Provkörning av VW Passat 2,0 FSI

Provkörning av VW Passat 2,0 FSI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första Intrycket

Nästan pampig i framtoningen, lite som en förminskad Phateon. Förefaller mycket välbyggd, har bekväma och ganska inspirerande köregenskaper och den går mycket tyst (i Spanien).

Basfakta

Pris

 223300 kronor  (april 2005) 

 Motor

 Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1984 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 200 Nm vid 3500 r/min.

 Kraftöverföring

 Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

 Skruvfjärdring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänk. Bak multilänkaxel med längs och tvärgående stag.

 

Styrning

 Kuggstång med elektromekanisk servo. Vändcirkel 11,4 meter.

 Bromsar

 Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

 Hjul

 Fälg 6,5 tum, däck 215/55 VR16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 271, längd 477, bredd 182, höjd 146, spårvidd fram/bak 155/155. Tjänstevikt ca 1550, maxlast ca 450, max släpvikt 1500. Tank 70 liter.

 

Fartresurser*

 Toppfart 213 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,4 s.

 Förbrukning*

 Landsväg 0,64, stad 1,13, blandad körning 0,82 liter/mil.

 *Enligt tillverkaren

 

Rubrik

Sjätte generationen av Passat är större och verkar bättre på allt. Till och med priset är lägre - en tusenlapp under nuvarande modell.

Så är det då dags - och kanske på tiden. Efter åtta år presenteras en helt ny Volkswagen Passat. Generation sex i ordningen, och det är en stor, flott, nästan vräkig skapelse som står och blänker framför mig i den spanska solen. En kraftfull flinande, kromad grill och skulpterade strålkastare som ser ut att komma från Subaru Legacy. Karossidorna har djärva veck och bakdelen är sluttande med snitsiga bakljus upplysta av lysdioder. Ett stort steg framåt jämfört med den åldrande och lite försiktiga gamlingen. 

 Nya Passat är 4,77 meter lång, 1,82 bred och 1,46 hög. Axelavstånd och spårvidd har också ökat, men bara marginellt. Det ger bättre innerutrymmen och ett gigantiskt bagageutrymme som enligt VDA-normen sväljer 565 liter. 90 liter mer än gamlingen. En annan faktor som påverkar innerutrymmet är att motorn nu är ställd på tvären. Det lär även påverka drivlinan för framtida fyrhjulsdrivna Passat som alldeles säkert får svenska Haldex-systemet. Gamla Passat har längsmonterad motor och Audis suveräna Quattro-system i fyrhjulsdrivet utförande.

 Bilen byggs på en helt ny bottenplatta medan bakvagnsupphängningen är hämtad från nya Golf generation fem, men anpassad för den större brodern. En avancerad multilänkaxel jämfört med gamla Passat som har torsionsaxel. Fram är det klassisk McPherson-fjädring, men för att få till en lyhörd fjädring som dessutom ska jobba snabbt och duktigt så är flertalet komponenter i aluminium.

 Nej, nu orkar jag inte pladdra mer. Vill köra. Så kallat keyless go finns som extra och innebär att man kan ha nyckeln i fickan, dörrarna låses upp och sedan är det bara att trycka på startknappen. Bekvämt. Provbilen har istället en ganska otymplig "nyckelklump" som man kör in i ett hål i instrumentpanelen. Trycker in den och vagnens tvåliters FSI-motor på 150 hästkrafter sparkar igång. Höjer blicken och tycker om instrumenteringen. Ser rent och påkostat ut. Exklusivt och välstädat. Inte så förtvivlat mycket knappar. Snygga material och hög passform men medvetet icke Audi-influerat. Man ska känna att man sitter i en Passat och inte i en Audi A4/A6. 

 Motorvägen leder västerut. 2,0 FSI har en ganska rå ton vid acceleration och på högre varvtal, och jag tror inte den är tystare än den 2,0 TDI som jag byter till mig efter halva resan. Personligen anser jag att 2,0 TDI på 140 hästkrafter är som klippt och skuren för bilen. Etter värre är nya tvålitersdieseln på 170 hästkrafter. Snabb som attan - och tyst. Men så länge våra dieselskatter är som de är så kommer 2,0 FSI (bensin) sälja bäst. 

 Färddatorn tar oss bort från motorvägen och in på roligare vägar, läs krokigare. Nu du, Passat - upp till bevis. Är du en vägvinnare eller en försvinnare? Chassit är mycket komfortabelt men inte alls mjukt eller vekt. Bilen kränger ytterst lite även vid häftig kurvtagning och den elektromekaniska styrningen ger riktigt bra vägkänsla samtidigt som den är stabil i hög fart på motorväg. Bilen dyker villigt in i kurvor och protesterar med understyrning om det går för fort - precis som den bör göra. Styrningen har, åtminstone för mig, lagom motstånd och hör till de bästa elmekaniska jag kört i den här storleksklassen. Men, Passat är i huvudsak en bekväm och skön bil att åka i. Visst, de spanska vägarna har inte så grov asfalt som våra, men jag kan ta gift på att nya Passat hör till de tystare i klassen - även på svensk väg. Snälla, om jag har fel, ge mig något snabbverkande som inte gör så ont.

 En nyhet i Passat är handbroms som aktiveras med en knapp. Med handbromsen aktiverad går det inte att köra iväg utan att först spänna fast säkerhetsbältet. Men om passageraren struntar i det spelar ingen roll. Provade att "dra" handbromsen i fart, men det gick inte. Bye, bye handbromsvändning. En annan nyhet är en finess som kallas Hill Hold. Tryck på knappen och du slipper rulla bakåt i uppförsbacke. Subaru hade ett liknande system redan på 80-talet, och visst, det kan vara bra att ha för den som inte kan köra bil.

 I grundutförande ingår ganska mycket prylar. Halvautomatisk luftkonditionering, antisladdsystem, sex krockkuddar, cd-radio 4x20 watt med åtta högtalare, fjärrstyrt centrallås och en del annat. En sådan med 2,0 FSI kommer att kosta 223 300 kronor. Faktiskt tusenlappen billigare än förra Passat 1,8 T Trendline. 

 Bästsäljaren i Sverige har varit Passat Variant (kombi), men den nya Varianten får vi vänta på ett år. Under tiden hoppas generalagenten på fyrdörrars och man påstår att intresset från kunderna är stort. I april dimper nya Passat ner hos en handlare nära dig.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr