt, men VW Sverige räknar med ett pris på cirka 320 000 kronor. Det är billigare än förra Golf R32, som i maj 2003 kostade 325 800 kronor!

 Bara det en anledning att göra ett besök hos din VW-handlare i december.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!