Basfakta
Pris
Från 351 000 kr.
Motor
Tvärställd V6 med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,1. Borrning/slag 86/90,9 mm, volym 3 168 cm3. Max effekt 250 hk (184 kW) vid 6 250 r/min. Max vridmoment 330 Nm vid 2 750 r/min.
Kraftöverföring
Fyrhjulsdrift. Automat 6-växlad, DSG.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjärdring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänk. Bak multilänkaxel med längs och tvärgående stag.
Styrning
Kuggstång med elektromekanisk servo. Vändcirkel 11,4 meter.
Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 235/45 VR17.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 271, längd 477, bredd 182, höjd 152, spårvidd fram/bak 155/155. Tjänstevikt ca 1 880, maxlast ca 450, max släpvikt 2 200. Tank 68 liter.
Fartresurser*
Toppfart 243 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,2 s.
Förbrukning/miljö*
Landsväg 0,77, stad 1,41, blandad körning 1,00 liter/mil. CO2 240 g/km.
*Enligt tillverkaren
Ovettig variant
Vi har sjungit Passatens lov som en vettig bil för vettiga pengar. Vad som är vettigt med V6-versionen ställer vi oss dock frågande till. Förutom att den är en underbar landsvägskryssare.
Skinnklädsel, navigation, onödigt stort ljudsystem och en V6 där fram. Trots gamla modellens V5, V6 och till och med den helt unika W8 – en motor som endast hittade ned i Passat – så känns det inte som att den vettiga Passaten ska föräras med fler än fyra effektiva cylindrar. Likadant resonerar också Volkswagen. Endast 60-70 av totalt 9 000 sålda Passater årligen kommer att ha den större motorn.
Motorn känner vi, för ovanlighetens skull, inte direkt igen från till exempel Golf R32. Den här sexan har några grader annorlunda vinkel mellan cylinderbankarna men bägge lämnar 250 hästkrafter.
Motorn i sig ljuder fint men ger inte den där riktiga kicken. Dock är den kopplad via Volkswagenkoncernens fina dubbelkopplingslåda DSG innan kraften fördelas via ett Haldex-system till de fyra hjulen. Vill du ha en Passat med både DSG och fyrhjulsdrift är V6 enda alternativet. Varför inte dieseln med 170 hästkrafter kan fås med fyrhjulsdrift är en gåta. Men nog om andra konfigurationer.
Passat V6 har en gren där den glänser, landsvägs- och motorvägskörning. Tyst, komfortabel och med inte alltför hög bensinräkning trots tung och bensinslukande fyrhjulsdrift. DSG-lådan är i normalläge (det finns inte oväntat ett sport också) programmerad för att köra så snålt det bara går. Redan i trakterna kring 50 km/h läggs växel sex i. Det gav under vår provkörning en snittförbrukning på 0,81 liter/mil under hård landsvägskörning. I stadstrafik trivdes inte motorn lika bra, vi hamnade strax under den angivna siffran 1,41 liter/mil.
Trots sportig image och 250 hästkrafter är detta ingen sportig bil. På vägar av kurvigare sort känns den alltför framtung samtidigt som chassit är väl mjukt satt vid aggressiv kurvtagning. Men som ständig vän till en handelsresande med autostradardistrikt passar V6 perfekt.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.