Provkörning av VW Passat Variant

Provkörning av VW Passat Variant

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

Från 231 600 kr.

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1984 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 200 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.



Fjädring/hjulställ

Skruvfjärdring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänk. Bak multilänkaxel med längs och tvärgående stag.



Styrning

Kuggstång med elektromekanisk servo. Vändcirkel 11,4 meter.



Bromsar

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 



Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 205/55 VR16.



Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 271, längd 477, bredd 182, höjd 152, spårvidd fram/bak 155/155. Tjänstevikt ca 1550, maxlast ca 450, max släpvikt 1500. Tank 70 liter.



Fartresurser*

Toppfart 205 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,5 s.



Förbrukning*

Landsväg 0,66, stad 1,28, blandad körning 0,89 liter/mil.

*Enligt tillverkaren

 

Sveriges nya FolkVWagen

Sjätte generationen av Passat Variant siktar in sig på en tätposition i mellanklassen från allra första början. Första provkörningen av bilen ger oss anledning att tro att Volkswagen prickat in en femetta.

Att vara duktigast i den konkurrensutsatta mellanklassen är viktigt och samtidigt bland det svåraste att åstadkomma, konkurrensen är mer än knivskarp. Volymbilar generar gott kassaflöde, något som alla stora biltillverkare verkar ha speciell nytta av dessa svångremsår inom branschen. VW Passat Variant förväntas efter Golf bli bästsäljare hos Volkswagen när den kommer hit i slutet av september. Redan har Svenska Volkswagen tecknat drygt 500 order utan att haft en bil att visa de kommande ägarna. Sverige är också ett troget Passat-land - förra Passat (generation fem) kom redan 1996 och av den modellen har Volkswagen totalt sålt cirka 75 000 bilar, privatimporterade oräknade. De senaste åren har kombimodellen Variant stått för drygt fyra femtedelar av Passatförsäljningen. Man förstår att intresset är mer än hett när nu nya, och en av Europas viktigaste bilar, äntrar banan.

Designen är definitivt insmickrande inställsam vid en första blick. Detalj- och funktionslösningar är bra utförda på nya Passat Variant. Designgeneral Murat Günak har verkligen anpassat Passat för den breda massan. Få kommer att tycka att bilen är ful, fler kommer kanske fortare att tröttna på den designklinikbestämda, vattenkammade looken. Klart är att bakdelen på Variant är mer harmonisk än sedanversionens lite högresta ända.

Lustigt nog är takreling standard på Passat Variant, VW hävdar att det skulle bli fördyrande(!) att erbjuda bilen utan. Men den konstruktionslösningen har ju redan fyradörrars Passat sedan, så resonemanget haltar något.

Dörrsidorna är ”lagom” skulpterade, men avbärarlister i form av tunna plåtremsor ser ut att kunna göra mer skada än nytta jämfört med lister i gummi/plast.

Den nedre fönsterlinjen stiger uppåt akterut och bidrar till en instängd känsla när man sitter i baksätet, särskilt för kortvuxna och barn. Ytterligare en bidragande orsak till den skymda sikten är en lågt placerad baksätessittdyna. Som botemedel finns extrautrusning i form av integrerade barnstolar bak, med öronlappsliknande huvudskydd som snabbt fästs runt de ordinarie nackskydden.

Passat har alltid erbjudit goda innerutrymmen för passagerare och last och denna sjätte generation för traditionen vidare. Särskilt takhöjden bak (också på grund av den låga dynan) skänker gott huvudutrymme. Den låga höjden inunder framstolarna kan dock störa storväxta som får tråckla in skorna under framsätena.

Framtill är det storbilsstort och generösa skjut/höjdmåner på förarstol tillsammans med likaså justering av ratten ger långfärdskomfort. ”Startnyckel” i form av en sändarklump/startknapp som sticks in i instrumentbrädan ger mer plats för knäna och är ur vägen när bilen är i gång.

Redig och rekorderlig uppsättning av knappar och spakar med en gnutta skön finess i form av kromringar runt instrument och glänsande plastbitar som skall likna trä bildar hemmatrivsel för de åkande.

Bagageutrymmet är inte klasstörst (Citroën C5 och Opel Vectra är båda rymligare), men räcker helt klart för 4-5 personer på långresa. Passat Variant lånar surrningsteknik från koncernkusinen Audi och cirka 3 000 kronor köper en flyttbar aluminuimbalk med teleskopsfunktion, lastnät och flyttbara lastöglor. Inte unikt, men klart fiffigt.

Öppningsmekaniken av bakluckan använder inte VW-emblemet som vi nu börjat lära oss, utan en vanlig tryckknapp inunder bakre skylthållaren – bra att veta. Fjärrstyrd elektrisk öppning av bakluckan är tillvalsutrustning.

Som standard ingår endast en reparationssats istället för nödreservhjul eller punkteringsfria däck, vilket öppnar upp för extra utrymme under bagagerumsgolvet. Reservhjul går givetvis att tilläggsbeställa.

Tillvalslistorna är flera och många; Trend-, Comfort-, Sport- respektive Highline heter de fyra grundutrustningspaketen (Trendline är standard). Priserna för följande;

Comfortline 6 900 kr (farthållare, el-stol, el-hissar/mugghållare bak m m)

Sportline 15 000 kr (lättmetallfälgar, sportchassi, el-sportstolar m m)

Highline 28 200 kr (lättmetallfälgar, regnsensor, läder/alcantaraklädsel, kromad takreling m m)

Ett Businesspaket (plus 10 600 kronor) innehållandes lättmetallfälgar, tvåzons klimatanläggning, läderklädd multifunktionsratt och färddator kan kompletteras till samtliga utom lyxutrustade Highline.

Prispåslaget jämfört med fyradörrars Passat sedan är rimliga 8 000 kronor, och det är knappast någon chansning att de pengarna är intjänade när det är dags att sälja bilen som begagnad. Andrahandsvärdet för kombi-Passater är vanligtvis högt, påslaget gör 1,6 FSI med 115 hästkrafter till billigaste Varianten. Din för 225 800 kronor, men den lilla motorn förväntas knappast bli någon storsäljare.

Ute på vägen kommer den egentliga överraskningen med Passat Variant - sällan har en mellanklassbil varit så skoj att ratta! Kring provkörningstrakterna av Frankfurt/Heidelberg och floden Neckar finns mycket småkurviga vägavsnitt och ingen gång sviker Passat-chassit. Uppförandet är nästintill neuralt och när gränsen börjar överskridas anas endast en lätt och kontrollerad understyrning. Perfekt uppträdande.

Populäraste motorn för oss i Sverige blir tvåliters 2,0 FSI på 150 hästkrafter och ett bra vridmoment på 200 Nm vid 3 500 r/min. Körbarheten är god och även med last kan man hålla uppe tempot i uppförsbackar och under omkörningar. Den sexväxlade manuella lådan fungerar finfint med klara och lättfunna lägen.

Två dieselmotorer är aktuella för Sverige, båda tvåliters med två olika effektlägen – 140 respektive 170 hästkrafter. Vid provkörningstillfället fanns endast den mindre att tillgå, men kopplat till VW:s utmärkta sexväxlade DSG-låda kändes detta alldeles tillräckligt. 170-hästarsvarianten kommer senare i vinter. Båda har partikelfilter som standard.

Inroparvarianten med 1,6 FSI fungerar OK, men inte mer. På raksträckor finner man flytet, men med last i bilen går det farligt sävligt vid till exempel omkörningar. Tipset är att lägga till 5 800 kronor (och 35 hk) och satsa på 2,0 FSI.

Ny för Passat är den trevliga motorn 3,2 FSI (V6/250 hk), som kommer längre fram i höst/vinter i en fullspäckad version med DSG och fyrhjulsdriften 4Motion från svenska Haldex som standard. Efter W8-motorns bortfall den saltaste Passaten (förutom Passat 3,6 FSI med uppborrad V6-motor och 280 hästkrafter, enbart ämnad för den amerikanska marknaden).

Under provkörningen som mestadels skedde på fina släta vägar tog vi avstickare ut från den planerade färdvägen och upptäckte (särskilt med sportchassi/17 tums fälgar) onormalt hög ljudnivå i form av däcksbuller och vinande från A-stolparna i hög Autobahnhastighet. De tyska VW-ingenjörerna på plats ställde sig ovetande till den första orsaken till buller men erkände att vinandet från vindrutestolparna är något man arbetar med.

Som med flertalet moderna familjebilar ”konverterade” till något som skall likna sportbil blir kompromissande av fel art. Hård chassisättning och alltför stora hjul leder allt som oftast till stötig gång och högre ljudnivå utan att själva körningen blir mer upplyftande. När ska komfort och avslappnade gång återigen bli säljande modeord?

Populärvarianten Passat Variant 2,0 FSI ser således ut att ha goda chanser att knapra platser i försäljningsstatistiken i Sverige framöver och givetvis väntar ett otal kamper för nya Folkvagnen. Konkurrenterna är många;

Citroën C5, Ford Mondeo, Opel Vectra, Toyota Avensis är ”direkta” kombattanter för att inte tala om våra ”egna” Saab 9-3/9-5 SportCombi och mångsäljande Volvo V50/V70. Kvaliteterna och populariteten hos Passatmodellen gör dock att även premiumbilar som Audi A4, BMW 3-serie Touring och Mercedes C-klass blir intressanta villebråd för nya Variant.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!